بیان رشادت‌ها و مصائب ائمه‌ اطهار(ع) در کتاب «منتخب القصائد»

لعل شاطری گفت: از جمله ویژگی‌های ظاهری کتاب «منتخب القصائد» می‌توان به جلد و صحافی، قطع، کاغذ، خط و صفحه آرایی آن اشاره کرد که این موارد جزء شاخص‌ های مناسب به‌ عنوان نخستین تجربه چاپ در مشهد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «مصطفی لعل شاطری» امروز سه شنبه (۱۵ شهریور) در آئین رونمایی از کتاب «منتخب القصائد» اولین اثر چاپ شده توسط آستان قدس رضوی همزمان با روز صنعت چاپ، ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این آئین گفت: نخستین دستگاه چاپ در قرن 15 میلادی اختراع و در قرن 18 وارد ایران شد. در دوره قاجار عباس میرزا نائب السلطنه نخستین چاپخانه را در تبریز با استفاده از تکنیک چاپ سربی تاسیس کرد اما به واسطه دسترسی مردم به نسخ خطی و بهره گیری از زیبایی آن، کمتر مورد استقبال قرار گرفت.


مصحح کتاب «منتخب القصائد» تصریح کرد: تا اینکه در سال 1249 قمری صنعت چاپ سنگی وارد ایران شد و نخستین کتاب چاپ شده توسط این صنعت یک جلد قرآن کریم به کوشش میرزا صالح شیرازی بود. در همان سال نیز در مشهد نخستین کتاب چاپ سنگی به همت آستان قدس رضوی با تولیت موتمن الملک با نام «منتخب القصائد» توسط راقم مشهدی به چاپ رسید.


لعل شاطری اظهار داشت: بر اساس جدیدترین یافته ها پس از آغاز به کار این چاپخانه از سال 1249 تا 1344 قمری بالغ بر 28 اثر در حوزه های مختلف مذهبی، فقهی، ادبی، تاریخی چاپ شده است.


وی در خصوص کتاب «منتخب القصاید» ابراز کرد: این کتاب نخستین کتاب انتشاریافته از سوی چاپخانه آستان قدس رضوی در سال 1294 قمری و به ‌عنوان اولین کتاب چاپی مشهد است. این اثر دربردارنده مجموعه‌ای از قصاید علی راقم‌ مشهدی، از خوشنویسان و شاعران مشهدی است که با کتابت او نیز آماده چاپ شد. افراد دیگری همچون متولی وقت، مؤتمن ‌الملک، میرزا رفیع و اسماعیل تاجر هروی به‌عنوان فعالان و حامیان نشر نیز در چاپ و خلق این اثر مشارکت داشتند.


مصطفی لعل شاطری افزود: از جمله ویژگی‌های ظاهری کتاب «منتخب القصائد» می‌توان به جلد و صحافی، قطع، کاغذ، خط و صفحه آرایی آن اشاره کرد که این موارد جزء شاخص‌ های مناسب به‌ عنوان نخستین تجربه چاپ در مشهد است. در بعد محتوا نیز هر چند قرارگیری اشعار بصورت پشت سر هم از توالی منظمی برخوردار نیست، اما با خوانش متن، می‌توان سه زیر شاخه مدح، منقبت و  و خاندان ایشان؛ مدح متولیان، حکمرانان و فعالان سیاسی و نظامی خراسان و بعضا در سایر مناطق و مدح اهل علم، ادب و فرهنگ را تشخیص داد.

 

 

 

کد خبر 1213399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha