قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان موجب تشخیص فرار مالیاتی می شود

قدرتی گفت: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال ۹۸ و با هدف اتصال تمام پایانه های فروشگاهی به سامانه مودیان و تقویت فرآیند مالیاتی هوشمندسازی، حذف ممیز محوری و تشخیص فرار مالیاتی تصویب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «علیرضا قدرتی»، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی فارس امروز (چهارشنبه 9 شهریور) در جلسه کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی فارس گفت: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال 98 و با هدف اتصال تمام پایانه های فروشگاهی به سامانه مودیان و تقویت فرآیند مالیاتی هوشمندسازی، حذف ممیز محوری و تشخیص فرار مالیاتی تصویب شده است.

«علیرضا شهابی» نیز گفت: مصرف کنندگان عادی برای خرید در سامانه نیاز به ثبت ندارند اما تمام مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی باید در این سامانه مودیان ثبت نام کنند و پایانه فروشگاهی داشته باشند.

مشاور مدیرکل امور مالیاتی استان فارس افزود: هر پایانه فروشگاهی دارای شناسه یکتاست که از طریق آن، فاکتور فروش الکترونیکی را ثبت می کند و خریدار به فاصله یک ماه از خرید برای تایید خریدش فرصت دارد و در صورت عدم تایید خریدار در مدت معین، سامانه به طور خودکار معامله را تایید می کند و در صورت عدم تایید خریدار، بازگشت داده می شود.

وی اضافه کرد: هر تراکنش مرتبط با فعالیت های شغلی است و بانک مرکزی مکلف به قرار دادن اطلاعات تراکنش ها در اختیار سازمان امور مالیاتی است.

شهابی یکی از اهداف این قانون را برقراری عدالت مالیاتی دانست و بیان کرد: در نظام سنتی مالیات ستانی اطلاعات مودیان موجود نبود و تشخیص مبتنی بر اسناد و چانه زنی بود که ممکن بود با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد و سازمان امور مالیاتی برای راستی آزمایی 2 و نیم درصد مدارک به طور تصادفی بررسی می شود و نیاز به بررسی کلیه اسناد نیست.

وی ادامه داد: سامان دهی دستگاه های کارتخوان، تفکیک حساب های شخصی از تجاری، صدور شناسه «یکتا» برای کالاها و خدمات از زیرساخت های این قانون است که دلیل تاخیر اجرای این قانون فراهم نبودن زیرساخت ها بوده است و طی فراخوانی که 15 تیرماه امسال اعلام شد، شرکت های بورسی از ابتدای مهر موظف به اجرایی این قانون خواهند بود و طی هر هشت مرحله کلیه مودیان به این سامانه متصل می شوند.

شهابی گفت: یکی از چالش های مهم این قانون، تفکیک حساب های شخصی و تجاری است و حساب اشخاص حقوقی ابتدا تجاری و اشخاص حقیقی ابتدا غیرتجاری است و اگر یک خانه دار گردش حساب روزانه بالایی داشته باشد بررسی شده و تجاری محسوب می شود و یکی از مزایای این قانون دسترسی به حساب های تجاری مودیان صوری است.

وی تاکید کرد: اما این قانون تنها مشاغل و اشخاص حقوقی را مشمول می داند و کشاورزان را از دایره شمول خارج کرده که در اصلاحیه جدید اردیبهشت 1401 برطرف شده است و چالش اصلی این قانون این است که جمع صورت حساب های الکترونیکی صادره توسط هر مودی در هر دوره مالیاتی نمی تواند بیشتر از سه برابر فروش اظهار شود.

 

کد خبر 1211465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha