برخورد با سوداگران اراضی ملی/ اجازه نمی‌دهیم‌ تالاب انزلی به دریاچه ارومیه تبدیل شود

سلاجقه با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم‌ تالاب انزلی به دریاچه ارومیه تبدیل شود گفت: طبق دستور رییس جمهور باید با سوداگران اکوسیستم‌ تالاب انزلی برخورد شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، « علی سلاجقه» امروز(سه‌شنبه، ۱۵ شهریور ) در نشست کمیته ملی احیای تالاب انزلی با اشاره به آتش‌سوزی چند روز اخیر در تالاب انزلی گفت: با توجه به اینکه اطفای حریق به وزارت دفاع واگذار شده در صورت بروز حریق‌، وزارت دفاع باید ورود کند.

 

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به گلایه رییس جمهور  از وضعیت تالاب انزلی در جلسه هیئت دولت افزود: طبق دستور رییس جمهور باید با سوداگران اکوسیستم‌ تالاب انزلی برخورد شود.

 

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان حال حاضر در دولت گذشته هم‌ مسئولیت داشتند اظهارداشت: در دولت سیزدهم به پسماند استان و تالاب انزلی نگاه ملی شده است.

 

سلاجقه حجم ذخیره آب پشت سد سفید رود را ۱.۸ میلیارد مترمکعب اعلام کرد که به ۹۰۰ متر مکعب کاهش پیدا کرده است و متذکر شد: حوزه آبخیز سد سفیدرود پنج میلیون هکتار است که فقط از رودخانه طالقان رود ۵۰‌ درصد رسوب وارد سد سفید رود  می‌شود، اما این پرسش مطرح است که چرا تا کنون برای آن اقدامی نشده است؟

 

وی با انتقاد از اینکه چرا در نگاه مدیریت جامع حوزه آبخیز دیده نشده است گفت: در حال حاضر سفید رود در حال خارج شدن از از حیض انتفاع است و این مسئله اراضی کشاورزی، تولید انرژی و تولید آبزیان را به مخاطره افکنده است که به نابودی سفید رود می‌انجامد.

 

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در تالاب انزلی تله‌های رسوب گیری ایجاد شده که حتی مُسکن هم نیست و از جنبه علمی قابل پذیرش نیست اذعان کرد: باید این کار را گام به گام با طرح جامع حوزه آبخیز و بر اساس اصول علمی انجام دهیم تا به تالاب برسیم.

 

*اجازه نمی‌دهیم‌ تالاب انزلی به دریاچه ارومیه تبدیل شود

وی ادامه داد: ما وارث تالابی هستیم که در حال خفه شدن است و حوزه آبریز آن از بین رفته و ما باید پاسخگوی مردم باشیم.

 

سلاجقه تاکید کرد: باید جلوی رسوبات و فاضلابی که از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود به تالاب انزلی می‌ریزد در بازه زمانی مشخص گرفته شود و در داخل حوزه آبخیر منابع طبیعی و آبخیزداری طرح جامع خود را مشخص کند.

 

وی با بیان اینکه تالاب انزلی خفه شده است گفت: اجازه نمی دهیم‌ تالاب انزلی به دریاچه ارومیه تبدیل شود. باید کمیته فنی و حقوقی کنار هم قرار گیرند و محدوده را مشخص شود و طرح کاداستر اجرا شود.

 

سلاجقه تاکید کرد: حق و حقوق متعارضین مشخص شود که صاحب، مستاجر و یا متصرف است و به مالکان معوض بدهند تا از حوزه تالاب خارج شوند.

 

* با رویکرد دولت سیزدهم تالاب انزلی روزهای خوشی را تجربه می‌کند

وی از استاندار خواست تا یک مدیر واحد برای کمیته‌های تالاب انزلی گمارده شود تا تمامی اعتبارات به این کمیته داده و مدیریت شود.

 

رییس سازمان محیط زیست کشور تاکید کرد: باید کمیته امنیت قضایی و کمیته نظارت و اجرایی ایجاد شود تا روند پیشرفت کار مشخص شود و با متخلفان نیز بر خورد شود.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم تالاب انزلی روزهای خوشی را تجربه می‌کند و با این قرارگاهی که ایجاد شده و روحیه جهادی که وجود دارد باید کمیته ها در بازه زمانی کار را با مشارکت جوامع محلی انجام دهند.

 

سلاجقه با بیان اینکه باید قرارگاه عملیاتی مبتنی بر همه قوانین و مجلس هم در کنار این قرارگاه حضور داشته باشد خاطرنشان ساخت: مسئله تالاب انزلی را به عنوان بحث ملی دنبال می‌کنیم و درباره زمانی مشخص و با مدیریت جامع را پیش می‌بریم که دفتر ملی آن نیز در گیلان ایجاد می‌شود.

کد خبر 1213326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha