قصه گویی؛ تجربه اندوزی و شخصیت پردازی اخلاقی

قصه گویی و برگزاری رویدادهایی با این محوریت، تجربه اندوزی و شخصیت پردازی اخلاقی را به همراه دارد که نیازمند گسترش و انتقال نسل به نسل می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، قصه گویی و خاطره پردازی از جمله هنرهای دیرینه است که بیشتر در خانه پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها مرسوم بوده و در بین جمعی از خانواده ها نیز نهادینه و گسترش یافته که البته منشا خیر و برکت زیادی برای بچه ها و فرزندان کودک و نوجوان شده است.

 

قصه هایی که گذری بر واقعیت بوده و یا شاهد با توصیف خیالی توانسته یک صحنه واقعی را متجلی و پردازش کند.

 

این هنر محبوب و ارزشمند در زندگی انسانی و ترویج زیست اخلاقی، از جنبه های مختلف نیازمند توجه و مهارت است تا اینکه مخاطب را سر ذوق آورد و از این سرگرمی خسته نشود.

 

متن قصه و پردازش آن اهمیت خاصی دارد که چطور بافته و بسط داده شود تا اینکه شنونده و یا خواننده آن در آن حس و حال قرار گیرد از این رو برخی از نویسندگان قصه ها توانسته اند با چنین مهارتی محبوب شده و آثار آنان در بازار به خوبی عرضه و مورد اقبال عمومی قرار گیرد.

 

هنر قصه گویی به اندازه خود مستلزم مهارت بوده یعنی اینکه پردازش گر این جریان در بیان خود احساس خوبی را به شنونده داده و او بتواند صحنه واقعی از مشروح قصه بسازد.

 

بزرگترهایی که این چنین خلاقیتی داشته اند به گونه تاکنون پیش رفته اند که فرزندان و کودکان و نوجوانان جذب این حرکت آنان شده و همواره از آن ها می خواهند تا برایشان قصه بگویند.

قصه گویی سرگرمی خوبی برای بچه ها بوده و وابستگی آنان را به فضای مجازی کاهش داده و قدرت تفکر و تقویت باورهای اعتقادی و اخلاقی را در بین این قشر افزایش می دهد.

 

جشنواره قصه گویی حرکتی ماندگار و ارزشمند برای احیا این هنر و ترویج آن در بین خانواده ها بوده که متولیان دستگاه های فرهنگی به آن می پردازند.

 

مدیریت شهری و قصه گویی برای حفظ تمدن

 

یکی از چالش های امروز جامعه، بحران هویت و نبود اتفاقات میان نسلی بوده که بین بچه های امروز و بزرگترها ارتباطی برقرار نشده و یا کم رنگ است که تدبیر برای این عرصه کاری مهم و ضروری برای آینده کشور به حساب می آید که قصه گویی و توجه به هنرهایی این چنینی در این خصوص موثر است.

 

مدیریت شهری در نقاط مختلف به دنبال ارتباط بین نسل قدیم و جدید بوده و حفظ تمدن هر خطه و دیار را دنبال می کند که امروز حمایت از جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تیران نمونه از تلاش مدیریت شهری در این حوزه است.

 

شهردار تیران با بیان اینکه کار مشترکی بین مدیریت شهری و کانون پرورش فکری این خطه با محوریت قصه گویی انجام شده، گفت: جشنواره قصه گویی در گروه سنی بالای 12 سال ویژه نوجوانان، جوانان و بزرگترها برگزار و فرصتی برای ترویج این هنر شد.

 

به گفته «حسن حجتی« استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفته و کودکان، نوجوانان و بزرگترها در کنار همدیگر قصه گفتند و همین موضوع ارتباط بین نسلی را تقویت خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: بهترین قصه گوها به مرحله استانی و کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی خواهند شد و از آنان در رویدادهای فرهنگی شهر استفاده می شود.

ناشناختگی تاثیرات تربیتی قصه گویی

 

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تیران با اشاره به ظرفیت های اثرگذار قصه گویی گفت: این هنر در انتقال پیام و تمدن سازی اثر داشته و جذابیت قصه گو امکان تفکر و دانش را برای مخاطب فراهم می سازد.

 

«اکرم یوسفی« ادامه داد: قصه گویی هنری متفاوت برای انتقال مفهوم با کمترین امکانات و تجهیزات است که می تواند اثرات تربیتی زیادی را داشته باشد اما این مقوله برای بسیاری ناشناخته مانده است.

 

وی معتقد است، مدیریت شهری با قصه گویی و بستر سازی در این عرصه مفاهیم شهروندی را در بین نسل های جدید توسعه داده و در تحقق برنامه های بلند شهرسازی موفق باشد.

 

این کارشناس هنری خاطرنشان کرد: نوع قصه گویی و مهارت افزایی در این عرصه بسیار مهم و ضروری است تا اینکه قصه گو از بیان مطالب غیر اخلاقی و یا آنچه مرتبط با سن شنونده نیست دوری کند.

 

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره قصه گویی فرصت خوبی را برای شناسایی استعدادها دارد، تصریح کرد: برگزیدگان جشنواره قصه گویی مرحله شهری و کانونی به بخش استانی و کشوری معرفی می شوند.

کد خبر 1213065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha