ظرفیت عظیم پیاده روی اربعین در خنثی کردن توطئه دشمنان

حجت الاسلام اردکانی با تاکید بر ظرفیت عظیم پیاده روی اربعین حسینی در خنثی کردن توطئه های دشمنان گفت: دشمنان در برابر حماسه اربعین سانسور خبری و تحریف واقعیات دارند و ما باید مراقب باشیم راه آنها را نرویم و در مقابل آنها تبلیغ و تبیین کنیم.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: راهپیمایی اربعین پس از گذشت قریب به 10 سال از برگزاری آن به یک مراسم آیینی و مذهبی همه گیر تبدیل شده است تا جایی که امروز تمام آحاد جامعه در برگزاری آن سهیم هستند و ایران و عراق به عنوان 2 کشور مستقل نقش محوری در برگزاری آن بر دوش دارند. در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام سید اسماعیل شاکر اردکانی امام جمعه اردکان در مورد دستاوردهای پیاده روی اربعین به شرح زیر ارایه می شود.

 

پیاده روی اربعین چه ظرفیتی را برای اتحاد در جهان اسلام بوجود آروده است؟

امام حسین (ع) شخصیتی استثنایی است و امور استثنایی زیادی نیز دارد و آن اربعین حسینی است. هیچ کدام از ائمه اطهار (ع) اربعین ندارند و آن هم به صورت هر سال که تکرار شود و حتی زیارت برای چهلمین روز قید نشده است و این استثنا ویژه امام حسین (ع) است. در این سال ها اربعین امام حسین (ع) و زیارت به صورتی ویژه برگزار می شود. زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) یک امر استثنایی، بی نظیر و حماسه ای بزرگ با جمعیتی میلیونی و بهترین صحنه و بهترین ظرفیت و پدیده به وجود آمده است و این ظرفیت برای اتحاد جهان اسلام و بلکه تمام انسان های آزاده دنیا است، پدیده ای که می تواند حرکت انسانیت و بشریت را به سوی تمدن نوین اسلامی بسیار سریع تر کند.

 

پیاده روی اربعین حسینی چه تاثیری می تواند در ترویج و صدور انقلاب اسلامی داشته باشد؟

اربعین امام حسین (ع) زیربنایش مکتب تشیع است. انقلاب اسلامی هم بنایش بر معارف مکتب اهل بیت (ع) و شیعه است. از این جهت اربعین امام حسین (ع) می تواند پیام انقلاب اسلامی را که همان پیام تشیع، مکتب اهل بیت (ع) و اسلام واقعی است به اقصی نقاط جهان منتقل کند از این جهت ظرفیت اربعین بی نظیر، استثنایی، جهانی و فرا ملی است.

 

دوستداران اهل بیت (ع) و پیروان واقعی ائمه اطهار (ع) در پیاده روی عظیم اربعین حسینی چه وظایفی بر دوش دارند؟

دوستداران اسلام ناب و پیروان مکتب اهل بیت (ع) از وظایف شان این است که پیاده روی اربعین و زیارت اربعین را تقویت و ترویج کنند و اگر مشکلاتی بر سر راه است، تلاش کنند آن را برطرف کنند. اگر مواردی انحرافی وجود دارد و وارد این موضوع می شود، تلاش کنند آن را پاک کنند و مشکلات آن را حل کنند؛ به هر حال یک شیعه و پیرو مکتب اهل بیت (ع) نمی تواند در برابر این حماسه عظیم جهانی بی تفاوت باشد و اگر می تواند باید حضور یابد و اگر نه کمک به برگزاری این مراسم کند و از هر جهت( مالی، فرهنگی، اقتصادی و ...) در این راه تلاش کند.

 

نقش و جایگاه جهاد تبیین در پیاده روی اربعین را توضیح بفرمایید؟

یکی از وظایف ما جهاد تبیین است. دشمنان در برابر حماسه اربعین سانسور خبری و تحریف واقعیات دارند و ما باید مراقب باشیم راه آنها را نرویم و در مقابل آنها تبلیغ و تبیین کنیم و این حماسه بزرگ را به گوش جهانیان برسانیم و این از وظایف ما است.

 

آیا پیاده روی اربعین می تواند ظرفیتی برای تشکیل حکومت اسلامی باشد؟  

وقتی برخی از صحنه های ارادت و صمیمیت مردم را که حتی مسلمان و شیعه نیستند و از مذاهب دیگر هستند در این پیاده روی می بیند و از کشورهای مختلف در این پیاده روی عظیم شرکت می کنند ، تقریبا 40 کشور برای زیارت در اربعین به عراق می آیند. وقتی این صحنه ها را می بینیم، متوجه می شویم که امام حسین (ع) آن ظرفیت استثنایی است که می تواند تمام بشریت را متحول کند و حکومت جهانی که به دست فرزندشان حضرت مهدی (عج) شکل خواهد گرفت، حتما و حتما و حتما یک بخش اساسی این حکومت اسلامی برای اتحاد تمام بشریت، ظرفیت حسینی است.

 

ما این مطلب را در روایات داریم که امام زمان (عج) در کنار کعبه شریف نام جدشان امام حسین (ع) را می آورند و این از این جهت ظرفیت بی نظیر است و امیدواریم همه ما نام مان در لیست زائران اربعین ثبت و ضبط شود و با برکت نام امام حسین (ع) اتحاد آزادگان جهان و مسلمانان بیشتر شود؛ چنانچه در این سال ها می بینیم زیارت اربعین عامل اتحاد و همدلی هرچه بیشتر ملت عراق و ایران شده است.

 

پیاده روی اربعین چه تاثیری بر روابط میان ایران و عراق برجای گذاشته است؟

تصور این موضوع که روزی عراقی ها این گونه میزبان مردم ایران شوند و حتی در سالی که کرونا بود، رسما بگویند که دل مان برای زائران ایرانی تنگ شده است، این تصور واقعا مشکل بود اما ظرفیت امام حسین (ع) مشکلات لاینحل را حل می کند و مشکلات عظیم را از سر راه بر می دارد و عامل اتحاد می شود. زیارت اربعین ظرفیت ملت ایران و عراق را افزوده و میان ملت ایران و عراق همبستگی ایجاد کرده است و می تواند تمام ملت های شیعه را در منطقه تحت الشعاع و تحت تاثیر قرار دهد. انشاءالله این امر هرچه زودتر محقق شود.

کد خبر 1213323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha