قم، مهیای خدمت به زائران اربعین

پیاده‌روی اربعین به عنوان بزرگترین پیاده روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان به شمار می رود که پس از سرنگونی حزب بعث عراق رونقی دوباره گرفت...

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، پیاده‌روی اربعین به عنوان بزرگترین پیاده روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان به شمار می رود که پس از سرنگونی حزب بعث عراق رونقی دوباره گرفت، در این راهپیمایی عظیم میلیون ها نفر به سمت کشور عراق و با عشق به زیارت کربلای معلا و نجف رهسپار این سفر معنوی می شوند.

 

پس از شیوع کرونا، این اجتماع عظیم تا حدی کمرنگ شد، اما با کاهش شیوع آن، پیاده روی اربعین حال و هوای دیگری گرفته است و از فعالیت موکب ها و جوشش های مردمی می توان سفر و زیارت خوبی را پیش بینی کرد. در این میان فعالیت‌هایی نیز از سوی دستگاهها در حال انجام است و قم به عنوان یکی از مقاصد میانی پیاده روی اربعین؛ مهیای خدمت به زائران می شود.

 

علاوه بر ساماندهی امور موکب ها از قم تا کربلا و نجف، در جهت پذیرایی از زائران که در قم اسکانی موقت دارند نیز تمهیداتی در دستور کار است.

 


ابوالقاسم مقیمی معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در این خصوص با تاکید بر لزوم استفاده از همه ظرفیت ها در جهت خدمت رسانی به زائران در مسیر پیاده روی اربعین اظهار داشت: قم بعد از تهران بیشترین موکب را در اربعین دارد و 145 موکب در شهر مهران و مسیر پیاده روی نجف تا کربلا مستقر می شود.


وی همچنین عنوان کرد: مجوز استقرار 15 موکب دیگر در مسیر در حال صدور است و تمهیداتی در جهت خدمت به زائران با توجه به ازدحامی که وجود دارد صورت می پذیرد، در این راستا استان قم در کنار خراسان رضوی و سیستان‌وبلوچستان از جمله استان های هدف در مسیر حرکت زائران اربعین حسینی(ع) هستند و باید خدمات ویژه ای را برای حضور زائران در نظر بگیرند

 

.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در مورد خدمت به زائران در مسیر این سفر معنوی توضیح داد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۶۰ هزار نفر در مجموعه قرارگاه اربعین از خدمات بهره مند شدند که با توجه به افزایش 30 درصدی از ابتدای سال پیش بینی می شود به بیش از 600هزار نفر جمعیت به ارائه خدمت بپردازیم.

 


وی تصریح کرد: در حدود 20 کشور در قرارگاه اربعین با مشارکت مردم، خدمات مختلفی را دریافت می کنند و 2 هزار خادم از فضای مردمی در این قرارگاه به خدمت می‌پردازند، شهروندان نیز می توانند به این قرارگاه که در جمکران مستقر است کمک کنند.

 


مقیمی همچنین با بیان اینکه انتقال مجموعه ستاد مردمی اربعین از مصلای قدس به مسجد مقدس جمکران در دستور کار قرار گرفت خاطرنشان کرد: در این زمینه از تولیت مسجد مقدس جمکران تشکر می‌کنیم که همراهی خوبی در این زمینه داشته‌اند، همچنین حضور روزانه دستگاه‌های گوناگون اجرایی و فرهنگی برای رفع مشکلات به منظور میزبانی زائران در جمکران قابل توجه است.

 


عباس ذاکریان فرماندار قم نیز در گفتگویی پیرامون فعالیت های شکل گرفته در خدمت رسانی به زائران گفت:از همان شکل ابتدای شکل گیری ستاد اربعین در کشور، استان قم نیز به این امر در توسعه خدمات توجه داشته است

 

.
وی افزود:استان قم نیز یکی از مقاصد میانی در مسیر پیاده روی اربعین است و هم وطنان ایرانی از اقصی نقاط کشور برای سفر به کربلای معلی توقفی را در قم دارند، همچنین کشورهای شرقی از جمله هند و پاکستان و افغانستان که به صورت عبوری از ایران به سمت کربلا می روند توقف چند روزه ای در قم خواهند داشت از این رو قم به عنوان مقصد میانی تعریف شد.

 


ذاکریان همچنین بیان کرد:با تشکیل ستاد اربعین، کمیته های مختلفی شکل گرفت و همه عزیزان پای کار آمدند، یکی از موضوعات اصلی در این ارتباط اسکان زائرین است، امسال با تدبیر استاندار تمرکز اسکان در مسجد مقدس جمکران شکل گرفت که امکانات خوبی نیز از سوی تولیت به کار گرفته شده است.

 


وی در این باره عنوان کرد: اسکان زائران مسیر اربعین در یکی از شبستان های جمکران انجام می شود و یک شبستان نیز به صورت رزرو تدارک دیده شده و اگر جمعیت بیشتر از این بود اسکان داده می شوند، از طرفی مصلای قدس نیز به عنوان رزرو برای اسکان در نظر گرفته شده و مساجد و تکایا و حسینه های قم در خدمت زائران اربعین هستند.

 


فرماندار قم در مورد حمل و نقل عمومی زائران گفت:در این باره با شهررداری هماهنگی صورت گرفته است که در طول مدتی که میزبان زائرین هستیم ناوگانی بین حرم تا مسجد جمکران به صورت 24 ساعته مستقر می شود.

 


وی اظهار داشت: برای درمان و امداد جاده ای و ارزاق و مایحتاج عمومی و تامین نان و مایحتاج موکب های در قم مهران و مسیر نجف و کربلا تمهیدات لازم اندیشیده شده است و تلاش این است خدمات را به زائران ارائه دهیمو

 

.
انتظار می رود قم با توجه به پیش بینی های لازم، علاوه بر پذیرایی از زائران بارگاه کریمه اهل بیت(ع) بتواند خدمات خوبی را به زائران مسیر اربعین حسینی ارائه دهد، در این زمینه مشارکت مردم و جوشش های مردمی و هیات های مذهبی در کنار دستگاههای دولتی می‌تواند نوید بخش افزایش خدمات به زائران باشد.

کد خبر 1212286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha