بخشندگی و کرامت و خوش خلقی، زیباترین فضیلت های امام حسن مجتبی(ع) در برخورد با ضعیفان بود

یکی از فعالان رسانه ای و پژوهشگران حوزه گفت: بخشندگی و کرامت و خوش خلقی، زیباترین فضیلت های امام حسن مجتبی(ع) در برخورد با ضعیفان بود.

طیبه ربیعی در گفتگو با خبرگزاری شبستان با گرامیداشت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه رمضان سال سوم هجری قمری در مدینه منوره به دنیا آمدند و در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری قمری و یا به روایتی در هفتم صفر به شهادت رسیدند.
این مدرس حوزه با اشاره به کمالات و فضایل انسانی، معنوی و اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد: ایشان از نظر اخلاق و بزرگواری به رسول اکرم (ص) بسیار شبیه و همانند و عابد‌ترین و بی اعتنا‌ترین مردم زمان به زیور دنیا بوده است.


وی بیان کرد: کریم اهل بیت(ع) در طول زندگی اش سه نوبت دارایی خود را با خدا تقسیم کرد و دو نوبت از تمام مال خود برای خدا گذشت، دستانی بخشنده داشت و حلم و گذشت امام حسن (ع) زبانزد بود.
ربیعی خاطرنشان کرد: روایات فراوانی از جود و بخشش این امام همام ذکر شده است و زندگی دومین امام معصوم، سراسر نورانیت و و کمال و حلم و گذشت و عبودیت است، ایشان همواره از خوف خدا می لرزید و از سویی دیگر شجاعتشان بر دوست و دشمن پوشیده نبود.


وی با تاکید بر الگوپذیری جوانان از سیره ائمه معصومین (ع) در یافتن مسیر زندگی گفت: آن حضرت 7 سال از زندگی پیامبر(ص) را درک کرد و سی سال در کنار پدر در خدمت به اسلام قدم برداشت و پس از شهادت پدر نیز ده سال عهده دار مسئولیت امامت بر امت مسلمان بود.
این فعال رسانه ای افزود: در دوران زندگی ایشان، توطئه های زیادی شکل گرفت که در نهایت با توطئه معاویه بر اثر مسمومیت در سن 48 سالگی به شهادت رسید و در قبرستان بقیع در مدینه مدفون شدند.
وی بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) در خصوص امام حسن(ع) و برادرش حسین فرمودند هما سیدا شباب اهل الجنّة؛ یعنی آن دو سرور جوانان اهل بهشتند.، همچنین از رسول خدا(ص) روایت شده است که درباره حسنین فرمودند:خدایا من این دو را دوست دارم، تو نیز آن ها را و هر کس را که دوست دارشان است، دوست بدار.


ربیعی تصریح کرد: امروز نسل جوان نباید با سیره ائمه اطهار (ع) بیگانه باشد، چه بسا آشنایی با فضیلت ها و اخلاق این بزرگان، درس آموز و باعث از میان رفتن بسیاری از بی‌اخلاقی ها و غفلت ها از جامعه می شود.
این فعال رسانه ای گفت: ظرفیت های مهمی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و رسانه ها در خصوص تبیین شخصیت اهل بیت(ع) و فضائل آنها وجود دارد که می تواند در جامعه باعث افزایش صداقت و خوش خلقی و ایثار و پیوند میان امت شود.
وی اظهار داشت: از جمله توصیه های امام حسن مجتبی(ع)، نشست و برخواست با تهی دستان و بخشش به نیازمندان و دستگیری از مستمندان بود، ایشان خود نیز با فروتنی، پذیرای نیازمندان و مستمندان بود و با احترام و خضوع با ضعیفان برخورد می کرد.


این مدرس حوزه عنوان کرد: امام حسن مجتبی(ع) به دلیل فروتنی با نیازمندان و بخشش فراوان به «کریم اهل بیت» شهرت دارد، چرا که گره از مشکلات گرفتاران و ضعیفان باز می کرد و برخورد کریمانه ای با مردم داشت؛ بخشندگی و کرامت و خوش خلقی، زیباترین فضیلت های امام حسن مجتبی(ع) در برخورد با ضعیفان بود.
وی تصریح کرد: در استانه پیاده روی اربعین حسینی هستیم و اگر جامعه شیعی چنین فضیلت‌هایی از ائمه اطهار را در منش و رفتار خود به تصویر بکشد بهترین ره آورد در جهت معرفی مکتب تشیع و زندگی امامان معصوم(ع) به جهانیان است.

 

 

کد خبر 1212603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha