روایت رئیس سازمان مدیریت بحران از حاشیه‌نشینی در کشور/ ۱۲.۷ میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم

نامی یکی از پیامدهای سوء توسعه نامتوازن را رشد مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها عنوان کرد و گفت: حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار حاشیه‌نشین در کشور داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، «محمدحسن نامی» امروز در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گلستان اظهار کرد: طرح آمایش سرزمین از چندین سال قبل در دستور کار مسئولان قرار گرفته بود اما فرجامی نداشت.

 

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: گواه این مدعا این است که اگر طرح‌های آمایش و اقدامات از این دست نتیجه داشت، امروز شاهد عدم تعادل جمعیتی و اقتصادی در کشور نبودیم.

 

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد اقتصاد ایران در تهران و حدود ۵۱ درصد اقتصاد کشور تنها در هفت شهر بزرگ است، گفت: نتیجه این رویکرد سبب توسعه نامتوازن در کشور شده و بسیاری از مناطق از کانون توجه دور مانده اند.

 

نامی گفت: یکی دیگر از پیامدهای سوء عدم توسعه متوازن خالی شدن روستاها از جمعیت و مهاجرت جمعیت مولد به حاشیه شهرها است. این حاشیه‌نشینی در حدی شده که به روایتی ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار حاشیه‌نشین داریم، بطوری که شهر بهارستان در فاصله ۶۰ کیلومتری تهران ۷۷۳ هزار نفر سکونت دارند.

 

وی در ادامه به توجه دولت نسبت به خلیج گرگان اشاره و بیان کرد: یکی از توجهات دولت سیزدهم، توجه به مشکل خلیج گرگان است که شخص رئیس جمهور شخصا به آن ورود و دستورات لازم را  صادر کرده است. 

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشکر هشدار داد: اگر توجه رئیس جمهور به این خلیج نبود، این منطقه به محل ریزگردهایی تبدیل می‌شد که به دلیل نمکی بودن از ریزگردهای خوزستان هم خطرناک‌تر خواهدبود.

 

وی اضافه کرد: براساس آمارهای موجود سه استان شمالی سالانه ۵۰ میلیون گردشگر دارند که نیاز است نمایندگان این استان‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال تصویب و تخصیص بودجه و اعتباری برای بازسازی طبیعت و سرسبزی بیشتر این مناطق باشند.

 

نامی یکی از خطراتی که گلستان را تهدید می‌کند، جمعیت غیربومی ساکن در این استان عنوان کرد و گفت: البته این به معنای بیرون کردن غیربومیان نیست، بلکه زنگ خطری برای نداشتن ظرفیت بیشتر از وضعیت موجود است. این افزایش جمعیت سبب کوچک شدن زمین‌های کشاورزی و از بین رفتن فضاهای سبز می‌شود و بعد از آن شاهد مشکلاتی از قبیل حوزه‌های اقتصادی و اشتغال خواهیم بود.

کد خبر 1215741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha