ادامه مرمت خانه تاریخی «برکت» در شیراز

محسن نژاد گفت: مرمت خانه تاریخی «برکت» در شیراز که از خرداد امسال آغاز شده با اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیون ريال دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان فارس، «سید موید محسن نژاد»، امروز (سه شنبه 22 شهریور) با اشاره به مرمت خانه تاریخی «برکت» در جمع خبرنگاران گفت: عملیات اجرایی مرمت این خانه تاریخی بر از خرداد امسال توسط استادکاران سنتی شهر شیراز در چند جبهه آغاز شده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس ادامه داد: خانه «برکت» در شمال مجموعه زندیه شیراز در خیابان «ناصرخسرو» قرار دارد و دارای ۵۸۰ متر مساحت است که شاه نشین آن مهم ‌ترین بخش این خانه است.

وی اضافه کرد: سالن بزرگ شاه ‌نشین این خانه دارای دیوارهای گچ‌ بری و سقف نقاشی شده و نقش های گل ‌و بوته، طرح‌ های اسلیمی و تصاویر قصرهایی به سبک اروپایی است.

محسن نژاد تاکید کرد: این نقاشی‌ ها به سقف ایوان و اتاق‌ های عمارت دیوان ‌خانه قوام الملکی شیراز اثر «لطفعلی صورتگر» شباهت دارد و هنر نقاشی روی سقف «مرجوک»، نامیده می شود و در دوره قاجاریه رواج داشته است در این بنا به کار رفته است.

وی اعلام کرد: برای مرمت این خانه تاریخی در شیراز، تعمیرات اساسی طبق ضوابط مرمتی مانند اجرای کف سازی بخش‌ های داخلی، استحکام‌ بخشی دیوارهای خارجی و تقویت پی در ضلع شرقی بنا در دوره‌های قبل انجام شد و مرمت درها، پنجره‌ ها، نرده و پله ‌های چوبی، بخش‌ هایی از شیروانی پشت ‌بام و جداره آجری بدنه ‌های اتاق با اعتبار فعلی قرارداد به مبلغ یک هزار و 300 میلیون ريال از اولویت‌ های برنامه مرمتی امسال این بنا به شمار می رود.

کد خبر 1215530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha