نقش انکارناپذیر شعر آئینی در انتقال پیام های انسانی عاشورا

معصومی گرجی گفت: شعر آئینی به مثابه یک رسانه قدرتمند، در انتقال پیام‌های انسانی قیام عاشورای حسینی به جهان معاصر نقش به‌سزایی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری،‌ «مهدی معصومی گرجی» عصر روز گذشته(۲۰شهریور) در حاشیه عصر شعر «سقانفار» که به همت حوزه هنری مازندران و با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران،شهرداری و شورای اسلامی شهر بابل و انجمن شعر بهارنارنج بابل  و با حضور  «سعید بیابانکی» ادیب و شاعر سرشناس برگزار شد، به فعالیت هنرمندان استان مازندران در حوزه آئینی اشاره و اظهار کرد: در طول محرم و صفر هنرمندان و عکاسان این خطه از شمال کشور که پیشینه قوی در حوزه آئینی و پاسداشت شعائر دینی ویژه ایام اقامه عزای سیدو سالار شهیدان امام حسین(ع) دارند، آثار فاخری در حوزه شعر، تئاتر، نقالی، نقاشی، خوشنویسی و ... خلق می کنند.

 

رئیس حوزه هنری مازندران همچنین ضمن قدردانی از همکاری انجمن شعر بهار نارنج بابل و شهرداری این شهر، هدف از برگزاری این محفل را گسترش فرهنگ عاشورایی و گرامیداشت یاد و خاطره اهل بیت علیهم السلام با زبان و بیان هنر شعر عنوان کرد.

 

معصومی گرجی افزود: آئین های کهن مازندران در بحث آداب عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) طی سالیان سال به شکل های مختلف در این خطه از شمال کشور برگزار می شود، حوزه هنری مازندران نیز بر اساس برنامه ( چشم انداز) تحول این نهاد انقلابی در قالب نقشه تحول، سعی در پرداختن به این آئین ها دارد که شعر خوانی آنهم با موضوع مذهبی ( که خود یکی از این آداب مرسوم در مازندران است) فرصتی برای پرداختن به ابعاد مختلف واقعه عاشورا و تبیین اندیشه امام حسین(ع) می باشد.

 

وی با بیان اینکه جایگاه هنر و به طور خاص شعر آئینی و متعهد در زنده نگه داشتن قیام عاشورا و دیگر حوادث و وقایع مهم تاریخی بسیار مهم است، تاکید کرد: باید تلاش کنیم با زبان هنر به ویژه ادبیات وقایع مهم تاریخی را به نسل های نو(جدید) معرفی شود.

 

معصومی گرجی با بیان اینکه  شعر آئینی به مثابه یک رسانه قدرتمند، در انتقال پیام‌های انسانی قیام عاشورای حسینی به جهان معاصر نقش به‌سزایی داشته است، گفت: شعر آئینی می تواند نقش مهمی در حذف بدعت ها و خرافات در حوزه عاشورا و اربعین ایفا نماید.

 

به گزارش شبستان، «محمود احمدی»، «فاطمه معصومی»، «سید مجید هاشمی»، «محمد پور مرادی»، «سیمین علیزاده»، «میلاد ادریسی»، «علیرضا دهرویه»، «مریم اکبرنژاد»، «محمدزمان شیخ» و «هاشم ورزی» از جمله شاعرانی بودند که در این برنامه با موضوع محرم، امام حسین (ع)، اربعین و ... به شعرخوانی پرداختند.


همچنین در ورودی سالن برگزاری برنامه سقانفار، آثار تصویرگری «زینب عرب میستانی» با عنوان انسانم آرزوست به نمایش درآمد و در ادامه «محمد رضا ولیپور» نوای اربعینی ( تصنیف) ارمون دل (تولید واحد موسیقی حوزه هنری مازندران) را اجرا کرد  و «مجید رزاقی» هنرمند خوشنویس نیز یکی از ابیات مشهور سعید بیابانکی را در طول برنامه به شیوه نقاشی خط ترسیم کرد.


کد خبر 1215107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha