نخستین آموزشگاه فنی و حرفه ای دام و ماکیان افتتاح شد

آموزشگاه بخش کشاورزی در امور دام و ماکیان با هدف اقتصادی کردن دامداری ها و افزایش تولیدات راهبردی در این بخش، آغاز به کار کرد.

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گلپایگان، نخستین آموزشگاه بخش کشاورزی «دام و ماکیان» در استان اصفهان و در شهرستان گلپایگان افتتاح شد.

 

حجت الاسلام محمدتقی کرامتی در آئین افتتاح نخستین آموزشگاه بخش کشاورزی «دام و ماکیان» در استان اصفهان با یاد آوری اینکه بخش کشاورزی و دامداری در تنگنا و مشکلات فراوان قرار گرفته است، گفت: اساس اقتصاد کشور، براساس توسعه دامداری و کشاورزی است که دیدگاه رهبری و امام خمینی (ره) است.


امام جمعه گلپايگان با تاکید بر اینکه استقلال کشور در امور اقتصادی و سیاسی در تولیدات راهبردی و استراتژیک است، بیان کرد: کشوری که ادعای استقلال می کند نباید مشکل امنیت غذایی داشته باشد و جنگ اوکراین و روسیه این امر را به جهان نشان داد.

 


وی بیان کرد: اتصال تولید به بدنه دانشگاه و تولید باشیوه علمی نیاز امروز کشور است و امید می رود  تولیدات دامی به نقطه ای مطلوب برسد.



در ادامه محمدرضا عسگریان با انتقاد از مقاومت برخی از دامداران و‌ کشاورزان در برابر تکنولوژی و استفاده از پتانسیل کشاورزی گفت: گلپایگان، قطب کشاورزی است ولی مشکل آب دارد و نیاز به زیرسازی و احیای قنوات داریم.


فرماندار گلپايگان بر اطلاع رسانی با هدف استقبال دامداران از اموزش های علمی دامداری تاکید کرد و ادامه داد: مدیر آموزشگاه به خارج از شهرستان ها و خارج از استان ها برای این اطلاع رسانی و جذب دامداران به فعالیت علمی بروند تا مقاومتی در برابر تکنولوژی دیگر وجود نداشته باشد.

 


در ادامه محمد خامه به خصوصی سازی آموزش های فنی و حرفه ای براساس اصل ۱۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: هدف از این خصوصی سازی،  حرکت به طرف آموزش بازار محور و در آمدزا، اشتغال محور و رونق کسب و کار و کار آفرینی است.


رئیس اداره فنی و حرفه ای گلپایگان با بیان اینکه در سال ۹۹، ۱۳۸ هزار نفر ساعت، درسال ۱۴۰۰، ۱۵۱ هزار نفر ساعت و در پنج ماهه نخست سال جاری، ۶۸ هزار نفر ساعت آموزش فنی حرفه ای صورت گرفته است، افزود: دولت جدید، مراحل تاسیس آموزشگاه را آسان تر کرده است و از این رو تعداد آموزشگاه های خصوصی از ۳۱ مورد به ۴۰ آموزشگاه افزایش یافته است و ۱۱ آموزشگاه دیگر در حال تاسیس است و به زودی شاهد ۵۱ آموزشگاه در گلپایگان خواهیم بود.

 


در ادامه ناصر تاجداری، دانش پایین و آموزش ناکافی در دامداری های سنتی را دلیلی بر ظرفیت های پایین دامداری ها ذکر کرد و گفت: نژاد ایرانی که ۳۵ درصد دوقلو و چند قلوزایی داشت، با روش های طبیعی به ۷۰ درصد افزایش یافت.
 

 

مدیر آموزشگاه کشاورزی از آموزش صفر تا ۱۰۰ دامداری به صورت تئوری و عملی و در گام های مدیریت اقتصادی، ژنتیک، بهداشت، تولید مثل و تغذیه در این آموزشگاه خبر داد و بیان کرد: کلاس های تئوری این آموزشگاه در دانشگاه پیام و کلاس های عملی آن در واحدهای صنعتی انجام می شود و دوره های ۱۶۰، ۲۰۰ و ۲۴۰ ساعته دارد.


وی با اشاره به انقراض دام مرغوب نژاد گلپایگان برای احیای آن با نسل دام هایی با ناخالصی کمتر و وجود اسپرم آن در چند آموزشگاه، اظهار امیدواری کرد.

 

 

به گزارش شبستان، ناصر تاجداری دارای سابقه ۱۷ ساله در امور دام های سبک و سنگین است و هم اکنون یک دامداری ۴۰۰ راسی را مدیریت می کند و هدف از ایجاد آموزشگاه کشاورزی را انتقال تجربیات خود بیان کرده است.

 

 

 

کد خبر 1211992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha