"هیسپان تی وی" و کنشگری در معادله "جامعه پذیری اجتماعیِ" جامعه هدف

یکی از مهمترین ماموریت های "هیسپان تی وی" در مورد جامعه هدفِ آن که همان کشورهای اسپانیول زبان است، اثرگذاری بر روند جامعه پذیری اجتماعی افراد از همان نخستین سال های زندگیشان و برسازیِ تصویری واقعی از ظرفیت های بیشمار ایران است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «یکی از مهمترین ماموریت های "هیسپان تی وی" در مورد جامعه هدفِ آن که همان کشورهای اسپانیول زبان است، اثرگذاری بر روند جامعه پذیری اجتماعی افراد از همان نخستین سال های زندگیشان و برسازیِ تصویری واقعی از ظرفیت های بیشمار ایران است. مساله ای که سال هاست از سوی قدرت های غربی و متحدان آن ها تحمل نمی شود و آن ها به هر طریق ممکن سعی دارند از ایران تصویری منفی را نزد افکار عمومی بین المللی برسازند و منطق کشورمان در حوزه مسائل مختلف را، افراطی و غیرموجه جلوه دهند.»

سال هاست که نام رسانه به ویژه رسانه های تصویری، با قدرت نرمِ کشورها گره خورده است. در واقع، رسانه ها به معرفی جاذبه های کشورهای متبوعشان در ابعاد گوناگون می پردازند و از این طریق ضمن فتح قلوب و اذهان مردمِ دیگر ملت ها، قدرت اقناعِ یک کشور و ایده ها و نوعِ تفکر آن در عرصه معادلات بین المللی را نیز تقویت می کنند. از این منظر، رسانه نَه صرفا یک ابزار قابل توجهِ تقویت قدرت نرمِ کشورها، بلکه به مثابهِ مکمل دیپلماسی رسمی آن ها در قبال دیگر کشورها و کنشگران بین المللی نیز ایفای نقش می کند. با این همه، رسانه کارکردی مهمتر و عمیق تر نیز دارد که توجه به آن را بایستی از چشم انداز علمِ جامعه شناسی تحلیل کرد. 

یکی از مهمترین مفاهیمی که از نخستین سال های تولد یک انسان در کشورهای مختلف مورد توجه است، مساله "جامعه پذیری/Socialization" است. جامعه پذیری اشاره به باورها، ایده و اعتقاداتی دارد که یک انسان به تدریج به واسطه زندگی در جامعه خود در مورد جهان بیرون کسب می کند و این مجموعه و منظومه فکری در نوع خود تاثیرگذری قابل توجهی را بر افکار و البته رفتار وی در سال های مختلف زندگی دارند.  

گاه فرآیند جامعه پذیری به صورت آگاهانه و با آموزش اتفاق می افتد و پیش می رود و گاه این روند، غیرمستقیم است و عملا ناخودآگاه مغز انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در این چهارچوب، "هیسپان تی وی" با تعریفِ جامعه اسپانیول زبان به عنوان جامعه هدفِ خود، عملا می تواند در روند جامعه‌پذیری اجتماعی افراد و به طور خاص دیدگاه و تفکری که دیگران در مورد کشورمان دارند، کنشگری قابل توجهی را از خود نشان دهد. 

اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش درک می شود که سال ها تبلیغات مختلف رسانه ای و تبلیغاتیِ یک طرفه رسانه های غربی و متحدان آن ها علیه کشورمان را مد نظر قرار دهیم. در واقع در تمامی این سال ها آن ها با تاکید بر جنبه هایی برساخته از ملت ایران و تاکید بر خشن و افراطی بودنِ کشورمان، سعی داشته اند تصویری را در دور دست ترین سرزمین ها از ایران برسازند که گویی هیچ راهی الا منزوی سازی ایران و آنچه دفعِ خطر این کشور در عرصه بین المللی ادعا می شود، وجود ندارد. 

این ایده های مخرب خواه یا ناخواه در بعضی کشورها از همان کودکی به افراد تزریق می شوند و تصویری غیرواقعی را از ایران نزد آن ها ایجاد می کنند. در این چهارچوب هر زمان از چنین افرادی پرسید شود که وقتی نام ایران را می شنوند چه حسی دارند؟ شاید اغلب از جنگ و تروریسم و دیگر اتهامات و برچسب هایی استفاده کنند که به انحا مختلف از سوی جریان های رسانه ای مغرض و به مدت سالیان متمادی علیه کشورمان استفاده شده اند.  

درست در همین نقطه است که اهمیت کنشگری فعالِ رسانه ای نظیر "هیسپان تی وی" مخصوصا با توجه به اینکه این رسانه در مورد یک جامعه هدفِ خاص که همان جامعه اسپانیول زبان است(و تاکنون کمتر در بُرد رسانه‌ای ما قرار داشته) کار می کند، مشخص می شود. در این چهارچوب، هیسپان تی وی در قالب برنامه های گوناگون عملا جلوه های مختلف جهانِ ایرانی را که ماهیتی حقیقی دارند و فارغ از جوسازی های منغرضانه هستند به تصویر می کشد و از این طریق می تواند نسل های جدید کشورهای اسپانیول زبان مخصوصا در آمریکای لاتین را با واقعیت های میدانی ایران آشنا کند و در واقع، فرآیند جامعه پذیریِ آن ها را با محوریت کشورمان و تصویری که از آن در ذهن خود دارند، به نحو موثری تحت تاثیر قرار دهد. 

از این چشم انداز، هیسپان تی وی به نوعی در جبهه مقابل رویا سازی های یک طرفه جریان های رسانه ای مغرضِ غربی علیه کشورمان قرار دارد و به مثابه یکی از بازوان تقویت قدرت نرم بین المللی کشورمان نیز اقدام می کند. البته که در این میان نیاز به کنشگری موثر و فعال ترِ سفارتخانه های کشورمان در کشورهای اسپانیول زبان هم نیاز است. در واقع سفارتخانه های کشورمان در این دسته از کشورها بایستی دیپلماسی فرهنگی فعالی را پیشه کنند و با تشدید رایزنی های خود با کشورهایی محل خدمتشان، عملا زمینه را جهت برجسته شدن ِ بیش از پیش هیسپان تی وی و در دسترس بودن این شبکه برای کشورهای محل خدمتشان همواز سازند. 

از این منظر، اتاق فکر رسانه ای قوی در هیسپان تی وی، تولید محتوا و برنامه های مناسب با جامعه هدفِ هیسپان تی وی در کشورهای مختلف اسپانیول زبان و در عین حال رایزنی های فعال سفارتخانه های کشورمان در راستای تسهیل فعالیت ها و پوشش رسانه ای هیسپان تی وی در محل ماموریشان، به طور خلاصه معادله ای است که در صورت عملکردِ مناسب، می‌تواند هم قدرت نرم کشورمان را تقویت کند و هم نسل های جدید کشورهای اسپانیول زبان را با واقعیت های عینی ایران بیش از پیش آشنا سازد و جوسازی های تبلیغاتی غرب و متحدانش علیه ایران را تا حد زیادی خنثی کند. 

کد خبر 1212498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha