نجفی با یادآوری اینکه توزیع فضاهای فرهنگی و اجتماعی در استان زنجان عادلانه نیست، خاطرنشان کرد: حضور فعال و موثر مردم در مشارکت های عمومی در بعد فرهنگی پایین است.

به گزارش خبرکزاری شبستان از زنجان، مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان امروز در یکصد و دهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان در سخنانی با اشاره به اینکه در گام نخست پنج مساله فرهنگی شناسایی و برش های استانی آن تعیین شد، گفت: برخی از امور فرهنگی قابل سنجش نیست و این موجب پیچیدگی امر فرهنگی است

 

.
حسین نجفی با اشاره به اینکه در نقشه مهندسی سطوح متعددی تعیین شده است، گفت: یکی از این سطوح، عقاید و باورها است.

 


وی به سطح سیاسی، سطح زندگی و فرهنگ عامه اشاره کرد و گفت: کمبود فضا، مکان، امکان و تعاملات فرهنگی و اجتماعی.، غفلت از هویت تاریخی، هنر ایرانی و تمدن اسلامی، ضعف کارکردی، فرهنگ عمومی و نشاط اجتماعی، عدم توجه به اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ کار و تولید و تضعیف بنیان خانواده و کاهش جمعیت پنج مساله احصا شده در استان زنجان است.

 


وی به پایین بودن زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی در استان اشاره کرد و افزود: ما محل آرشیو اسناد نداریم و پارک های ما فضای سبز است و تعاملات اجتماعی نداریم.

 


نجفی با یادآوری اینکه توزیع فضاهای فرهنگی و اجتماعی در استان زنجان عادلانه نیست، خاطرنشان کرد: حضور فعال و موثر مردم در مشارکت های عمومی در بعد فرهنگی پایین است.

 


مدیرکل امور اجتماعی استان زنجان به اقداماتی که در برش استانی این مسائل پیش بینی شده است اشاره کرد و گفت: احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، استفاده از رسانه ها، بازبینی و اصلاح روندها در تسهیل مشارکت مردم، شفاف سازی فرایندهای اداری. ساماندهی فضاهای عمومی تجهیز مراکز فرهنگی و هنری، توسعه و تکمیل بقاع متبرکه، مرمت گلزار شهدا و تجهیز سالن های ورزشی بخشی از اقدات پیش بینی شده است.

 


مدیرکل میراث استان زنجان نیز در سخنانی به پیشنهاد ثبت یک روز از سال به نام چاقوی سنتی زنجان در تقویم ملی کشور اشاره کرد و گفت: یونسکو روزهای جهانی را برای نشان دادن جنبه های مهم زندگی بشر در طول دوران تاریخی ثبت می کند.

 


سعید صفوی با اشاره به اینکه ایران در حوزه صنایع دستی رتبه برتر دارد و استان زنجان در تولید صنایع فلزی اولین استان در کشور در حوزه مس چاقو ملیله است،گفت: سال 98 ملیله زنجان به ثبت جهانی رسید و جهشی در این صنعت شاهد بودیم.

 


وی افزود:زنجان شهر جهانی صنایع دستی فلزی است و باید در این حوزه حرکت کنیم و تعداد هنرمندان و رونق اقتصادی در حوزه مس و چاقو بیشتر است.

 


صفوی یادآور شد: شهرها با نام ها و برندها شناخته می شود و چاقو نماد شهر زنجان به دلیل سابقه طولانی این صنعت در زنجان است. پوشش مردان نمکی در معدن چهراباد و چاقوی در دست این مرد با سابقه بیش از 18 قرن نمایشگر رواج صنعت چاقوسازی در زنجان بوده است.

 


وی اضافه کرد:16 دی ماه سال 72 چاقوی مرد نمکی از زیر خاک بیرون امد و بخشی از تاریخ و تمدن این شهر را نشان داد. صنایع دستی در زنجان با شهرهای دیگر استان متفاوت است به گونه ای که صنایع دستی در سایر استان ها زن محور است و زنان محور فعالیت صنایع دستی است در حالی که صنایع دستی زنجان در حوزه مس و چاقو مرد محور است و صنایع دستی یک محل درآمد برای خانواده و فرصت اشتغال کامل است.

 


وی خاطرنشان کرد: چاقو سازان زنجانی 16 نشان ملی و یک نشان بین المللی کسب کرده اند. ما ریشه تاریخی خود را حفظ می کنیم و بازطراحی چاقو در حال انجام است و کاربری های مختلف چاقو به رونق اقتصادی کمک کند.

 


به گفته وی، 16 دی سالروز کشف چاقو است و به پیشنهاد هنرمندان این صنعت و پیشگیری از مصادره آن توسط دیگر کشورها پیشنهاد می دهیم این روز به نام چاقوی سنتی زنجان به ثبت برسد.

کد خبر 1212645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha