سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دولت سیزدهم باید اهداف مندرج در قانون  برای خود را محقق کند

معاون کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه این سازمان نقش تعامل و هم افزایی با کتابخانه های سراسر کشور دارد، گفت: امیدوارم در دولت سیزدهم این سازمان بتواند اهداف مندرج در قانون برای خود را محقق سازد.

به گزارش خبرگزاری شبستان،نخستین نشست خبری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دوره جدید مدیریت این‌سازمان امروز سه‌شنبه ۱۵ شهریور با حضور عصمت مومنی، معاون کتابخانه، محمدجواد جعفریان، معاون اسناد فاطمه صدر سرپرست معاونت پژوهش و منابع دیجیتال  در این سازمان برگزار می‌شود.

 

در این نشست«عصمت مومنی»، معاونت کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره عملکرد  و ماموریت های کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی یک فضای چند بعدی با ماموریت های چندگانه است که تخصصی ترین محل دانش است،  صیانت و حفاظت و سازماندهی اسناد مکتوب و غیر مکتوب ایران شناسی و اسلام شناسی، تامین منتخب گنجینه جهانی و تلاش برای اعتلای علوم کتابداری، تسهیل در امر مطالعه در فرهنگ ملی از اهداف مندرج در قانون برای کتابخانه ملی است.

 

وی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی نقش تعامل و هم افزایی با کتابخانه های سراسر کشور دارد، امیدوارم در دولت سیزدهم  این سازمان بتواند اهداف مندرج در قانون برای خود را محقق سازد.

 

معاونت کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به آمار ادارات کل تحت مدیریت اش  در چهار ماه گذشته گفت:  اداره کل کتاب هفتاد هزار و 420 عنوان کتاب طبق قانون واسپاری باید به مراکزی به عنوان سهمیه بدهیم که در مجموع  143 هزار 365 نسخه بوده و برای مراکز دیگر 36 هزار سهمیه در نظر گرفتیم؛ همچنین در گروه منابع غیر کتابی 43 هزار و 258 نسخه دریافت کردیم که 17 هزار منبع غیر کتابی است.  در گروه مبادله و اهدا 80 هزار نسخه کتاب لاتین و 527 هزار کتاب اهدایی در مخازن داشتیم. در مجموع 144 هزار و 339 نسخه از کتابخانه به مراکز اطلاع رسانی اهدا شده است.

 

وی اظهار کرد:  در اداره کل پردازش در درخواست های فیپا  رکور داریم که فهرست نویسی بنیادی، فهرست نویسی پس از انتشار و مستندسازی از این جمله است. عملکرد درخواست برای فیپا از دی ماه  پارسال تا پایان خرداد 60 هزار و 801 نسخه بوده است.

 

عصمت مومنی اظهار کرد: فعالیت های اداره کل اطلاع رسانی شامل فعالیت های کتابخانه کودک، نابینایان، شیفت شب، فعالیت گروه های غیر کتابی و ایران شناسی و اسلام شناسی است، در همین راستا 80 هزار نسخه در مخازن دریافت شده است.

 

وی خاطر نشان کرد : در بخش مرجع و پذیرش پذیرای پنج هزار پرسش کاربران در فضای مجازی و 50 هزار پرسش حضوری و تلفنی  بوده ایم.

 

معاونت کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی  اظهار کرد: برای فعالیت های کتابخانه نابینایان منابعی دریافت شد و برای امر پژوهش اتاق ها در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد، ارایه شیفت شب یکی از مهم ترین فعالیت های کتابخانه ملی است. در فعالیت های غیر کتابی افزایش آمار  530 هزار آیتمی داریم. در کل 659 هزار آیتم افزایش داشتیم. فعالیت های گروه اسلام شناسی و ایران شناسی با پی گیری ها و تفاهم نامه هایی که روابط عمومی منعقد کرده است افزایش داشته است.

 

عصمت مومنی درباره فهرست نویسی نسخ خطی اظهار کرد:  تاکنون فهرست نویسی 1269 نسخه خطی  انجام شده و   23 هزار و 88 قطعه مرقع و تابلو فهرست نویسی شده است. 73 هزار نسخه خطی از 1400 تا پایان خرداد ماه  خریداری شده است.

کد خبر 1213367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha