کام مردم درمیان شیرین شد

کارخانه قند قهستان شهرستان درمیان، بعد از ۹ سال به صورت آ‌زمایشی امروز ظهر (۱۹ شهریور) با حضور مسئولان مجدد راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مهدی فرجامی فرد، فرماندار شهرستان درمیان ظهر امروز (۱۹ شهریور) در آیین روشن کردن مشعل کارخانه قند قهستان پس از ۹ سال اظهار کرد: با تلاش هیات‌مدیره کارخانه قند قهستان، امروز مشعل دوگانه یکی از اصلی‌ترین کوره‌های این کارخانه‌ راه اندازی شد.

 

وی با اشاره به اینکه این مشعل با مهندسی معکوس توسط مهندسان ایرانی بومی‌سازی شده است درحالیکه در گذشته توسط کشور آلمان ساخته شده بود، افزود: این مهم در سالی که به نام «تولید، اشتغال آفرینی و دانش بنیان» نام‌گذاری شده، محقق شده و شاهد بهره‌برداری از یک محصول دانش بنیان در این کارخانه هستیم.

 

فرماندار درمیان ادامه داد: این کارخانه به دلیل فصلی بودن چغندر، فقط چهار ماه فعالیت داشته است اما در حال حاضر، هماهنگی های لازم و دریافت مجوزهای قانونی، شاهد تصفیه و بسته بندی روزانه ۱۰۰ تن شکر خام خواهیم بود.

 

وی اظهار امیدواری کرد: روزانه هزار تن شکر در این کارخانه به شکر تبدیل شود و زمینه فعالیت ۱۰ ماهه این واحد تولیدی در طول سال،‌فراهم شود.

 

همچنین نورالدین عظیمی مدیرعامل کارخانه قند قهستان هم در این مراسم با اشاره به اینکه کارخانه قند قهستان از سال ۱۳۹۲ تعطیل شده است، گفت: یکی از مهمترین معضلات این کارخانه،‌بحث سوخت است که در بحث حمل و نقل و آلودگی مشکلاتی داشتیم که امید است برطرف شود.

 

وی با اشاره به اینکه چغندر محصولی است که در چهار فصل قابل استفاده برای دام است، افزود: بخش دیگر چغندر مورد نیاز کارخانه را از غرب کشور وارد خواهیم کرد و توفاله تولید شده مورد استفاده دام های عشایر و مرزنشینان قرار خواهد گرفت. 

 

مدیرعامل کارخانه قند قهستان اظهارامیدواری کرد: بخش دیگر چغندر از طریق کشت فراسرزمینی تامین شود؛ طی دو سال گذشته ۲ هزار تن چغندر در دشت فراه افغانستان کاشته شد که امسال نیز پیگیر کاشت چغندر به صورت فراسرزمینی هستیم که در این خصوص با شرکت هلدینگ کشت فراسرزمینی در ارتباط هستیم چراکه ما در بحث تبدیل چغندر به شکر و توفاله قول همکاری دادیم و در مقابل آنها چغندر را تامین کنند. 

 

وی همچنین یادآور شد: تاکنون تمام ماشین آلات اصلی کارخانه کاملا به روز شده و برای برخی از دستگاه ها تا ۱۰ سال آینده هم نیاز به تعمیر نیست و مشعل دوم که رزرو مشعل کوره فعلی است طی دو تا سه هفته آینده تامین خواهد شد. 

 

عظیمی با بیان اینکه تلاش می‌شود بحث حمل شکر تا اول مهرماه انجام شود، گفت: افتتاح و برداشت رسمی کارخانه اواسط مهرماه همزمان با هفته وحدت انجام خواهد شد. 

 

 

کد خبر 1214563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha