نهمین همایش بین المللی سالانه «امام حسن مجتبی(ع)» در کربلای معلی

نهمین همایش بین المللی سالانه اندیشه «امام حسن مجتبی(ع)» با حضور اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی در کربلای معلی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز بین المللی رسانه، فعالیت نهمین همایش علمی بین المللی سالانه اندیشه امام حسن مجتبی(ع)  با مشارکت جمعی از دانشگاهیان و پژوهشگران داخلی و خارجی در حرم حضرت عباس(ع) آغاز شد.

این همایش علمی توسط هیئت عالی پروژه حله شهر امام حسن مجتبی و دانشگاه بابل و جمعیت علمی و فکری العمید و دانشگاه های الکفیل و العمید با نظارت آستان های مقدس حسینی و عباسی و با عنوان « الإمام الحسن-عليه السّلام- في مواجهة التضليل التاريخي، فرائد السيرة وردّ الشبهات» درحال برگزاری است.

 

دکتر احمد شیخ علی، در سخنرانی افتتاحیه، گفت: خروجی این همایش بین المللی نشان دهنده پیروزی حقیقت و تطهیر تاریخ است که حرمت آن نقض و بدنش زخمی شده است، تا خلأها و تحریف ها را تا آنجا بیابیم که پژوهشگر و خواننده را به شگفتی وادارد.

از سوی دیگر، دکتر صالح الجبوری، عضو کمیته مقدماتی این همایش و رئیس دانشکده ادبیات در دانشگاه بابل، گفت: کمیته عالی پروژه الحلة شهر امام حسن مجتبی(ع) بیش از یک دهه است که این همایش و مسابقه پژوهشی را با نظارت آستان های مقدس حسینی و عباسی و مراکز وابسته به آنها و با همکاری دانشگاه بابل برگزار می کند.

 

وی افزود: برای کمیته علمی تحقیقاتی ، تحقیقات و پژوهش هایی از خارج از عراق رسیده است که از میان آنها هفت پژوهش انتخاب شده است که دو پژوهش از لبنان، یک پژوهش از هند، دو پژوهش از فلسطین و یک پژوهش از تونس و دو پژوهش از مصر است.

الجبوری گفت: این کمیته علمی 53 پژوهش تحویل گرفته است که 43 مورد از آنها پذیرفته شده است. این پژوهش در محورهای زبان ادبی، تاریخی، رسانه ای، اعتقادی و فقهی اخلاقی است.

 

وی ادامه داد: نشست های پژوهشی به دو محور تقسیم می شود که محور اول در تالار امام حسن (ع) با محوریت اعتقادی، فکری و اخلاقی برگزار شد و پژوهش ها و مقاله های متعدد مورد بررسی قرار گرفت. اما محور دوم شامل محور ادبی، انتقادی و لغوی در سالن حضرت قاسم(ع) برگزار شد. تعدادی پژوهش در این محور مورد بررسی قرار گرفت.

 

مهندس حسن الحلی، یکی از اعضای هیئت عالی پروژه حله، گفت: این همایش شاهد جشنواره هایی ویژه میراث امام حسن(ع) است. ما امیدواریم که کتابخانه بزرگی تاسیس شود.. احمایت آستان مقدس عباسی باعث شده است که ما بتوانیم نهمین دوره این همایش علمی اندیشه امام حسن(ع)  و همچنین پانزدهمین دوره جشنواره میلاد که نیمه ماه مبارک رمضان برگزار می شود، و سومین جشنواره حفظ خطبه های امام حسن(ع) را برگزار کنیم.

کد خبر 1212224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha