فعالیت شبانه روزی بیش از ۴۰ همیار بیمار در موکب حضرت زینب (س)

خیاط زنجانی از فعالیت شبانه روزی ۴۸همیار بیمار در موکب حضرت زینب (س) بیمارستان طالقانی استان کرمانشاه خبر داد و گفت: همیاران بیمار ما به صورت شبانه روزی (در سه شیفت) و در دو بخش خواهران و برادران در حال امداد رسانی به زائران هستند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ در مراسم پیاده روی اربعین به سوی کربلا از ابتدای مسیر تا انتهای آن تقریباً تمامی طول مسیر به وسیله ی چادرها یا سازه هایی تقسیم بندی شده است که هیئت‌ هایی از سراسر عالم مسئولیت این چادر ها را بر عهده دارند! موکب زائرین پیاده روی اربعین ، همه ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی، زائران و عشاق ثارالله مسیر نجف تا کربلا را به عنوان یک سنت حسنه با پای پیاده طی می‌کنند. در طول مسیر هم موکب هایی هستند که زائران می توانند در آنجا استراحت کنند. در مسیر زائران موکب ها و خیمه های فراوانی برای پذیرایی برپا شده است که صحنه‌های بسیار زیبایی را خلق می‌کنند. اکثر مردم قبایل و عشایر مختلف در این مسیر خیمه و چادر برپا کرده و با تمامی دارایی خود حتی به اندازه قرص نان یا با شستن پای زائران به مردم خدمت می‌کنند و این خدمت را برای خود افتخاری بزرگ می‌دانند و هر کدام از اینها فعالیت خاصی دارند.لذا  در این خصوص با دکتر «محمدخیاط زنجانی»، مسئول موکب حضرت زینب (س) بیمارستان طالقانی کرمانشاه گفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

در خصوص فعالیت های امسال موکب حضرت زینب (س)  توضیح دهید؟

  اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، به مناسبت ایام اربعین حسینی، موکب حضرت زینب (س) را به عنوان اولین و تنها موکب همراهی بیماران تصادفی زائر در بیمارستان طالقانی کرمانشاه راه‌اندازی کرد.موکب حضرت زینب (س) با هدف حمایت از کودکان، نوجوانان و والدین آسیب‌دیده در سفر معنوی اربعین راه‌اندازی شده است.

 

ما امسال از طرف کانون پرورش فکری کودکان ، چهار موکب را در استان کرمانشاه راه اندازی کردیم که یک موکب در ورودی استان در شهرستان کنگاور و یک موکب هم در خروجی استان که «تریلر سیار» کانون بوده و از تهران به سمت مرز اعزام شده است که به صورت یک مجموعه سیار (تماشاخانه سیار) برنامه های متنوعی مانند مداحی، پخش فیلم های عاشورایی، قصه گویی، معرفی کتاب و مسابقه در آن پیش بینی شده است، در واقع ما یک نیم نگاهی به کودک و نوجوان داریم ولی برنامه عمومی هم در این موکب سیار در مرز خسروی لحاظ شده است.

 

 

«موکب اسکان» هم ویژه همکارانی است که اعلام آمادگی کردند، ما روزانه حدود 80 نفر پذیرش داریم به همراه یک موکب که همکاران به صورت ویژه تر برای آن تدارک دیدنند که در سنوات گذشته هم شکل گرفته، امسال با همکاری کانون پرورش فکری تحت عنوان «موکب حضرت زینب (س)» راه اندازی شده است، این موکب در بیمارستان طالقانی استان کرمانشاه برپا می شود. این بیمارستان مختص زائرانی است که خدایی ناکرده در مسیر دچار تصادف و سانحه می شوند.

 

بسیاری از زائرانی که به «موکب حضرت زینب (س)» انتقال می یابند یا همراهشان آسیب دیدند یا اصلا همراهی ندارند و به زبان محلی صحبت می کنند، شاید خیلی از مواقع نتوانند ارتباط درستی برقرار کنند و نیازهای خودشان را به مجموعه پرستاری و پزشکان محترم اعلام کنند لذا موکب حضرت زینب (س) در اینجا به عنوان همیار و همراه بیمار ایفای نقش می کند. در واقع «همیاران بیمار» کمک کارانی برای پرستاران مجموعه هستند تا با مساعت و همکاری هم بتوانند شرایط  مطلوبی برای ادامه مسیر زائران اربعین حسینی فراهم کنند. لذا موکب ما با ۴۸ همیار بیمار به صورت شبانه روزی (در سه شیفت) و در دو بخش خواهران و برادران در حال  امداد رسانی به زائران سانحه دیده است، نا گفته نماند که ما تنها موکبی هستیم که آرزو ی هیچ مراجعه کننده ای را نداریم.

 

برنامه های سال گذشته موکب حضرت زینب (س)  به چه صورت بود؟

به طور میانگین در سال های گذشته بیش از 100 نفر مراجعه کننده به موکب داشتیم و آخرین سالی که موکب را برپا کردیم 118 نفر بیمار و سانحه دیده داشتیم امسال هم تا شب گذشته ( شبنه ۱۹​ شهریور) حدود ۶۸ نفر سانحه دیده به موکب حضرت زینب (س) مراجعه کردند ضمن اینکه ما همراهان بیماران را نیز به جهت اسکان و تغذیه تحت پوشش موکب قرار می دهیم. با توجه به اینکه امسال مرز خسروی بازگشایی شده و فعالیت هایش افزایش یافته، امیدواریم که امسال این اتفاق رخ ندهد لذا ما پیش بینی کردیم اگر خدایی نکرده تعداد زیادی آسیب دیده وجود داشته باشد، یگان خدمت رسانی را در اینجا داشته باشیم که اگر خدایی ناکرده آمارها افزایش پیدا کرد، بتوانیم پوشش دهیم.

 

سال گذشته چه تعداد فوتی داشتید؟

سال گذشته دو مورد فوتی داشتیم که یک مورد در مسیر رفت و یک مورد هم در مسیر برگشت بود، سالهای قبل هم معمولا یک یا دو مورد فوتی داشتیم،آخرین سال قبل از کرونا هم یک مرد میانسال و یک جوان فوت کردند.ضمن اینکه ما هر ساله ما تعدادی قطع نخاعی نیز داشتیم. با توجه به اینکه تعداد قابل ملاحظه ای از تصادفات در نقطه مشترکی رخ می داد لذا با ایمن سازی که توسط مسئولان استان در نقطه خطرخیز صورت گرفته، پیش بینی ما این است که امسال میزان خطرپذیری کاهش پیدا یابد.

 

موکب حضرت زینب (س) چه زمانی مستقر می شود و ارایه خدمات شما به زایران  به چه صورت است؟

با توجه به اینکه عمده مراجعه کنندگان ما در مسیر برگشت دچار آسیب و سانحه می شوند لذا موکب ما از نوزدهم شهریور برپا شد و تمام خدماتی را که ما در موکب حضرت زینب (س) ارایه می دهیم، رایگان است و تامین این هزینه ها توسط بانیان و خیرین  هم وطن صورت می گیرد. همچنین برخی از افرادی که در سال های گذشته از خدمات موکب استفاده کردند به موکب کمک مالی می کنند و به صورت داوطلبانه تامین هزینه ها را بر عهده می گیرند. ما غذا و اسکان زایران را با همراهی سایر مواکبی که در سطح استان مسقر هستند تهیه می کنیم در واقع ما یک مراوده بین موکبی داریم که کسانی که می خواهند اسکان بگیرند در نزدیک ترین محل استقرار در بیمارستان این کار صورت می گیرد امسال چون با هماهنگی کانون پرورش فکری این همکاری انجام می گیرد از مکان موکب اسکانی هم استفاده می کنیم.

 

 

ویژگی مهمی که موکب حضرت زینب (س) دارد و آن را از سایر موکب ها متمایز می کند چیست؟

موکب حضرت زینب (س) یک ویژگی خاص دارد. در روایت داریم که سه گروه را مورد توجه قرار دهید، کسی که در راه مانده، عیادت از بیمار و کمک به زائر امام حسین (ع). خوشبختانه موکب ما از هر سه ویژگی برخوردار است و افرادی که در اینجا خدمات رسانی می کنند، همه این موارد را رعایت می کنند، نا گفته نماند که ما خاطرات به یاد ماندنی از موکب در سنوات گذشته داشتیم ؛ مثلا کسانی که در یک حالت اضطرار در شهر غریبی دچار مشکل شده بودند با کمک عزیزانی که در موکب مشغول فعالیت بودند، به راحتی توانستند لحظه های سخت را  پشت سر بگذارند. این افراد هنوز هم ما با در ارتباط هستند، یعنی بسیاری از افرادی که در گذشته در این مسیر از خدمات  موکب ما  استفاده کردند با ما تماس می گیرند و درخواست می کنند که در مسیر راهی که عازم زیارت عتبات عالیات می باشند، یک روزی در موکب ما مستقر شوند و همان نقشی را که ما برای آنها ایفا کردیم، آنها برای زایران دیگر ایفا کنند.

 

خوشبختانه یک کار ویژه، اثرگذار و ماندگاری در استان در حال شکل گیری است. امیدواریم که امسال ما هیچ مراجعه کننده ای نداشته باشیم ولی اگر هم خدایی نکرده اتفاقی رخ داد به بهترین نحو کمک کار باشیم و دغدغه های بیماری و کسالت را برایشان مرتفع کنیم.

 

 

 

 

کد خبر 1214427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha