تغییر ساختار بانک‌ها ضروری است/  بانك ها با چنین ساختاری امكان ندارد عقود اسلامی را رعایت كنند

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به اینکه اصل مشكل برای بانكداری اسلامی در ساختار و ذیل بانك های موجود است و گفت: اساسا بانك ها با چنین ساختاری امكان ندارد عقود اسلامی را رعایت كنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص طرح بانكداری اسلامی با حجت‌الاسلام احمدعلی یوسفی عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه و رئیس مركز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه به صورت تلفنی گفتگو كرد.

حجت الاسلام احمد علی یوسفی اصل مشكل برای بانكداری اسلامی را در ساختار و ذیل بانك های موجود عنوان و بیان كرد: بانك ها بر اساس مبانی نظام سرمایه داری ایجاد شده اند و دقیقا همان ساختار و ریل را در جمهوری اسلامی نهادینه كرده ایم. وقتی این ساختار را در كشور ایجاد كردیم، تلاش داشتیم رفتارها و روابط درون آن را اسلامی كنیم.

رئیس مركز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه افزود: اساس و ساختار بانك به عنوان یك نهاد پولی برای اهداف خاصی طراحی شده است و نمی توان همان ساختار را در جامعه اسلامی ایجاد كرد و سپس درون آن را اسلامی كرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از دو نگاه به حوزه بانكداری اشاره و اظهار كرد: یك نگاه این است كه تمام ساختارها، روابط و ابزارهای درون آن را از هر كجای دنیا وارد كنیم و هر بخش كه مغایر اسلام نیست را بپذیریم. نگاه دوم نیز تغییر ساختار در نظام بانكی است زیرا اساسا بانك ها با چنین ساختاری امكان ندارد عقود اسلامی را رعایت كنند.

 

کد خبر 1212228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha