وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس کالا موافق است/ این نوع عرضه واردات خودرو را شفاف می کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا واردات را شفاف می کند، گفت: ما با عرضه خودرو در بورس کالا موافقیم و معتقدیم این نوع عرضه نرخ ها را افزایش نمی دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سید رضا فاطمی امین در نشست خبری امروز دوشنبه 14 شهریور گفت: مهمترین شاخص در بحث تجارت میزان تولید است البته شاخص های دیگر نیز در این زمینه موثر است که می توان به آنها پرداخت. ما در سال جاری در اکثر محصولات رشد قابل توجه ای داشتیم. این روند نشان دهنده فعالیت صنعت معدن و تجارت کشور است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: ما در تمامی اقلام به ویژه در بحث خودروی سواری، وانت، کامیون، تراکتور، اتوبوس و ون، محصولات پتروشیمی، فولاد خام، شمش آلومینیم و سایر موارد رشد داشتیم اما در برخی محصولات نیز کومباین، روغن خوراکی و شوینده کاهش داشتیم که البته کاهش روغن خوراکی و مواد شوینده به معنای این نیست  که ما در بازار کاهش داشتیم.

 

وی با اشاره به آیین نامه واردات خودرو گفت: از همان ابتدا نیز در مورد واردات خودرو اعلام کردیم واردات بلامانع است اما در کشور فضایی ایجاد کردند که وزارت صمت می خواهد انحصار ایجاد کند و حمایت بی حد و حصری از صنعت خودروی داخلی داشته باشد، این در حالی بود که استدلال ما در این باره این بود که بازار تنظیم و تراز نیست و ما در بحث تقاضای خودرو و عرضه اختلاف قابل توجه ای وجود دارد و این باعث شده است که ما دو قیمت داشته باشیم، قیمتی که کارخانه دار می دهد و قیمتی که در بازار متناسب با دلار وجود دارد و چون عرضه خودروی داخلی از تقاضای آن کمتر بود لذا خودرو تبدیل به کالای سرمایه ای شده بود.

 

وی دلیل دیگر برای واردات خودرو را عدم کیفیت خودروهای داخلی عنوان کرد و گفت: اینکه ما می خواستیم خودروی داخلی با کیفیت ارایه دهیم، حداقل 18 ماه طول می کشید و لازم بود ما در مسیر واردات بحران محصولات اقتصادی را در محصولات داخلی جبران کنیم و بعد به این سمت برویم.

 

فاطمی امین با بیان اینکه با این سه دلیل آیین نامه واردات خودرو تنظیم شد، گفت: این آیین نامه به دلیل اینکه ما چهار سال واردات داشتیم و یک انباشتگی وجود داشت، تنظیم آن بسیار حساس بود. لازم بود ما بسیار دقیق و حساب شده کار کنیم. شاکله این آیین نامه پیشنهاد وزارت صنعت بود البته در مجموعه دولت نیز پیشنهاداتی داده شد و در مجموع این آیین نامه تنظیم شد.

 

وی ادامه داد: یکی از بحث هایی که در مورد این آیین نامه مطرح بود، موضوع انتقال فناوری بود که ما نیز در این رابطه پیج داریم که هر خودرویی که وارد می شود باید خدمات پس از فروش داشته باشد و به همین دلیل نیز ما در این رابطه یعنی در بحث انتقال فناوری در آیین نامه تنظیم شده بسیار دقیق عمل کردیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد عرضه خودرو در بورس عرضه کالا گفت: ما معتقدیم عرضه خودرو در بورس کالا باعث شفافیت می شود و با عرضه در بورس کالا به این اطمینان می رسیم که خودرو با چه قیمتی به فروش می رسد و به همین دلیل ما به عنوان وزارت صمت با عرضه آن در بورس کالا موافقیم چرا که معتقدیم این مسئله باعث افزایش نرخ ها نمی شود و چند نرخی ایجاد نمی کند.

 

فاطمی امین در مورد مخالفت وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: اتفاقا وزارت صنعت این پیشنهاد را به شورای عالی بورس داد و هیچ مخالفتی با عرضه خودرو در بورس نداشت. آن دفعه ای که عرضه خودرو در بورس کالا متوقف گردید به این دلیل بود که با ما هماهنگی نشده بود.

 

وی تاکید کرد: ما عرضه سیمان، فولاد و شیشه را در بورس کالا داریم و اینها با حمایت وزارت صنعت ممکن شده است.

 

ادامه دارد

کد خبر 1212909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha