حمایت از مشاغل کوچک بستر تقویت کارآفرینی است

تقویت کارگاه های تولیدی خرد بستر تقویت کارآفرینی، تولید و اشتغال است.

خبرگزاری شبستان از استان لرستان؛

توسعه مشاغل کوچک و متوسط به طور عام و توسعه مشاغل خانگی به طور خاص با هدف افزایش درآمد و ثروت  و همچنین ایجاد اشتغال می تواند راهکاری مهم و اساسی باشد.

 

کسب و کار خرد و  مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال های خرد و متوسط به ویژه برای جوامعی است از بیکاری در رنج است.

 

"جهش تولید" و آنچه رهبر معظم انقلاب انتظار دارند در حمایت از صنایع بزرگ اتفاق نمی‌افتد بلکه "جهش تولید" با حرکت جهادی در حمایت از صنایع خرد و بنگاه‌های اقتصادی کوچک قابل تحقق خواهد بود

 

کارآفرینی در عرصه‌های تولیدی و اقتصاد،  هنری بزرگ است که می تواند بستر اشتغال جوانان و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.

 

امروز مردان و زنان بسیاری به جای دوندگی برای اشتغال در ادارات و پشت میزنشینی آستین همت خود را در عرصه تولید بالا زده و در این عرصه موفقیت های بسیاری را کسب کرده اند.

 

جامعه کنونی ما شرایط مطلوبی را برای حضور مردان و زنان در دِل جامعه فراهم کرده تا بتوانند استعدادها و ظرفیت‌های خود را به منصه ظهور برسانند و در تجلی این ظرفیت‌ها، چرخه رونق اقتصادی را به گردش درآورند.

 

کسب و کار خانگی هم اکنون با بهره برداری از امتیازاتی چون توسعه دانش و گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات حیطه گسترده ای را در اکثر حوزه های اقتصادی به خود اختصاص داده و در زمره یکی از حیاتی ترین و ضروری ترین بخش های اقتصادی جوامع به شمار می رود.



«علی مرادی» تولید کننده لرستانی ساکن یکی از روستاهای شهرستان چگنی است که با راه اندازی مرکز تولیدی ترشیجات برای خود و چند نفر از اعضای خانواده اشتغالزایی کردهاست، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان لرستان، اظهار داشت: بعد از مدت ها نا امیدی از یافتن شغلی مناسب به فکر ایجاد اشتغال خانگی افتادم.

 

وی افزود: با همکاری همسرم به فکر راه اندازی شغلی برای گذران زندکگی افتادیم و به یاری خدا این شغل بستر اشتغال خودم و همسرم وچند نفر دیگر شده است.

 

این کار آفرین لرستانی ادامه داد: تجربه‌های موفقی از این دست نشان می‌دهد توسعه کارآفرینی علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی می‌تواند در ایجاد اشتغال در بین اهالی روستاها موثر باشد.

 

وی اذعان داشت: به حمد الله این حرفه درآمد خوبی دارد و علاوه بر اشتغال خودم زمینه اشتغال چند نفر دیگر در این کارگاه فراهم شده است.

 

مرادی ادامه داد: از طریق نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه حکیمیه تهران، نمایشگاه جهاد خرم آباد؛ نمایشگاه های بروجرد ونمایشگاه هتل رنگین کمان خرم آباد کمک شایانی به معرفی محصولات ما در سطح کشور شد.

 

وی اظهار کرد: قبل از شرکت در نمایشگاه استرس داشتم که آیا محصولات عرضه شده با ذائقه بازدیدکنندگان همخوانی دارد، اما دیدم هر کدام از بازدیدکنندگان پس از تست خوششان می‌آید و خرید می‌کنند و این تصویر برای من و همسرم به عنوان تولید کننده خیلی خوشایند بود و خستگی و استرس ههایمان را فراموش کردیم.

 

مرادی خاطرنشان کرد: ما در این کارگاه تولیدی بیشتر به دنبال تهیه محصولات طبیعی هستم و از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌کنیم و همه تلاشمان این است که محصولی که تولید می شود در شرایط بهداشتی و مناسب تهیه و بدون مواد نگهدارنده باشد تا مردم با خیال راحت به سمت استفادهاز محصولات کارگاه های خانگی روی آورند و مواد خواری بدون ضرر مصرف کنند.

 

این تولید کننده لرستان هرسال با استقبال مردم به فکر توسعه کارگاه افتادم، بیان کرد:در کارگاه تولیدی ما تعداد ۸ نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

 

وی با بیان اینکه امروز سرمایه کارگارگاه بالغ بر  900میلیون تومان است،افزود: به حمد الله با سرمایه کم وارد عرصه تولیدو اشتغال شدم.

 

مرادی اظهار کرد: در حال حاضر تهیه انواع ترشیجات، آبغوره، آبلیمو خیارشو، خشک کردن انواع سبزی، لواشک، انواع میوه خشک و رب را انجام می‌دهم، سفارش را از جاهای مختلف می‌گیرم  و به حمد الله کارها به خوبی پیش می رود.

 

این تولید کننده لرستان با بیان اینکه میزان تولید ما در سال ۱۵۰ تن معادل ۵۰۰ میلیون تومان است، افزود: بازار هدف ما توسعه کار تهیه چند دستگاه بسته بندی است که بتوانیم موادی که تولید می کنیم به صورت خام وارد بازار نکنیم و بتوانیم ارزش افزوده به کار بدهیم.

 

مرادی اظهار کرد: كمك به درآمدزايي و اشتغالزايي مهم ترين انگيزه ام است و اميدوارم در آينده به جايگاهي برسم كه بتوانم كارگاه بزرگي را تأسيس كرده و بتوانيم ياري گر جوانان ديگر باشم.


جامعه كنوني ما شرايط مطلوبي را براي حضور مردان و زنان در دِل جامعه فراهم كرده تا بتوانند استعدادها و ظرفيت هاي خود را به منصه ظهور برسانند و در تجلي اين ظرفيت ها، چرخه رونق اقتصادي را به گردش درآورند.
 

امروزه استان لرستان از معضل بیکاری رنج می برد و باید با برنامه ریزی از  از کار و تلاش بانوان و مردان توانمندی که به رغم محدودیت های مالی در حوزه کارآفرینی تلاش می کنند  و علاوه بر اشتغال زايي براي خود، زمينه اشتغال افراد نيازمند به كار را نيز فراهم ، حمایت شود.

 

این حمایت ها می توانند بستر رونق تولید، حمایت از اشتغال و تقویت اقتصاد مقاومتی باشد.

کد خبر 1213341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha