«طرح جهاد آبرسانی» برای تامین آب شرب روستاهای دارای تنش آبی اجرا می‌شود/ احداث سد شیخ بشارت در بیجار

محرابیان گفت: برای ۱۶ هزار روستای کشور که مشکل آب دارد طرحی را با عنوان «طرح جهاد آبرسانی» در مجلس پیش بردیم که مورد حمایت دولت قرار گرفت و اعتبار لازم برای آن تامین شد که براساس آن روستاهایی که مشمول این طرح شوند موضوع آب شرب آنها حل شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان کردستان، «علی اکبر محرابیان» عصر چهارشنبه(۲۳ شهریور ماه) در جلسه شورای اداری بیجار اظهار کرد: از دولت نهم و دهم من با شهرستان بیجار آشنا هستم و نقطه به نقطه این شهرستان را می‌شناسم و اقداماتی را شروع کرده‌ایم هرچند که سهم و قدر مردم بیجار بالاتر از خدماتی است که به این مردم تخصیص یافته است.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه در موضوع خدماتی که وزارت نیرو باید به بیجار بدهد می‌پذیرم که کم کاری هایی را شاهدیم، افزود: بخشی از کم کاری‌ها بخاطر طولانی شدن پروژه‌های اجرایی، برخی بخاطر اشتباهات در مطالعات و برخی نیز بدلیل عدم پیگیری‌ها در سنوات قبل حادث شده است.

 

وی اعلام کرد: امروز رسالت سنگینی برعهده داریم و امیدوارم با حضور مسئولان استان و استاندار کردستان و نماینده مردم بیجار در مجلس بتوانیم با ضرب آهنگ سنگین‌تری بخشی از کمبودها را جبران کنیم.

 

وزیر نیرو با اشاره به موضوع آب بیجار گفت: باید به آب شرب شهرستان بیجار بپردازیم که در این راستا در بخش شهری و روستایی برنامه نسبتا خوبی را تدوین کرده‌ایم.

 

محرابیان تصریح کرد: برای منطقه شهری بیجار دو اقدام در دستور کار قرار گرفته است که بصورت کوتاه مدت طرح‌هایی به عنوان رفع تنش آبی در دستور کار بوده که شامل احداث مخازن، خطوط انتقال کوتاه، حفر چاه، اصلاح تصفیه‌خانه و پروژه‌های کوچک و سریع‌الوصول است و ابلاغ می‌شود اعتبار خاصی برای آن درنظر گرفته شود تا هیچ مشکلی طی سالهای بعد نداشته باشیم.

 

اجرای ۱۴۰ کیلومتر «طرح انتقال آب سد سیازاخ» به بیجار نیازمند اعتبارات فراوان است

 

وی عنوان کرد: طرح دراز مدت و نهایی انتقال آب برای بخش شرب، صنعت و مشاغل وابسته به این حوزه نیز انجام می‌شود که مهمترین طرح ما «طرح انتقال آب سد سیازاخ» است که بخشی از طرح به اندازه ۲۳ کیلومتر آغاز شده اما چون کل طرح حدود ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال بوده و طرح سنگینی به شمار می‌رود نیاز به اعتبارات فراوان دارد.

 

وزیر نیرو اذعان کرد: برای اینکه بتوانیم از اعتبارات غیربودجه‌ای و غیر ردیف‌های عمومی استفاده کنیم بصورت ترک تشریفات پروژه را به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کردیم که اعتبارات خاص از محل تهاتر نفت قرار دادیم و در چارچوب اعتبارات اگر مقدمات کار طی شود با سرعت جدی کار شروع خواهد شد.

 

محرابیان گفت: مشابه اجرای این نوع پروژه‌ها که هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد عمدتا برای مراکز استان‌ها و نقاط متمرکز جمعیتی انجام می‌شود و قطعا در دولت عدالت محور، اجرای طرح ۱۴۰ کیلومتری در بیجار بیانگر رعایت قانون و عدالت است.

 

وی با اشاره به آبرسانی روستاها افزود: در آبرسانی روستایی بسیاری از روستاهای کشور نسبت به استانداردها عقب هستیم و برای ۱۶ هزار روستای کشور که مشکل آب دارد طرحی را با عنوان «طرح جهاد آبرسانی» در مجلس پیش بردیم که مورد حمایت دولت قرار گرفت و اعتبار لازم برای آن تامین شد که براساس آن روستاهایی که مشمول این طرح شوند موضوع آب شرب آنها حل شود.

 

تمام روستاهای بیجار دارای مشکل تامین آب، در اولویت اجرای طرح جهاد آبرسانی قرار می‌گیرند

 

وی با اشاره به مصوبات جلسه شورای اداری بیجار عنوان کرد: از مصوبات این جلسه این است که تمام روستاهای بیجار که مشکل تامین آب دارند در اولویت اجرای طرح جهاد آبرسانی قرار خواهند گرفت.

 

وزیر نیرو تصریح کرد: وظیفه ما این است که آب موردنیاز کشاورزی را حل کنیم براین اساس کمیته‌ای در سه ماه اخیر تشکیل شده تا تخصیص‌ها بررسی و نحوه تامین آب کشاورزی بیجار شناسایی شود.

 

روش‌های کشت متناسب با شرایط امروز تغییر کند

 

محرابیان اضافه کرد: در طول سنوات اخیر روند بارش‌ها رو به کاهش بوده است و از طرف دیگر کشور ما دارای جمعیت جوان و در حال رشد است و حق طبیعی مردم است که در حوزه کشاورزی نیز رو به رشد رود و معتقدم باید زمینه‌های این مهم مهیا شود اما چون حجم آب کشاورزی محدود است و مصارف رو به افزایش است باید روش‌های کشت متناسب با شرایط امروز تغییر کند.

 

وی اظهار کرد: با رعایت الگوی کشت و روش‌های نوین آبیاری باید در کشت محصولات کشاورزی تغییر رویه داد و در دولت سیزدهم نیز بزودی در شورای عالی آب الگوی کشت بررسی و تصویب می‌شود تا کشاورزان بصورت عادلانه به آب دسترسی داشته باشند.

 

محرابیان یادآور شد: با حضور مسئولان استان کردستان  تخصیص آب کشاورزی شهرستان را بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم مشکل آب کشاورزی را حل کنیم و در این راستا باید سه اصل عدالت، شفافیت و  قانونگرایی را رعایت کنیم.

 

 

وی اعلام کرد: در شورای عالی آب اولین مصوبه این بود که طرح‌های انتقال آب برای مصارف غیرشرب ممنوع باشد و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم طرح‌های انتقال بین حوزه‌ای برای مصارف غیرشرب انجام شود.

 

 

محرابیان اضافه کرد: تغییرات اصولی در مدیریت حوزه‌های آب انجام می‌شود و کارشناسان و مدیران پشت درهای بسته نباید برای تخصیص آب تصمیم بگیرند بنابراین بزودی در نظام مدیریت آب تغییر انجام می‌شود و بسیار شفاف و دقیق آب مدیریت می‌شود.

 

 

وزیر نیرو اذعان کرد: در حوزه آب قانونگرایی یک اصل محسوب می‌شود و در نقاطی که در قانون اظهارنظر نشده در حال تدوین لایحه هستیم بنابراین پیگیر حقوق مردم هستیم و تامین آب شرب و کشاورزی را پیگیری خواهیم کرد.

 

 

محرابیان در پایان گفت: شهرستان بیجار درخواست مطالعه سد شیخ بشارت را داشته است که در روزهای اخیر براساس مطالعات انجام شده وزارت نیرو با احداث این سد موافقت کرده و مطالعات را برای اخذ ماده ۲۳ به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌کنیم تا در کمیسیون‌های این سازمان مصوب و‌ در نهایت اجرایی شود.

کد خبر 1216072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha