تله‌های رسوب گیر در تالاب انزلی باید تخلیه شوند

اختری از اجرای صددرصدی طرح کاداستر و حدنگاری در تالاب انزلی خبرداد و گفت: تله‌های رسوب گیر در تالاب انزلی باید تخلیه شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از انزلی، «میرحامداختری» امروز(سه‌شنبه، ۱۵ شهریور) در نشست کمیته ملی احیای تالاب انزلی که با حضور «سلاجقه» معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور در انزلی برگزار شد  از اجرای صددرصدی طرح کاداستر و حدنگاری در تالاب انزلی خبرداد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه وظیفه نشانه‌گذاری تالاب بر عهده آب منطقه‌ای است افزود: سند تالاب به آبخیزداری واگذار شده و تمام پرونده‌ها در خصوص تصرفات تشکیل و متصرفان را به دستگاه قضا معرفی می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اطفای حریق تالاب توسط کارکنان این سازمان صورت گرفت تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری در نظر گرفته شد که پنج میلیارد آن جذب و کار آغاز شد. اگر این اعتبارات به صورت کامل تخصیص داده شود، کمک بزرگی می‌کند.


اختری با اشاره به جاگذاری تله‌های رسوب گیر در تالاب اذعان کرد: تله‌های رسوب‌گیر نیاز به تخلیه شدن دارد و این کار باید در بالا دست در آبخیزداری هم انجام شود در غیراینصورت این تله‌ها جوابگو نخواهد بود.

 

* عدم هماهنگی سازمان‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی 

« رسول فرخی» نیز در این نشست با بیان اینکه امروز معضل محیط زیست در تمام دنیا حل شده است افزود:  مقررات محیط زیست بازدارنده است و مردم از دولت مردمی انتطار اجرای قوانین بازدارنده را دارند.

 

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس وظیفه ذاتی همه دستگاه‌ها را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: متاسفانه در حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها با هم هماهنگ نیستند. اگر مسئولیت اجتماعی و هماهنگی بین سازمان‌ها ایجاد شود مردم هم راضی خواهند بود.


وی با بیان اینکه زندگی و درآمد مردم گیلان با منابع طبیعی و محیط زیست گره خورده است تصریح کرد: مردم را با محیط زیست آشتی دهید. این آتش‌ها از کجا می‌آید آیا همه حادثه است؟

 

فرخی با اشاره به جغرافیای طبیعی تاکید کرد: محیط زیست و منابع طبیعی گیلان باید مستقل از کشور بوده و اعتبارات ویژه داشته باشد.

 

* خارج کردن رسوب از تالاب موجب می‌شود تا نفس بکشد

«وحید خرمی» نیز در این نشست با بیان اینکه در حدود ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های منتهی به تالاب و سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع حوزه آبریز رسوب داریم اذعان کرد: حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب وارد تالاب انزلی می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه این در حالی است که حق آبه مورد نیاز تالاب ۳۰۰ میلیون مترمکعب است اعلام کرد: هیچ سازه‌ای که جلوی ورود آب به تالاب را بگیرد نداریم.

 

وی ۸۰ درصد توزیع زمانی آب در استان گیلان را غیر از فصل کشاورزی دانست و با اعلام اینکه کشاورزی آبی از تالاب کم‌ نمی‌کند بیان کرد: هیچ استفاده‌ای از حق آبه نمی‌شود.

 

خرمی تاکید کرد: باید سدی ایجاد شود که آب زمستانی را ذخیره کند تا در تابستان به سوی تالاب رهاسازی شود و سد لاسک از جمله این پروژه‌ها است.

 

وی یا بیان اینکه خارج کردن رسوب از تالاب موجب می‌شود تا نفس بکشد تصریح کرد: تله رسوب‌گیر وفتی پر شود یعنی درست طراحی شده و کار خود را انجام داده و باید تخلیه شود.

 

کد خبر 1213354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha