نمایشگاه نوشت افزار بیرجند «رنگین کمانی از مدل و قیمت»

با نزدیکی فصل بازگشایی مدارس شاهد برگزاری نمایشگاه های مانند نوشت افزار ایرانی اسلامی در بیرجند هستیم. امسال در این نمایشگاه شاهد رنگین کمانی از قیمت و مدل بودیم تاجایی که در غرفه های مختلف قیمت ها متفاوت بود.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ چندین سال است با نزدیکی مهرماه و فصل مدارس، شاهد برپایی نمایشگاه‌های مختلف اعم از پوشاک، نوشت افزار و... هستیم با توجه به ماهیت برگزاری نمایشگاه و تخفیفات اعمال شده در آن تعدادی از همشهریان هر ساله برای برگزاری نمایشگاه‌های مدنظر به انتظار می‌نشینند تا اقلام مورد نیاز خود را از نمایشگاه با سود کمتر خریداری کنند.

 

مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی از سال ۱۳۹۱ به عنوان یک نهاد فرهنگی و غیرانتفاعی و با تکیه برپشتوانه مردمی خود توانسته است با حضور موثر در بازار نوشت افزار کشور زمینه ساز و باعث توسعه جریان استفاده از محصولات ایرانی متناسب با فرهنگ بومی شود که امروزه با عضویت بیش از ۱۰۰ تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی از سراسر کشور در این مجمع، به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین تشکل‌های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان به شمار می‌رود.

 

امسال همزمان با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی در بیرجند (با 30 غرفه) شروع به کار کرد تا دانش آموزان و خانواده‌ها با خرید این نوشت افزار‌ها با حمایت از کالای ایرانی، توان تولید کارخانه های داخلی را افزایش دهند.

 

یکی از شرکت کنندگان در نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند با اشاره به فرزند هفت ساله اش، می گوید: امسال دخترم به کلاس اول می‌رود و از مدت‌ها پیش به انتظار بازگشایی نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی نشسته ایم.

 

ساده زیستی

«علی رحمانی» با بیان اینکه به دنبال ساده زیستی هستم و خانواده را هم به این مهم دعوت می کنم، می افزاید: با توجه به صحبت هایی که با فرزندم داشتم با وجود علاقه اش به برخی کارکترهای کودکانه در انیمیشن ها، در نمایشگاه به دنبال نوشت افزار ایرانی اسلامی بود.

 

شهروند دیگری با بیان اینکه امسال نمایشگاه از نظر مکان، نظارت و تنوع بهتر از سال‌های گذشته برگزار شده است، می افزاید: در مجموع، قیمت برخی اقلام نسبت به بازار خوب بود اما تمام مایحتاج دانش آموزان در نمایشگاه وجود نداشت.

 

وی که کودک خرسالش امسال برای اولین بار به مهد کودک می رود، می گوید: برخی اقلام و برندهای ایرانی بر اساس لیست مهدها در نمایشگاه موجود نبود.

 

وی که تعدادی کتاب به صورت مجموعه و پک خریداری کرده است، ادامه می‌دهد: برای دخترم به دنبال خرید کتاب داستان بودم اما از آنجا که به صورت پک عرضه می شد موضوعات کتاب ها مشخص نیست.

 

اشاعه فرهنگ غربی

وی گریزی به برخی انیمیشن های خارجی می‌زند و می گوید: دخترم جامدادی اش را بر اساس یکی از انیمیشن های خارجی تهیه کرد اما خوشبختانه با وجود حک عکس انیمیشن، این محصول تولید داخل است.

 

شهروند دیگری که سه فرزند دانش آموز دارد، از راه اندازی نمایشگاه تشکر کرده و می گوید: متأسفانه دشمن به دنبال جنگ نرم و ضربه زدن به نسل کودک و نوجوان است و باید برای خنثی شدن توطئه دشمنان، فرهنگ سازی های لازم برای سوق دادن دانش آموزان به سمت خرید کالای ایرانی، آشنایی با مفاخر کشور، شناخت چهره شهدای شاخص و... انجام شود.

 

«امید یزدانی» استفاده از چهره شهدای شاخص، شهدای حرم، ورزشکاران و... بر روی جلد دفاتر را به عنوان قدم اولیه مهم دانسته و می گوید: دشمنان به دنبال اشاعه فرهنگ غربی در بین نسل جوان و نوجوان هستند و باید برای خنثی سازی این مهم ورود کرد.

 

یکی دیگر از شهروندان علت حضورش در نمایشگاه را تبلیغات انجام شده مبنی بر تنوع اقلام و کاهش قیمت ها نسبت به فروشگاه ها اعلام کرده و می گوید: هفته گذشته نوشت افزار مورد نیاز فرزندم را از فروشگاه های داخل شهر خریداری کرده ام.

 

«معصومه زمانی» گریزی به قیمت نوشت افزار در برخی فروشگاه های سطح شهر می زند و می گوید: قیمت دفاتر، جامدادی، مداد و خودکار در فروشگاه های سطح شهر به مراتب پایین تر از قیمت برخی اقلام موجود در نمایشگاه است.

 

وی ادامه می دهد: در چند روز گذشته دفتر 100 برگ بزرگی را از فروشگاههای‌ سطح شهر به قیمت 40 هزار تومان خریداری کردم در حالی که قیمت دفتر با همین شرایط و کیفیت در نمایشگاه 48 هزار تومان است.

 

اختلاف قیمت در غرفه ها

وی به تفاوت قیمت ها در داخل نمایشگاه هم اشاره می کند و می گوید: دفتر 80 و 100 برگ کِرم (کاهی) در یک غرفه به ترتیب 9 و 11 تومان و در غرفه دیگر 11 و 13 هزار تومان به فروش می رسد.

 

مادر دیگری که برای خرید با فرزندش به نمایشگاه آمده است، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: از قیمت نوشت افزار در فروشگاه های سطح شهر اطلاعی ندارم، اما با توجه به تبلیغات راه اندازی نمایشگاه با قیمت مناسب، برای خرید به نمایشگاه آمده ام.

 

«محدثه بارانی» با بیان اینکه برای حمایت از تولید داخل، به دنبال نوشت افزار ایرانی هستم، می افزاید: اگر نمایشگاه باز نمی شد باز هم برای فرزندم نوشت افزار ایرانی تهیه می کردم اما بازگشایی نمایشگاه باعث شد همه لوازم مورد نیاز ایرانی اسلامی را به طور متمرکز از یک جا خریداری کنم.

 

یکی از غرفه داران  نمایشگاه هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه حمایت از تولیدات داخلی باید در اولویت همه افراد و مشاغل باشد، گریزی به انحصار خودرو در کشور می زند و می گوید: با توجه به انحصاری بودن این موضوع، شرکت های فوق با هر شرایطی اقدام به فروش خودرو می کنند و متأسفانه به تازگی در زمینه نوشت افزار هم انحصار در اختیار یکی از شرکت ها قرار گرفته است.

 

افزایش قیمت نوشت افزار در هر ماه

او که خواست نامش فاش نشود، می گوید: شرکت نوشت افزار آریا هر ماه یک لیست جدید قیمت با افزایش 10 تا 20 درصدی ارائه می کند تا جایی که لیست قیمت ها در 6 ماهه امسال در هر ماه متفاوت بوده و این امرکاهش قدرت خرید مردم و نگرانی فروشندگان را به همراه دارد.

 

وی گریزی به انیمیشن های خارجی زده و می گوید: آنها پس ساخت انیمیشن و... اقدام به ساخت شخصیت های انیمیشن و استفاده از شخصیت های کارتنی به عنوان برند سازی می کنند در حالیکه این اتفاق در کشور ما به صورت برعکس انجام می شود که متأسفانه با این وجود فرهنگ سازی و جلب اعتماد جوانان و نوجوانان به سمت نوشت افزار ایرانی اسلامی با مشکل مواجه می شود.

 

به گفته وی نمی توان با عکس روی جلد دفاتر اقدام به اشاعه فرهنگ کرد و با توجه به داشتن قهرمان های فراوان در کشور در زمینه های مختلف، متأسفانه نتوانستیم قهرمان بسازیم.

 

وی با بیان اینکه استقبال مردم از نمایشگاه خوب بود، درخصوص قیمت‌های نمایشگاه و تفاوت آن با فروشگاهها می گوید: دفتر 160 برگ جلد سخت در نمایشگاه به 59 هزار تومان و در فروشگاه 64 هزار تومان به فروش می رسد.

 

وی قیمت دفاتر ساده در نمایشگاه را 16 تا 18 هزار تومان و در فروشگاه 21 تا 24 هزار تومان اعلام کرد و تأکید می کند: سود اعمالی نوشت افزار در فروشگاهها 10 تا 17 درصد و در نمایشگاهها 10 درصد است.

 

وی ضن تقدیر از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برای راه اندازی این نمایشگاه می افزاید: این نمایشگاه سومین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی است که در چند سال گذشته برپا شده است و امسال از نظر مکان، برخورد مسئولان و.. شرایط بهتری داشت.

 

یکی دیگر از غرفه داران هم با بیان اینکه قیمت نوشت افزار در نمایشگاه و فروشگاه یکسان است، علت این یکسان بودن قیمت‌ها را پرداخت کرایه خودرو حمل لوازم، به نمایشگاه اعلام می کند و می گوید: برای جابه جایی لوازم از فروشگاه به محل نمایشگاه بالغ بر یک میلیون تومان پرداخت شده است و به همین علت نمی توان اقلام و لوازم نوشت افزاری را کمتر از قیمت فروشگاهها عرضه کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در آیین افتتاح نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی در حسینیه جماران بیرجند اظهار کرد: در نقشه مهندسی فرهنگی کشور که سال ۹۲ ابلاغ شده است ۱۰ اولویت فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است که توجه به هویت اسلامی ایرانی و دینی یکی از این اولویت ها است.

 

«علی فرخنده» با اشاره به هشدار جدی رهبر معظم انقلاب به جامعه تعلیم و تربیت کشور و تمام فعالان فرهنگی نسبت به پرورش هویت ایرانی و اسلامی نسل جوان، توضیح داد: معظم له امسال در دیدار با فرهنگیان فرمودند: «در مدارس نظرخواهی کنید چند درصد کاظمی آشتیانی را می‌شناسند چند درصد رونالدو را... کشور از لحاظ قانون، سند و تصمیمات خوب، هیچ چیز کم ندارد، مهم این است که این تصمیمات و قوانین با کار جدی و مجاهدانه پیگیری و اجرا شوند.»

 

فرخنده با اشاره به ضرورت تربیت نسل دارای هویت ملی و اسلامی- ایرانی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب گفت: نمایشگاه تخصصی نوشت افزار اسلامی- ایرانی اولین برنامه عملیاتی نخستین شورای فرهنگ عمومی استان در دولت سیزدهم است.

 

وی بیان کرد: تمام غرفه های نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار فروشندگان قرار گرفته است تا مردم بتوانند با قیمت مناسب تری لوازم التحریر را تهیه کنند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1211965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha