پیاده روی اربعین، قدرت نمایی جهان علیه طاغوت/"چهل" در ادبیات دینی طی نمودن مسیری است که انسان را به کمال می رساند

حجت الاسلام عارفی با بیان اینکه "چهل" در ادبیات دینی طی نمودن مسیری است که انسان را به کمال می رساند؛ گفت: پیاده روی اربعین، قدرت نمایی جهان علیه طاغوت زمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام علی عارفی، سه شنبه(۱۵ شهریور)در جمع تعدادی از اعضای دبیرخانه همایش بین المللی " اربعین و سربازان مقاومت" گفت: در ادبیات دینی و اسلامی، اربعین دارای معنا و مفهوم ویژه ای است.

 

 

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: قبل از اسلام هم  توجه ویژه ای به این عدد و معدود آن شده اما اربعین در فرهنگ دینی و الهی اعم از اسلام و مسیحیت و یهود سیکل تربیتی برای رسیدن به رشد و نهایت است.

 

 

 

وی با اشاره به آیه ۱۴۲ سوره مبارکه اعراف تصریح کرد: قرار بود حضرت موسی ۳۰ شب در طور سینا باشد تا تورات را دریافت  کند اما شرایط روحانی حضرت موسی با آن همه عظمت، آماده گرفتن تورات نبود و ۱۰ شب دیگر تمدید شد تا شرایط پذیرش وحی پیدا کند.

 

 

 

حجت الاسلام عارفی ادامه داد: علما برای اینکه دوران ریاضتی طی و در معنا سفر کنند معمولاً چله می گیرند چون چهل، سیکل صعود و آمادگی روانی است و در روایت داریم کسی که ۴۰ روز سکوت کند خداوند چشمه های حکمت را از دل بر زبان او جاری می کند.

 

 

 

وی افزود: همچنین در روایات داریم "چهل" طی نمودن مسیری است که انسان را به کمال می رساند و بر یک کار عادت می کند لذا فرمودند اگر می خواهی گناهی را ترک و یا فضیلتی را کسب کنی ۴۰ روز مداومت کن.

 

 

 

حجت الاسلام عارفی با اشاره به اربعین حسینی بیان کرد: اربعین؛ سیکل ترکیبی و اِنظاری ساماندهی شده(توسط امام زین العابدین و حضرت زینب) علیه بنی امیه تا رسیدن مجدد به کربلا است.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه ادله محکمی وجود دارد که اربعین از اولین سال شهادت امام حسین علیه السلام شکل گرفت؛ گفت: کاروان اُسرا را از مسیر " طریق الوسطی" حرکت دادند که هم میانبر است و هم کویری خشک است زیرا می خواستند کسی کاروان را در مسیر نبیند که پیام اهل بیت به او برسد.

 

 

 

وی اربعین را بازگشت به کربلا برای سیکل تهاجمی و جنگ نرم اهل بیت علیه بنی امیه دانست که منجر به پیروزی اهل بیت در جنگ نرم شد و در واقع امام سجادعلیه السلام پرچم بنی امیه را در کاخ یزید پایین کشید و پرچم(حقانیت) اهل بیت را برافراشت.

 

 

 

حجت الاسلام عارفی زیارت امام حسین علیه السلام را توفیق الهی عنوان و بیان کرد: سیدالشهداءعلیه السلام  سه ویژگی مختص دارد که استجابت دعا تحت قبه، استحباب خوردن تربت به قصد شفا و تنها امامی است که اربعین دارد.
 

 

 

وی در ادامه " پیاده روی اربعین" را مانور جهانی و قدرت نمایی جهان علیه طاغوت دانست که باید آن را قدر بدانیم و تاکید کرد: این سفر همراه با سختی است.
 

 

 

حجت الاسلام عارفی از برگزاری پیش همایش "اربعین و سربازان مقاومت" خبر داد که در ۲۴ شهریورماه جاری مقارن با ۱۸ صفر در کربلا برگزار می شود.

کد خبر 1213407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha