بسیاری از جرائم ناشی از کم کاری دستگاه های اجرایی است

شعبانی گفت: بسیاری از جرائم ناشی از کم کاری و کوتاهی مستقیم و غیرمستقیم دستگاه ها و نهادها است و اگر اقدامات پیشگیرانه به درستی برنامه ریزی شود، شاهد این حجم از وقوع جرائم در سطح جامعه نخواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری قزوین، «علی شعبانی» در دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان بیان کرد: تمامی مسئولان و مدیران وظیفه دارند که تلاش کرده تا در حوزه فعالیت خود جرمی واقع نشود و در این خصوص شناسایی گلوگاه های جرم خیز و اقدامات پیشگیرانه متقابل بهترین راهکار در حوزه کاهش وقوع جرائم است.

 

رئیس کل دادگستری استان قزوین افزود: یکی از وظایف مهم قوه قضائیه در قانون اساسی مسئله پیشگیری از وقوع جرم است و به همین خاطر در موضوعات مختلف ورود می کنیم، البته ورود دستگاه قضایی جنبه حمایتی و نظارتی دارد و نه اینکه در موضوعاتی که متولی خاص دارد، بدواً وارد عمل شود.

 

وی عنوان کرد: بسیاری از جرائم ناشی از کم کاری و کوتاهی مستقیم و غیرمستقیم دستگاه ها و نهادها است و اگر اقدامات پیشگیرانه به درستی برنامه ریزی شود، شاهد این حجم از وقوع جرائم در سطح جامعه نخواهیم بود.

 

شعبانی اضافه کرد: بدون شک دستگاه قضایی در باب ترک فعل دستگاه ها افراط و تفریط نخواهد کرد و قطع یقین رویکرد ابتدایی ما حمایتی است، اما اگر ترک فعل دستگاه ها به کرّات منجر به وقوع جرائم و مسائل و مشکلات شود، نباید انتظار چشم پوشی از دستگاه قضایی داشته باشند، به طور مطمئن در این صورت با جدیت برخورد خواهیم کرد و باید پاسخگو باشند و از این حیث اتمام حجت می کنیم.

 

وی اعلام کرد: در بحث جمع آوری محل های خرید و فروش ضایعات تاکنون جلسات متعددی برگزار و مصوباتی هم صادر شده است، اما به دلیل کوتاهی و عدم همکاری برخی دستگاه ها همچنان مسائل و مشکلات مربوط به این محل ها مرتفع نشده و قطعا یقین ظرف مهلت مشخص در این خصوص اقدامی نکنند، نسبت به ترک فعل آنها اقدام قانونی خواهد شد.

 

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: پس از سال ها تلاش و پیگیری مرکز ماده 16 در استان راه اندازی شد و قطعا یقین با جمع آوری معتادان متجاهر برخی جرائم کاهش خواهد یافت، البته برای دوران بعد از خروج آنها از مرکز هم باید برنامه ریزی داشته باشیم و باید زمینه اشتغال آنها فراهم شود، تا مجددا در دام اعتیاد گرفتار نشوند، زیرا در این صورت تمامی اقدامات بلااثر خواهد بود.

 

وی یادآور شد: ستاد قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز باید در تمامی شهرستان ها با جدیت فعال و نتیجه اقدامات این ستاد به مرکز استان گزارش شود و قطع یقین این موضوع هم با جدیت در دستور کار قرار دارد.

 

شعبانی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای مرکز، استان قزوین جزء پنج استان برتر کشور است و نباید به این موضوع اکتفاء کرد، بلکه باید مستمر رصد شود تا مسیر ارتقاء طی شود و درگیر روزمرگی ها نشویم و جلسات این شورا باید خروجی داشته باشد و مصوبات به درستی اجرایی شود.

 

کد خبر 1215043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha