استقلال ایران هدف اصلی نهضت جنگل/ میرزا کوچک هیچگاه تجزیه طلب نبود

معتضد با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی در دل مردم ایران جای دارد گفت: میرزا کوچک هیچ وقت کمونیست و یا تجزیه طلب نبود و این تجزیه طلبی را افراد بی‌سواد مطرح می‌کنند، هدف میرزا استقلال ایران بود و به شدت هم در ذهن مردم محبوبیت داشته و دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «خسرو معتضد»عصر امروز (چهارشنبه، ۹ شهریور) در کنگره بین‌المللی شهید روحانی میرزا کوچک جنگلی که با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری کشور در سالن همایش‌های برج میلاد تهران درحال برگزاری است اظهار داشت: میرزا جان و مال انسان‌ها و گیلانی ها را از دست سربازان روسی نجات داد.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر با تاکید بر اینکه میرزا انسانی بسیار خوش قیافه و مردمی بود عنوان کرد: اینکه برخی از خارج کشور می‌گویند میرزا در فکر تجزیه طلبی بود به هیچ عنوان درست نیست بلکه باید گفت میرزا اهل نماز و دعا بود و جان مردم را نجات داد.

 

معتضد با اشاره به اینکه میرزا کوچک جنگلی در دل مردم ایران جای داشته و دارد تصریح کرد: در آن زمان و به گواه تاریخ نماینده کنسولگری روسیه در ایران مقامی بسیار بالا داشت و اگر یک ایرانی در گیلان کشته می‌شد نمی‌توانستند این روسی را در گیلان محاکمه کنند و طبق کاپیتالاسیون قاتل باید در دادگاه تفلیس محاکمه می‌شد.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر یادآور شد: اگر روس‌ها مال مردم را می‌بردند و هر کاری می‌کردند کسی نمی‌توانست اقدامی انجام دهد و معترض آنان شود از طرفی باید تاکید کنم که میرزا کوچک کمونیست نبود و هر حرفی که در این مورد می‌زنند، همه مزخرفاتی بیش نبوده و نیست.

 

معتضد به کودتای بلشویک‌ها و رفتن میرزا کوچک به سمت فومنات اشاره کرد و بیان داشت: مردم گیلان مردمی بسیار متعصب و دیندار بودند و قرار بود سربازهای روسی حتی بیایند در خانه‌هایشان بخوابند که میرزا کوچک جلوی این کار را گرفت.

 

وی با بیان اینکه میرزا کوچک یک رهبر تماما ایرانی و وفادار بود اذعان داشت: میرزا کوچک هیچ وقت تجزیه طلب نبود و این تجزیه طلبی را افراد بی‌سواد مطرح می‌کنند، هدف میرزا استقلال ایران بود و به شدت هم در ذهن مردم محبوبیت داشته و دارد.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر پیروزی‌های میرزا کوچک را فوق‌العاده دانست و با تاکید بر اینکه مردم پشت سر قیام میرزا بودند خاطرنشان کرد: سر بریده میرزا را وقتی به تهران آوردند و به گورستان بردند و دفن کردند دیگر اتفاقی رخ نداد و تا سال ۱۳۲۰ مردم مجددا سر ایشان را پیدا کردند و بعد از انقلاب اسلامی بود که آرامگاه میرزا در سلیمان داراب رشت ساخته شد.

 

کد خبر 1211510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha