ضرورت استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد در تقویت و بهبود حوزه فرهنگ و هنر کهگیلویه

درخشان ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت اماکن فرهنگی هنری به ویژه مساجد و هیئت‌های مذهبی، گفت: این اماکن در تقویت و بهبود حوزه فرهنگ و هنر در استان می توانند نقش موثری ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «امین درخشان» امروز ( ۱۵ شهریور ماه) در نشست اتاق فکر با محوریت کارگروه رصد فرهنگی، هنری و رسانه ای با اشاره به اینکه هنرمندان این استان دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه فرهنگ و هنر هستند، اظهار کرد: باید از تجربیات و ایده پردازی های هنرمندان در حوزه فرهنگ و هنر استفاده های مطلوب را داشته باشیم.
 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش مهم شورای فرهنگ عمومی استان در زمینه شناسایی و رفع مشکلات آسیب های اجتماعی در استان، گفت: این شورا بزرگ ترین مرجع تصمیم گیری کلان فرهنگی و هنری بوده و مصوبات آن طبق قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون را داشته و می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات در حوزه فرهنگ و هنر باشد.
 

 

وی استفاده از نیروهای مومن و جهادی در زمینه مسائل فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد را یک ضرورت دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه نگاه تحول‌آفرین و چشم انداز روشنی در حوزه فرهنگ استان را در نظر داریم، همواره برنامه های فرهنگی بر اساس گستره استانی با استفاده از ظرفیت های بومی و محلی هر منطقه پایه گذاری و اجرا خواهند شد.
 

 

درخشان ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت اماکن فرهنگی و هنری به ویژه مساجد و هیئت‌های مذهبی، گفت: این اماکن در تقویت و بهبود حوزه فرهنگ و هنر در استان می توانند نقش موثری ایفا کنند.
 

 

رئیس کارگروه رصد فرهنگی، هنری و رسانه ای در استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه مردمی در حوزه فرهنگ را یادآور شد و اظهار کرد: باید در عرصه فرهنگ نگاه به سمت مردمی کردن فعالیت ها باشد، ضمن اینکه حوزه فرهنگ نیز باید از حالت بروکراسی اداری خارج شود.
 

 

وی نارضایتی مردم در حوزه فرهنگ از شعار زدگی را یادآور شد و افزود: اساس حرکت و مبنای ما در حوزه فرهنگ بعد مردمی آن بوده که با تعامل و هم افزایی با فعالان و مجموعه های عرصه فرهنگ و هنر نقش مردم را در در این حوزه ها پر رنگ تر به جامعه ارائه کرد.
 

 

درخشان فعالیت های فرهنگی هنری خلاقانه را برای جامعه تاثیرگذار و ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: ایده پردازی و هنر خلاقانه می تواند بر شیوه زندگی اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه تاثیرگذار بوده و در زمینه رشد و ارتقای فرهنگی اجتماعی موثر باشد.
 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد سیاست این اداره کل را تغییر اجماع نهادی اداری در حوزه فرهنگ و هنر و اجماع جهادی و مردم محور دانست و گفت: ما به عنوان تسهیل گر و پشتیبان کننده فعالیت های فرهنگی نقشه اجرایی را به نهادهای فرهنگی مردم محور و انجمن های فرهنگی و هنری واگذار کرده ایم.

 

فعال حوزه فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: کارگروه رصد فرهنگی، هنری و رسانه ای ذیل شورای فرهنگ عمومی استان بوده و هر برنامه ای را به عنوان نقشه راه طراحی می کنیم در شورای فرهنگ عمومی به عنوان یک سند بالا دستی قرار می گیرد و به بقیه سازمانها ابلاغ می شود.

 

اسماعیل مدبر مقدم گفت:تحقق نقشه راه فرهنگی و راهکارهای عملیاتی شدن جهاد تبیین و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، برنامه ریزی جهت به کارگیری حوزه فرهنگ، هنر و رسانه از مهم ترین اولویت ها و سیاست های این کارگروه است.

 

دبیر کارگروه رصد فرهنگی، هنری و رسانه ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جهاد تببین در مقابل جریان تحریف است، در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب افزود: مبتنی بر هفت محور اصلی به شرح ذیل می باشد، علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، عدل و مبارزه با فساد، اقتصاد، ستقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجیف مرزبندی با دشمن و سبک زندگی است.

 

اسماعیل مدبر مقدم  همچنین افزود:کار ویژه این کارگروه مبتنی بر هفت عنوان بالایی می باشد و فعالیت های فرهنگی، هنری با رویکرد مردمی بودن و فوکلور استان در این هفت محور اصلی بگنجاند.

 

خاک نژاد از هنرمندان شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت:فرهنگ زیرساخت همه برنامه های عمرانی و افتصادی بوده و به تبع  از آن اگر ساختار فرهنگی هدفنمد شود، سایر ساختارها و نهادها با برنامه ریزی بهتر به فعالیت های خود را انجام می دهند.

 

وی خواستار مسئله یابی مشکلات فرهنگی استان با توجه به فرهنگ هر منطقه  شد و همچنین تشکیل یک تیم پژوهشی که موضوعات فرهنگی استان را بررسی کند و فعالیت های فرهنگی و هنری را هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ بر اساس نظر کارشناسان و جامعه شناسان برگزار کنند.

 

گوهر باقر پور نیز با بیان یکی از زیرساخت های فرهنگ سازی در جامعه مدارس است، افزود:یکی از ابعاد مهم تعلیم و تربیت در هر جامعه ای تحقق اهداف فرهنگی است، از همین رو خواستار تشکیل یک مدرسه در حوزه فرهنگ شد.

 

باقر پور از نقش بانوان بر حوزه فرهنگ ارائه کرد و پیشنهاد استفاده از ظرفیت های بانوان در برنامه ها فرهنگی را عنوان کرد.

 

رئیس بازرسی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلوییه و بویراحمد هم در این نشست، گفت: در این کارگروه از افراد کارشناس و خبره در حوزه های مختلف دعوت به عمل آید، تا از نقطه نظرات و پیشنهادات و ظرفیت ها آنان در رفع آسیب های فرهنگی و اجتماعی استفاده شود.

 

کریم لایقی اصل با بیان اینکه برنامه های این کارگروه در گستره استانی تشکیل شود، افزود: باید مشکلات و مسائل حوزه فرهنگ در استان اولویت بندی صورت گیرد تا مشکلات حاد در حوزه فرهنگ شناسایی و در رفع آن برنامه ریزی مدون و مستمر ایجاد شود.

 

ابراهیم عزیزی از فعالان حوزه خبر هم گفت: استفاده از هنرمندان شاخص استان در حوزه فرهنگ و هنر برای معرفی فرهنگ غنی استان به سایر نقاط کشور از طریق صدا و سیما مرکز استان را مهم دانست.

 

عزیزی از نقش فعالیت های هنری در توسعه خلاقیت و کارآفرینی تاکید کرد و افزود:توجه به خلاقیت و کار آفرینی در حوزه فرهنگ و هنر  می تواند علاوه بر اشتغال زایی در جامعه، از بزهکاری  و آسیب های اجتماعی بکاهد.

 

گفتنی است سایر اعضای این کارگروه پیشنهادات و نقطه نظرات خود را ارائه کردند.

کد خبر 1213443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha