باید بر فرایند پیوستن كشورها در همگرایی های تخصصی تاكید شود

سیمبر در خصوص وضعیت عضویت ایران در سازمان شانگهای و روابط بین الملل كشورمان در این سازمان گفت: باید بر فرایند پیوستن كشورها در همگرایی های تخصصی تاكید شود چون یكی از راه های منافع ملی برای كشورهاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رضا سیمبر، كارشناس حوزه بین الملل در برنامه رویداد رادیو گفتگو در خصوص وضعیت عضویت ایران در سازمان شانگهای و روابط بین الملل كشورمان در این سازمان گفت: باید بر فرایند پیوستن كشورها در همگرایی های تخصصی تاكید شود چون یكی از راه های منافع ملی برای كشورهاست. دستگاه دیپلماسی ما راه ارتقای این فرایندها را دنبال می كنند و سیستم دانشگاهی نیز باید به این رویه كمك كند.

 

وی با بیان اینکه این سازمان واكنشی به فضای امنیتی بعد از فروپاشی شوروی است كه منطقی سیاسی، امنیتی و اقتصادی را دنبال می كند، گفت: در این راستا فرایند عضویت ایران فرصت هایی را برای كشورمان ایجاد می كند و دستگاه دیپلماسی ما نیازمند درك درستی از این عضویت است.

 

این كارشناس حوزه بین الملل با تاکید بر اینکه باید چشم اندازی واقع گرایانه نسبت به آینده داشته باشیم و در این اجلاس باید نسبت به شكاف های درآمدی عمیق میان اعضا توجه شود و ایران در راستای همگونی این فرایندها باید از فرصت ها استفاده كند، گفت: در گزارش های كارشناسی دولت بر بی ثباتی اقتصادی تاكید شده است و در این زمینه باید راه حلی واقع نگرانه در نظر گرفت.

 

سیمبر با اشاره به اینکه تا زمانی كه تحریم ها وجود دارد، ایران باید از برگ برنده ای نظیر باشگاه انرژیِ شانگهای استفاده كند كه زمینه ساز فرصت های تجاری برای حوزه هسته ای است لزوم برقراری همكاری های تجاری میان ایران و چین را گوشزد كرد و گفت: عده ای به شكل افراطی هورا می كشند ولی اهمیت سازمان شانگهای موجب نمی شود كه از دیگر كشور روی گردان باشیم.

 

سیمبر چین یك كشور الگو در زمینه اقتصادی است و ما نیز باید با حفظ استقلال كشور، تحریم ها را كنار بزنیم و از دیگر سو باید سازمان شانگهای را به صورت یك بازار جهانی ببینیم و از طرفی غرب را هم كنار نگذاریم.

کد خبر 1213557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha