وجود ۲۵۰۰ عنوان مجرمانه حوزه قوانین و مقررات کیفری در کشور

پورمند اعلام کرد: دو هزار و ۵۰۰ عنوان مجرمانه در حوزه قوانین و مقررات کیفری در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، حسین پورمند مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه پیش‌ از ظهر شنبه 12 شهریور ماه در آئین رونمایی از «سامانه پنجره واحد مدیریت زمین» که در سالن اجتماعات مجتمع قضایی شهید قدوسی دادگستری استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرائم‌ جزو برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه قضایی بوده و تلاش‌های زیادی در این راستا انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه امروز در وضعیتی به سر می‌بریم که اقدام خاصی برای رفع مشکلات و برخی چالش‌های سالیان‌ گذشته انجام‌ نشده و امروز به ارث به ما رسیده است، بیان کرد: اگر برای این مشکلات موجود برنامه‌ریزی نکنیم به یک بحران‌تبدیل خواهد شد.

 

پورمند یادآور شد: در دوره تحول و تعالی دستگاه قضاء دنبال اجرای برنامه‌های پیشگیرانه با مشارکت و بر پایه هم‌افزایی با سایر قوا هستیم که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی نیز حاصل شده است.

 

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه باید تئوری‌های پیشگیرانه و به روز طراحی و فرامین رهبر معظم‌انقلاب، سیاست‌های کلان مملکت و قوانین بالادستی با استفاده از فناوری‌های نوین طراحی شود، عنوانکرد: بسیاری از کشورها دولت الکترونیک به سمت دولت هوشمند عبور کرده که در این حوزه اقدامات از پیش تعیین شده و در یک فرجه استاندارد انجام می‌شود و امروزه در قوه قضائیه نیز با بسیاری از مسائل برخورد کرده که درصددیم متناسب با شرایط کشور و فرهنگ‌ بومی، بومی‌سازی کنیم.

 

وی با بیان اینکه امروزه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه از دستیار هوشمند استفاده می‌کنند، افزود: تنها در حوزه قوانین و مقررات کیفری 2500عنوان مجرمانه داشته و در بسیاری از موارد انطباق محتوای یک‌ پرونده با عنوان جرائم کار بسیار مهمی است که استفاده از دستیار هوشمندانه ضروری و باعث ارتقای کارآیی و رضایتمندی مردمی می‌شود.

 

پورمند بیان کرد: اگرچه یکی از اهداف و برنامه‌های دستگاه قضا کاهش تشکیل پرونده‌ها و وقوع جرائم است اما کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها هدف نهایی نیست بلکه اجرای عدالت و قانون اساسی به نحو احسن اولویت است.

 

وی با بیان اینکه اگر اطلاعات درست در این سامانه بارگزاری شود، بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد، اظهار کرد: باید درخواست‌ها و کارهای مردم را در کمترین زمان انجام دهیم. اگرچه دنبال تغییر کاربری‌ها نیستیم اما اگر فردی درخواست تغییر کاربری داشته باشد آن را دنبال کرده تا به حقوق قانونی خود برسد.

 

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه راه‌اندازی این سامانه را برابر مصوبه و الزام‌قانونی برای جلوگیری از بسیاری از معضلات و مشکلات عنوان و خاطرنشان کرد: سامانه پنجره واحد یک‌ مبنا بوده که بسیاری از تکالیف و مصوباتی که دولت مصوب کرده اما بر زمین‌مانده را دنبال کرده و در سال‌جاری نیز دنبال راه‌اندازی سامانه اعتبارسنجی هستیم چراکه نقش بسیار مهمی به دسترسی مردم به حقوق خود و پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی دارد.

کد خبر 1212171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha