جایگاه ارزشمند مقام معلم در آموزه‌های دینی/ تحصیل دانشِ صرف در اسلام، فرزانگی نیست

نماینده ولی فقیه در منطقه کاشان گفت: در اسلام تحصیل دانش صرف، فرزانگی نیست، بلکه دانش باید مایه بینش و بینش هم منتهی به پرستش خدا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، حجت الاسلام «سید سعید حسینی»، در جمع مدیران، دبیران و کادر اجرایی مجتمع علمی، فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در تالار غیاث الدین جمشید کاشانی ابن دانشگاه گفت: مقام معلم در آموزه‌های دینی ما از جایگاهی بزرگ و ارزشمند برخوردار است.

 


نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان افزود: نخستین معلم خداوند متعال است که فرمود «الرحمن، علم القرآن...» خداوند رحمان قرآن را آموخت... دومین معلم، پیامبر اکرم(ص) است که خود فرمود «من معلم برانگیخته شده ام» و ائمه اطهار و بزرگان دین هم هر یک معلمانی برجسته و راهنمایانی بس شایسته بوده اند.

 

وظیفه معلم تعلیم صحیح است

حجت الاسلام حسینی با اشاره به آیه ۱۶۴ آل عمران ادامه‌ داد: وظیفه معلم تعلیم صحیح است و رسالت یک معلم قرآنی همان رسالت خداوند و رسالت رسولان الهی در هدایت، سرپرستی و خروج از ظلمات به سوی نور و رشد و کمال بخشی انسان به قرب حضرت حق است.


نماینده ولی فقیه در کاشان تصریح کرد: مقام معلم مقام والایی است، مقامی است که بالاتر از مقام معلم نیست و چنین است که وارثان انبیاء شمرده می‌شوند. چنان که در احادیث و سخنان بزرگان آمده است و فرموده‌اند «ان العلما ورثه الانبیاء»، یعنی دانشمندان وارثان پیامبرانند.

 

حجت الاسلام حسینی افزود: با بررسی آیات و روایات و کلمات بزرگان دین می توان به این نکته رسید که ریشه اساسی اخلاص در نیت و عمل همان تصفیه و تزکیه و پالایش درون و باطن از همه آلودگی‌هاست.

 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان افزود:  معنای عالم  باتوجه به دو تعریف از علم را می توان از دو نگاه مورد بررسی قرار داد که در نگاه اول به علم که نگاه ترکیبی به معرفت است خداوند معلم اول و پیامبر معلم ثانی است و امامان معلمان بعدی و در درجه بعد علما مقام معلمی دارند.اما در نگاه دوم که نگاه تفکیکی به شاخه ای معرفت است. معلم اول ارسطو است .

 

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: امروزه در زبان پارسی و عربی کلمه علم به دو معنای متفاوت بکار برده می شود. معنای اصلی و نخستین علم، دانستن در برابر ندانستن است و کلمه علم در معنای دوم منحصراً به دانستنی هایی اطلاق می شود که بر تجربه مستقیم حسی مبتنی باشند... علم در این جا در برابر همه دانستنی هایی قرار می گیرد که آزمون پذیر نیستند.

 

رسالت های مهم معلم در مکتب تعلیم و تربیت

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان اظهار داشت: مکتب تعلیم و تربیت اسلامی رسالت های مهمی را برای معلم و مربی ترسیم کرده است که دعوت به سوی خدا و تربیت الهی ، دعوت به سوی نور و تربیت نورانی ، دعوت به سوی اصلاح جامعه و تربیت صالح ، دعوت به پاک سازی و تربیت اخلاقی و دعوت به سوی علم و دانش و تربیت قرآنی از جمله آن هاست.


حجت الاسلام حسینی با تشریح وظایف معلم در جایگاه تربیتی گفت: اخلاص در نیت و عمل ، تقید به عمل صالح ، حسن خلق و فروتنی ، علو همت و عفت نفس ، عالم به مقتضیات زمان، توجه به مسولیت معلمی و احساس مسئولیت (احساس بعثت) در همه حالات و زمان ها و ایجاد زمینه برای شکوفائی و رشد تفکر و تعقل و معنویت در متربیان از رسالت های مهم معلمان است.

 

اسلام تحصیل دانشِ صرف، فرزانگی نیست

امام جمعه کاشان ادامه داد: علم از نظر قرآن یکی از چیزهایی است که خدا به وسیله ی اعطاء آن بر پیغمبران و انسان ها منت می نهد. «خداوند در حق مؤمنان لطف کرد بدانگاه که پیغمبری از خودشان را به سوی شان روانه داشت پیغمبری که آیات خدا را بر آنان می خواند و ایشان را پاکیزه می دارد و بدیشان کتاب آسمانی قرآن و اسرار شریعت می آموزد هر چند که پیش تر در گمراهی آشکار بوده باشند».

 

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: علم از نظر حدیث، میراث پیغمبران، مایه حیات اسلام، و از زمره افضل عبادات است: «دانش میراث من و تو که پیغمبران پیش از من است».

 

وی ادامه داد: در اسلام تحصیل دانشِ صرف، فرزانگی نیست، بلکه دانش باید مایه بینش و بینش هم منتهی به پرستش خدا شود. علاوه بر آن تحصیل علم باید در انسان ایجاد تقوا کند، چرا که قدرت مادی و علم فراوان اگر با تقوا همراه شود مایه سعادت است وگرنه باعث شقاوت خواهد بود. قرآن ، نخستین معلم را خدا ، دومین معلم را پیغمبران و سومین معلم، علما و فرزانگان معرفی می کند.

 

خبرنگار: روح اله باقری

کد خبر 1213662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha