درخشش نمایش «۵۷» در جشنواره تئاتر «سپهر» نیروی هوایی ارتش

میرزایی از درخشش نمایش «۵۷» در جشنواره تئاتر «سپهر» نیروی هوایی خبر داد و گفت: نمایش «۵۷» با کسب پنج مقام نخست در رقابت با ۲۸ نمایش به عنوان اثر برگزیده جشنواره تئاتر «سپهر» نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «بهرام میرزایی» امروز (یکشنبه ۱۳ شهریور) در جمع خبرنگاران از درخشش نمایش «۵۷» در جشنواره تئاتر «سپهر» نیروی هوایی خبر داد و گفت: نمایش «۵۷» با کسب پنج مقام نخست در رقابت با ۲۸ نمایش به عنوان اثر برگزیده جشنواره تئاتر «سپهر» نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، معرفی شد.

نویسنده و کارگردان نمایش «۵۷» عنوان کرد: اولین حضور نمایش «۵۷» در پنجمین جشنواره تئاتر «سپهر» با حضور گروه های نمایشی سراسر نیروی هوایی در تهران همراه شد که نمایش مذکور به عنوان نماینده فارس موفق شد اثر برگزیده این رویداد هنری شود.

وی با اشاره به اینکه کسب مقام اول بازیگری زن توسط «شهرزاد بداقی»، کسب مقام اول موسیقی توسط «احمد زیانی»، کسب مقام اول طراحی صحنه توسط «زهرا میرزایی» و کسب مقام اول نمایشنامه و همچنین مقام اول کارگردانی توسط «بهرام میرزایی» از افتخاراتی است که نمایش «۵۷» در جشنواره تئاتر «سپهر» کسب کرده است.

میرزایی افزود: متاسفانه با توجه به تغییر ناگهانی شرایط کرونا این رویداد به صورت مجازی برگزار شد و برگزیدگان به جشنواره «میثاق» کل ارتش که مهرماه در همدان برگزار خواهد شد به رقابت خواهند پرداخت.

وی افزود: علت انتخاب نام «۵۷» برای نمایش آن است که این عدد آمیخته با زندگی این بزرگواران است به گونه ای که شهید لشکری و همسرش در سال ۵۷ با هم آشنا شده و عمر هر ۲ بزرگوار هم ۵۷ سال بوده است.

میرزایی در ادامه به چگونگی تولید نمایش «۵۷» پرداخته و گفت: کار تحقیق پروژه شهید لشکری از سال ۹۷ بعد از نمایش «مهنا» شروع شد و تا الان هر سال تصمیم داشتیم اثر را در یک مقیاس بزرگ تولید کنیم ولی به دلایلی قسمت نشد تا اینکه امسال تصمیم بر آن شد که یک کار در قالب مونولوگ و یک اثر نیز در قالب دیالوگ تولید شود که اثر مونولوگ به مراحل پایانی رسیده و در صورتی که شرایط اجازه بدهد اثر بعدی نیز با چند بازیگر تولید خواهد شد.

وی ضمن تشکر و قدردانی صمیمانه از همکاری مسئولین پردیس «ره آوین» گفت: شرایط تولید ۵۷ از همه آثار گذشته سخت تر بوده، چنانچه تاکنون حتی یک دقیقه سالن نمایش هم در اختیار نداشته ایم و تمرینات کار از اردیبهشت امسال در یک شرایط نامتعارف به پایان رسانده ایم ولی خدا را شکر کار به مراحل پایانی رسیده و با همه این مشکلات از هیچ شخص حقیقی یا حقوقی گلایه ای نداریم چون هدف که بزرگ باشد، راه  پیدا خواهد شد.

خاطر نشان می شود، نمایش «۵۷»، ششمین اثر گروه نمایش مردمی «مهنا» به زندگی سیدالاسرای ایران، سرلشکر خلبان شهید «حسین لشکری» می پردازد که حاصل اقتباسی وفادار از جمع مصاحبه های نویسنده با‌ خانم لشکری، خاطرات شهید در کتاب «۶۴۱۰» و نیز خاطرات همسر شهید در کتاب «روزهای بی آینه» است که مقطع زمانی سال ۷۷ یعنی آزادی شهید تا سال ۹۸ که فوت همسر شهید است را روایت می کند.

شایان ذکر است شهید «حسین لشکری» ملقب به سیدالاسرای ایران در سال ۱۳۳۱ در روستای «ضیاءآباد» قزوین متولد شد و در تاریخ ۲۷ شهریور ۵۹ به عنوان اولین خلبان ایرانی به اسارت نیروهای بعث در آمد و صدام وی را به مدت ۱۸ سال مخفیانه زندانی و سعی کرد او را وادار به مصاحبه در تلویزیون و ایران را آغازگر جنگ معرفی کند ولی شهید لشکری مقاومت کرده و در سال ۷۷ به وطن بازگشته و ۱۱ سال بعد بر اثر جراحات ناشی از اسارت در سال ۸۸ به شهادت می رسد، «منیژه لشکری» متولد ۱۳۴۱ هم ۱۰ سال بعد از شهادت حسین در سال ۹۸ به همسرش می پیوندد.

 

کد خبر 1212404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha