۱۳۵ پایگاه سلامت در دهه آخر سفر به زائران خدمت رسانی می کنند

حسینی گفت: در دهه پایانی ماه صفر ارائه خدمات سلامت در ۱۳۵ پایگاه سلامت با ۸۱۰ نیرو که ۴۰درصد این پایگاه‌ها در مشهد و ۶۰درصد در سایر شهرها و جاده مستقر خواهند شد؛ صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سیدجواد حسینی» ظهر امروز چهارشنبه (۱۶ شهریور) در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به مناسبت استقبال از زائران امام رضا(ع) و بازگشایی دانشگاه‌ها، در محل این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه جمعیت هفت میلیون نفری خراسان رضوی در ۶ دانشگاه مشهد، گناباد، تربت‌حیدریه، سبزوار، نیشابور و تربت‌جام ارائه خدمت می شوند؛ افزود: ۲۲۵۰ واحد‌ بهداشتی در مناطق مسکونی، ۶۹ بیمارستان در خراسان، ۴۲۵ درمانگاه، ۱۱۴۵ داروخانه در دهه پایانی صفر ارائه خدمت خواهند کرد.

 

سخنگوی ستاد دهه پایانی ماه صفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: به لحاظ ارائه خدمت در جاده‌ها و پیش بیمارستانی ۲۴۷ پایگاه داریم که ۲۶۷ آمبولانس در آن مستقر است، چهار اورژانس هوایی داریم و ۲۲۶ پایگاه شهری و ۱۲۱ پایگاه جاده‌ای داریم که برای ارائه خدمت به زائران پیاده که پیش‌بینی یک میلیون زائر پیاده شده آماده خواهند شد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هلال‌احمر با ۳۷ آمبولانس آماده خدمت رسانی به زائران دهه پایانی صفر می باشند؛ افزود: همچنین ۱۳۵ پایگاه سلامت با ۸۱۰ نیرو که ۴۰درصد این پایگاه‌ها در مشهد و ۶۰درصد در سایر شهرها و جاده مستقر خواهند شد.

 

وی بیان کرد: در دهه پایانی ماه صفر ارائه خدمات جاده‌ای استان در روز بعد اربعین آغاز خواهد شد که شامل خدمات پزشکی و پرستاری، بهداشتی و درمانی است. خدمات درشهر مشهد در سه روز آخر صفر خواهد بود، همچنین خدمات واکسیناسیون در مشهد را داریم و ارائه خدمات ایستگاه سلامت از ۸ تا ۲۰ انجام می‌شود.

 

حسینی گفت: در بحث موکب‌‎های مستقر در جاده‌ها و مشهد نیز ۶۸۰ نفر از بهداشت محیط نظارت را بر عهده دارند. اقدام مهمی که در این بحث اتفاق افتاده این است که خدمات سلامت دهه پایانی ماه صفر به‌صورت ملی ارائه خواهد شد تا بتوانیم با حمایت در سطح ملی خدمات در شأن زائران امام رضا(ع) ارائه دهیم.

 

وی  عنوان کرد: تمام خدمات بهداشتی و درمانی پایگاه‌های ویژه سلامت جاده‌ای، همانند پایگاه‌های شهری است، با این تفاوت که انجام واکسیناسیون تنها در پايگاه شهری خواهد بود، چرا که به دلیل عوارض احتمالی واکسن در پایگاه‌های جاده‌ای، این خدمت ارائه نمی‌شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص وضعیت فعلی با توجه به سفر به خراسان رضوی و شرایط کرونایی، ابراز کرد: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، هرکس که از آخرین دز دریافتی واکسن وی بیش از ۶ ماه گذشته باید دز یادآور واکسن کرونا را دریافت کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد تزریق روزانه ۶۰۰۰ مورد است، این در حالی است که ظرفیت تزریق بالغ بر ۱۰۰هزار دز در روز وجود دارد، از همین رو از تمامی گروه‌های هدف در خواست می‌کنیم، با توجه به حضور میلیونی زائران در دهه آخر ماه صفر در شهر مشهد، به منظور حفظ سلامت خود هرچه سریعتر واکسن یادآور کرونا را دریافت کنند.

 

حسینی درخصوص استفاده از ماسک، افزود: ماسک نیز یک عامل حفاظتی در برابر بیماری‌های ویروسی است که استفاده آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از طرفی استفاده از ماسک در شهرهای قرمز و نارنجی در فضای باز و بسته الزامی است. از همین رو، از زائران و عزاداران درخواست می‌شود، نسبت به استفاده از ماسک به‌خصوص در این ایام اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

 

وی در خصوص مسافران خارجی که از مرز دوغارون وارد استان می‌شوند،گفت: انجام تست کرونا در مرز دوغارون به‌خصوص برای افرادی که ۴۸ ساعت قبل در کشور افغانستان تست کرونا نداده‌اند، الزامی است. علاوه بر این غربالگری‌های لازم درخصوص بیماری‌های سندرومیک از مهاجرانی که قصد ورود به کشور را دارند انجام می‌شود و واکسن سرخک برای مهاجران ۹ ماهه تا ۳۰ ساله که واکسن دریافت نکرده‌اند نیز تزریق می‌شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: به منظور جلوگیری از طغیان احتمالی بیماری در پایگاه مقاومت مرزی، ۱۱ نفر مراقبت‌های سندرومیک انجام می‌دهند تا از ورود بیماران مبتلا به مالاریا، وبا، سرخک، کرونا و... به داخل کشور جلوگیری شود.

 

 

کد خبر 1213783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha