صدور مجوز نخستین سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی کشور در کاشان

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از صدور مجوز نخستین سامانه پرتو دهی محصولات کشاورزی کشور در کاشان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، رضا مظلومی در حاشیه یادواره ۱۱۰ شهید پایگاه شهید آیت الله سعیدی کاشان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: امروز دستاوردهای هسته ای به کمک امنیت غذایی کشور آمده است.

 

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به کاربرد هسته ای در بخش کشاورزی و پرتودهی و افزایش انبارداری محصولات کشاورزی اظهار داشت: ضایعات محصولات کشاورزی به دلیل عدم صحیح انبارداری و آلودگی به آفات انباری، ضایعات سنگین و هزینه های زیادی بر پیکره بخش کشاورزی و امنیت غذایی تحمیل می کند.

 

مظلومی در ادامه بیان داشت: در جریان سفر اخیر رئیس سازمان انرژِی اتمی به کاشان، مجوز نخستین سامانه پرتو دهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی کشور با موافقت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان انرژی اتمی در کاشان به عنوان نخستین «مجموعه پرتودهی و نگهداری مواد غذایی» در مرکز کشور به بخش خصوصی صادر شد.

 

رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشان افزود: این مجموعه در سه فاز برنامه ریزی شده است و نهایتا قادر خواهد بود سالانه ۲۰۰ هزار تن مواد غذای و محصولات کشاورزی را پرتودهی و نگه داری کند. 

 

وی ادامه داد: مزیت پرتودهی محصولات کشاورزی، علاوه بر حذف آلاینده ها و آفات نباتی،  افزایش زمان نگهداری و انبارش محصولات و حذف جوانه زنی سریع محصولات کشاورزی است.

 

وی افزود: همچنین افزایش قدرت صادرات، پاکسازی آفات موجود در محصولات کشاورزی وارداتی، افزایش مقاومت در برابر گرما و خشکی بذر ها و ... از دیگر کاربردهای این سامانه پرتودهی است.

 

کد خبر 1212342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha