برگزاری برنامه های مختلف در کشور به مناسبت روز شعر و ادب فارسی

شالویی از برگزاری بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی ۲۷ شهریور در برج میلاد با حضور ادیبان، شاعران و میهمانانی از سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه ای مشاور وزیر و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی به مناسبت بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی امروز چهارشنبه 23 شهریور با حضور اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

 

دکتر محمود شالویی در این نشست ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: در آستانه گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی هستیم که مقارن با روز بزرگداشت شاعر و استاد عظیم الشان شهریار تبریزی است. مناسبت های پس از آن یکی پس از دیگری مرتبط با شعر، ادب و عرفان فارسی است.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه 27 شهریور در تقویم رسمی ما از سوی شورای فرهنگ عمومی روز گرامیداشت شهریار ثبت شده است، افزود: شهریار از نوابغ شعر و ادب فارسی است، بدین مناسب برنامه های متعدد، بسیار پر رونق و غنی از سوی مجموعه های مختلف نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان ادب و زبان فارسی و ادارات کل ارشاد خاصه اداره ارشاد آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در اینکه استاد شهریار حق بزرگی بر گردن زبان و ادبیات فارسی دارد بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: جایگاه شهریار رفیع، بلند، ماندنی و ماندگار است. تکریم و تجلیل از این نابغه شعر در دستور کار ماست و هم اینکه پرداختن به موضوع شعر و ادب فارسی را در نظر گرفتیم.

 

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی تصریح کرد: در شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی مراقبت ها و مواظب های لازم در جهت حفظ و صیانت از زبان و ادب فارسی بر اساس قوانین مرتبط را مد نظر داریم. این شورا با حضور 12 دستگاه که با موضوع شعر و ادب فارسی ارتباط برقرار می کنند، تشکیل می شود و قوانین و دستورالعمل هایی که زبان فارسی را از هرگونه تطاول در امان نگه دارد، ارایه می دهد.

 

شالویی با اشاره به ضرورت گسترش زبان و ادب فارسی بیان کرد: مسئله مهم دیگر این است که در کنار صیانت و محافظت از زبان و ادبیات فارسی باید آن را توسعه ببخشیم. با توجه به اینکه امروزه به خاطر مشترکات جهانی در معرض خطراتی هستیم. در این راستا نیز برنامه هایی اجرا خواهد شد. شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در همه استان ها برنامه هایی در نظر گرفته و همه دستگاه ها با همراهی هم در این خصوص از هیچ کوششی دریغ نمی کنند اگرچه هنوز به وضعیت مطلوب نرسیدیم و وضعیت زبان فارسی تا حدی نگران کننده است و در این زمینه نیاز به پویش عمومی داریم.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دنیا به شعر، فرهنگ و تمدن شناخته می شویم، عنوان کرد: روز شعر و ادب فارسی از زمره برنامه هایی است که به اعتلا و رشد زبان و ادبیات ما کمک می کند. چه کسی است که حافظ، سعدی، خیام، عطار، مولانا و شاعران برجسته ما را نشناسد. شاعران و ادیبان معاصر ما همچون سید محمد حسین شهریار نیز شایسته تقدیر هستند.

 

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی با اشاره به برگزاری برنامه روز شعر و ادب فارسی خاطرنشان کرد: در روز 27 شهریور برنامه ای در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد که در آن سخنرانی و مقالاتی درباره شهریار و روز شعر و ادب فارسی ارایه خواهد شد. تعدادی از دانشمندان، ادیبان و شاعران در این برنامه حضور خواهند داشت. در کنار آنها مهمانانی نیز از اقصی نقاط کشور برای حضور در این برنامه دعوت شدند.

 

شالویی تصریح کرد: به مناسبت بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی در شهر تبریز برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است. در ادارات کل ارشاد نیز برنامه هایی با این موضوع برگزار خواهد شد. امیدواریم علاقه مندان و دست اندرکاران شعر و ادب فارسی با حضور گرم خود در این برنامه ها زمینه رشد و اعتلای شعر و زبان فارسی را فراهم کنند و بتوانیم کوشش بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

 

 

کد خبر 1215940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha