نان بازو / مهاجرت برای کسب رزق حلال

سال هاست که تکه‌ های چوب‌ را به کنار هم می‌گذارد و خالق تابلوهای زیبای معرقی می‌شود که مشتری‌های خاص خود را دارد اما وقتی دید، دخل و خرج زندگی‌اش با هم نمی‌خواند، کارش را گسترش داد طوری که الان ۳۵ زن سرپرست خانواده هم در کنارش ارتزاق می کنند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: زینب رمضانی: می گفت: «در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد و زندگی بالا و پایین دارد.» من هم هیچ وقت فکرش را نمی‌کردم که سرنوشت، مهر طلاق را بر پیشانی‌ام بزند و با کوله‌باری از ناامیدی، دوباره راهی خانه پدری‌ام شوم.

 

روزهای سختی را پشت سر گذاشتم؛ روزهایی که فکر کردن آن، گاهی عذابم می‌دهد اما وقتی فکر می‌کنم صبر و توان ایستادگی در برابر مشکلات را تنها یک موهبت الهی می‌دانم. «فاطمه یوسفی» کارفرآین نمونه خراسان جنوبی که این روزها علاوه بر یک مغازه، برای خود آموزشگاهی هم دست و پا کرده است و به آموزش هنرهایش مشغول است، از روزهایی می‌گوید که با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) توانست دستانش را بر روی زانوانش بگذارد و برای سر و سامان دادن به زندگی‌اش، یا علی بگوید و قیام کند. 

 

۲۰ سال است که تخصصی،‌ تکه‌‌های چوب‌ را به کنار هم می‌گذارد و خالق تابلوهای زیبای معرقی می‌شود که مشتری‌های خاص خود را دارد اما وقتی دید، دخل و خرج زندگی‌اش با هم نمی‌خواند، با یک وام ۱۵ میلیون تومانی در ۶ سال قبل، به فکر راه اندازی یک مغازه افتاد بگونه‌‌ای که الان از هنرهای تمام نقاط ایران،‌ در این فروشگاه ۲۰ متری‌اش، هر چه بخواهی می‌توانی پیدا کنی؛ «پته کرمان،‌ ترمه یزد، حوله‌های خراشاد، گلیم‌های عشایر، گیوه سنندج و ...». 

 

این بانوی کارآفرین در ادامه مسیر کارش، گریزی به روزهایی می‌زند که اعتمادش بیش‌از اندازه‌اش به شریک مغازه‌، باعث شد که بخشی از سرمایه خود را از دست بدهد و در نهایت به مدد قانون، آنها را بعد از ۸ ماه پس بگیرد.

 

یوسفی در گوشه گوشه مغازه‌اش، به هنرهایی اشاره می‌کند که خالق آ‌نها، بانوان سرپرست خانواده‌ای هستند که برای امرار و معاش خود، تولیداتشان را برای فروش به گالری او می‌آورند. بانوانی که در ابتدا انگشت شمار بودند و حالا تعدادشان از ۳۵ نفر هم گذشته است.

 

رفته رفته در اندیشه گسترش مغازه و افزایش سوغاتی دیگر استان‌ها افتاد. همین موضوع باعث شد که با مشاوره‌هایی موفقی که از مشاوران کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌گرفت، دوباره یک وام ۳۵ میلیون تومانی دریافت و کارش را گسترش دهد و کم کم با راه اندازی آموزشگاه، در حوزه آموزش‌ «صنایع بافت، چوب، دوخت‌های سنتی و صنایع دستی روی سفال» قدم بردارد.

 

اما این بانوی کارآفرین هم اکنون درصدد دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای گسترش مغازه‌اش است و این قول را از مسئولان کمیته امداد گرفته است که با دریافت این تسهیلات، بانوان سرپرست خانواده بیشتری را زیر پر و بالش بگیرد و به توانمندی برساند.

 

مهاجرت برای کسب رزق حلال

«ملیحه قلی‌نژاد» یکی دیگر از بانوان موفق و کارآفرین بیرجندی است که برای کسب روزی حلال، از شهر به روستا مهاجرت می‌کند و با شروع دامداری، فعالیت خود را آغاز می‌کند. بعد از جدایی از همسرش، با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) کار پرورش «گاو» را در حالی شروع کرد که تا قبل از آن، حتی مرغ و خروس را بزرگ نکرده بود اما پیشتکار و همتش در این مسیر، باعث شد که فصل سخت کتاب زندگی‌اش تمام شود و این روزها در اندیشه ساخت یک گاوداری صنعتی باشد.

 

بانویی که با ۳۷ میلیون تومان تسهیلات کار خود را شروع کرد و بعد با ۵۰ میلیون تومان وام بعدی، کارش را گسترش داد، این روزها، با مشکل تامین زمین و گاز برای این واحد دامی خود مواجه است و تاکید می‌کند اگر این دو مشکل برطرف شود،‌ با گسترش کارش،‌ می‌تواند زمینه اشتغال برای ۵ نفر دیگر را هم فراهم آورد.

 

حمایت از ۱۷ هزار زن سرپرست خانواده در خراسان جنوبی

محمد عرب مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی در حاشیه بازدید خبرنگاران از دو طرح موفق اشتغال در بیرجند که به دنبال حمایت های امداد ایجاد شده است، اظهار کرد: تعداد تعهدات اشتغال در سال جاری،  ۸ هزار و ۱۹۲ فرصت شغلی است به شرطی که بانک ها در پرداخت تسهیلات کمیته امداد در این رابطه همکاری کنند.

 

وی افزود: تاکنون ۱۵ درصد این تعهدات را بانک ها پرداخت کردند اما چون آن ها هم در زمینه اعتباری مشکل دارند پرداخت ها سخت شده است اما تلاش می کنیم تا پایان سال بتوانیم تعهدی که به دولت داده ایم در خراسان جنوبی به مرحله اجرا برسد.


 
مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای امسال ۹۳۱ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به خانواده های نیازمند پرداخت کردیم که در این راستا یک هزار و ۵۳۲ فرصت شغلی ایجاد شده است.

 

عرب با اشاره به این که این فرصت های شغلی بیشتر در رابطه با مشاغل خانگی و خرد بوده و بیشترین تسهیلات هم مربوط به بیرجند و درمیان بوده است، افزود: سقف تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان و برای فعالیت های دانش بنیان تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

 

به گفته وی بر اساس آمارها حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر زن سرپرست خانوار داریم که در وام های اشتغال از آن ها حمایت خواهیم کرد

 

 

 

 

 

کد خبر 1215019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha