برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس ۱۲۳ بهزیستی فارس

هوشیار گفت: اورژانس ۱۲۳ به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری کننده در کاهش اقدام به خودکشی نقش موثری می تواند ایفا کند و از ابتدای امسال بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس ۱۲۳ بهزیستی فارس برقرار شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان فارس، «محمدرضا هوشیار»، امروز (شنبه 19 شهریور) خودکشی را پدیده ای قابل پیشگیری دانست و گفت: اورژانس ۱۲۳ به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری کننده در کاهش اقدام به خودکشی نقش موثری می تواند ایفا کند.

مدیرکل بهزیستی فارس ضمن گرامیداشت روز جهانی «پیشگیری از خودکشی» افزود: خودکشی یک پدیده جهانی و اجتماعی پیچیده است که عوامل کلان اقتصادی، فرهنگی، عوامل خانوادگی و بین فردی و اختلالات روانپزشکی در آن نقش دارد.

وی با اشاره به فعالیت های اورژانس ۱۲۳ بهزیستی فارس در زمینه ارائه مشاوره های مختلف بیان کرد: از ابتدای امسال بیش از 46 هزار تماس با اورژانس ۱۲۳ بهزیستی فارس برقرار شده که شامل اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری و خودکشی بوده اند.

هوشیار ادامه داد: فردی که خودکشی می کند می داند که باید شیوه زیستنش تغییر کند اما نمی داند چطور این کار را کند و به خودکشی به عنوان راه حل این تغییر نگاه می ‌کند و انگ موضوع خودکشی، کمک رسانی به افراد در معرض خطر را محدود کرده و به همین دلیل بسیاری از این افراد برای کمک گرفتن، اقدامی نمی کنند اما خودکشی قابل پیشگیری است و  خانواده و جامعه باید به نشانه های فردی که قصد خودکشی دارد توجه کنند و صحبت های وی را جدی بگیرد.

وی اضافه کرد: تهدید به خودکشی یا آرزوی مرگ، اشتغال فکری به مرگ، عدم امید به آینده، تنفر از خود و تحقیر خویش، نوسان خلقی بالا، روی آوردن به مصرف مواد مخدر و الکل، احساس آرامش و شادی ناگهانی پس از یک دوره افسردگی و .... از نشانه های خودکشی است و مطرح کردن مشکل با یک مشاور روانشناس از بهترین اقدامات برای این افراد است.

وی اعلام کرد: خط تلفن مشاوره ۱۴۸۰ بهزیستی فارس از ساعت هشت تا 24 و با کادری مجرب، آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان در زمینه پیشگیری از خودکشی و ... است و سال گذشته پاسخگوی بیش از ۲۰۹ هزار تماس در زمینه ارائه خدمات مشاوره ای و آموزش مهارت های زندگی و مهارت های پیشگیرانه بوده است.

 

کد خبر 1214572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha