راوی پدیده اربعین خود نیز باید زائر باشد/ مابه ازای الگوهای رفتاری این پدیده باید تصویر داشته باشیم

رضایی با تأکید بر اینکه در پیاده روی اربعین تا زائر نباشی نمی توانی راوی باشی؛ با برشمردن برخی از الگوهای رفتاری اربعین، گفت: باید مابه ازای این الگوهای رفتاری تصویر داشته باشیم اما هیچ تصویری نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ محمدحسین رضایی، عصر چهارشنبه(۹ شهریورماه) در کارگاه های آموزشی با محوریت پوشش رسانه ای اربعین که توسط کمیته فرهنگی آموزشی ستاد استانی اربعین استان برگزار شد؛ با بیان این مطلب که در پیاده روی اربعین تا زائر نباشی نمی توانی راوی باشی؛ بر درک صحیح از جهان بینی مردم عراق تأکید کرد.

 

 

این مستندساز و فعال فضای مجازی با برشمردن برخی از الگوهای رفتاری اربعین از جمله فراوانی نعمت ها، خواسته متعالی و ترجیح آن بر خواسته پست، سبک تربیتی فرزندان عراقی، تلاش برای آسایش دیگران، اعتماد مردم به یکدیگر در سپردن اموال و...، فراموشی و بی توجهی به دردها و آلام شخصی، دخیل شدن بچه ها در مدیریت جامعه و... تأکید کرد: باید مابه ازای این الگوهای رفتاری تصویر داشته باشیم اما هیچ تصویری نداریم.

 

 

وی اقتصاد اربعین را اقتصاد مبادله نور و معنویت دانست و اظهار کرد: عراقی ها با این دیدگاه در اربعین خرج می کنند که هر چه بیشتر خرج کنی بیشتر نور می بری.

 

 

رضایی در خصوص سوژه یابی در اربعین با تأکید بر اینکه سوژه باید عملی، جدید، آگاهی بخش آمیخته با احساس و جدید باشد؛ اظهار کرد: کسی که می خواهد جلوه های اربعین را روایت کند نباید فقط مسیر نجف تا کربلا را ببیند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: مسیر تمدنی اربعین پُر از مفاهیمی است که باید درباره آن حرف بزنیم و بدانیم که این مسیر فقط کوله و چای عراقی و... نیست.

 

 

رضایی دو مستند «یک پرچم دلتنگی» و «از نسل حاتم» را درباره اربعین تهیه کرده است.

 

 

حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ، فعال رسانه ای حوزوی نیز در این کارگاه آموزشی بر توجه به محور مقاومت در پوشش رسانه ای اربعین تأکید و بیان کرد: برخی شعارها در اربعین مطالبه فتح قدس از مقاومت می کند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه اربعین همواره باید ضریب رسانه ای بگیرد؛ بر تولید اخباری که خنثی کننده روایات مخدوش از این پدیده و یا تضعیف کننده جبهه مقاومت است؛ تأکید کرد.

 

 

این فعال رسانه ای با تحلیل سیاسیِ رسانه ای فتنه عراق و حوادث اخیر این کشور، تصریح کرد: به نظر من شعار «الحسین یجمعنا» شعار هر ساله اربعین است.

 

 

در ابتدای این کارگاه های آموزشی، حجت الاسلام حسین سازندگی، مسئول کمیته فرهنگی آموزشی اربعین استان کرمان هم گفت: امروز رسانه یک منبر جهانی است که مخاطب میلیونی فرامرزی دارد.

 

 

وی سپس به تشریح مسئولیت رسانه با استناد به آیات قرآن کریم پرداخت و بر ضرورت موکب های فرهنگی هنری در اربعین تأکید کرد.

 

 

 

 

کد خبر 1211554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha