فعالیت ۱۵۷ داروخانه در استان زنجان/۳۶۶ قلم داروی ضروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت

حقیقت با بیان اینکه در طرح دارویار ۳۶۶ قلم از داروهایی که قبلاً در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قرار نداشت، تحت پوشش بیمه قرار گرفت، افزود: بیشتر این اقلام، داروهای مورد استفاده‌ی ضروری بیمارانی با امراض مزمن مثل پرفشاری خون، دیابت و ... می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در جمع خبرنگاران تعداد داروخانه‌های فعال استان را ۱۵۷باب اعلام کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح دارویار تا کنون نزدیک به ۵۰۰ بازدید مشترک دانشگاه و سازمان‌های بیمه‌گر، از داروخانه‌های استان، به منظور پایش اجرای صحیح این طرح انجام شده است.

 

علیرضا حقیقت با بیان اینکه اجرای طرح دارویار از ۲۳تیر در سراسر کشور آغاز شد، اظهار کرد: تا کنون و طی حدود ۴۰روز که از اجرای این طرح می‌گذرد، به طور متوسط بین ۲ الی ۳بازدید از هر داروخانه در سطح استان صورت گرفته است.

 

وی هدف از این بازدیدها را شناسایی و پیگیری اشکالات احتمالی اجرای طرح دارویار در داروخانه‌ها عنوان کرد و افزود: بخشی از این بازدیدها به منظور کسب اطلاعات از محیط و انتقال آن به سازمان غذا و دارو جهت تسریع در هماهنگ‌سازیِ نرم‌افزارهای داخلی داروخانه‌ای با تغییرات سایت‌های سازمان‌های بیمه‌گر صورت می‌گیرد.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطرنشان کرد: همچنین در این بازدیدها موارد احتمالی امتناع از عرضه دارو به بیماران یا عدم محاسبه قیمت با تعهدات جدید سازمانهای بیمه‌گر، شناسایی و پیشگیری می‌شود.

 

وی در ادامه به توضیح در خصوص طرح دارویار پرداخت و اظهار کرد: از ۲۳ تیرماه، ارز ترجیحی برای تامین مواد اولیه‌ی ساخت داروها، حذف شد و به عبارتی یارانه‌ی بخش دارو، از حوزه‌ی تولید به بیمه انتقال پیدا کرد و این موضوع، باعث افزایش قیمت ۲۰ الی ۳۰۰ درصدی داروهای تولید داخل شد.

 

دکتر حقیقت خاطرنشان کرد: به موازات افزایش قیمت داروهای داخلی، تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر، افزایش یافت به گونه‌ای که با ارائه نسخه معتبر پزشک و همچنین پوشش بیمهای،  مبلغ پرداختی بیمار بابت دارو بعد از اجرای طرح تفاوتی با قبل از آن ندارد.

 

وی با بیان اینکه در طرح دارویار ۳۶۶ قلم از داروهایی که قبلاً در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قرار نداشت، تحت پوشش بیمه قرار گرفت، افزود: بیشتر این اقلام، داروهای مورد استفاده‌ی ضروری بیمارانی با امراض مزمن مثل پرفشاری خون، دیابت و ... می‌باشد که بیمار قبلا آنها را به صورت کاملا آزاد دریافت می‌کرد.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: با اجرای طرح دارویار، بخشی از داروهای خارج از نسخه (OTC) که قبلا خارج از شمول بیمه بودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

 

حقیقت، رونق تولید و خلاصه کردن بروکراسی‌ها در دریافت ارز ترجیحی را از دلایل اجرای طرح دارویار عنوان کرد و افزود: دلیل دیگر، ممانعت از قاچاق دارو به کشورهای همسایه بود.

 

وی خاطرنشان کرد: دارویی که در داخل کشور با صرف یارانه به قیمتی بسیار پایین‌تر از کشورهای همسایه تولید می‌شد، پتانسیل بالایی برای قاچاق داشت و بدین ترتیب نه تنها سرمایه ملی به طور غیرمستقیم از کشور خارج می‌شد بلکه دسترسی مردم به دارو را تحت تاثیر قرار می‌داد.

کد خبر 1211183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha