کاهش ۳۰ درصدی ورودی آب سد گلیل

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: ورودی آب سد گلیل این شهرستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش داشته است.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: ورودی سد گلیل سال گذشته 300 هزارمترمکعب و امسال 200 هزارمترمکعب بوده که شاهد 30 درصد کاهش ورودی و سال گذشه خروجی آن 150 هزارمترمکعب و امسال 200 هزارمترمکعب بوده و با توجه به تنش های آبی شدید از ابتدای خردادماه امسال تاکنون ورودی آب این سد صفر بوده است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان بیان کرد: همچنین سال گذشته از محل این سد 150 هزار مترمکعب آب به کشاورزان تحویل داده شد که سال گذشته این میزان 200 هزارمترمکعب بود.

 

خسروپناه خاطرنشان کرد: به دلیل دو سال خشکسالی پیاپی و کاهش بارندگی ها حجم آب سد گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 25 درصد کاهش داشته است.

 

وی اظهارکرد: اکنون حجم آب این سد یک میلیون و 100 هزار مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته، یک میلیون و 500 هزارمترمکعب بود.

 

خسروپناه افزود: در سال 1400-99، بیش از 36 درصد کاهش بارندگی و 1401-1400، بیش از 25 درصد کاهش بارندگی در شهرستان داشتیم که باعث شده مخزن این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر کاهش داشته باشد.

 

وی عنوان کرد: منطقه حفاظت شده گلیل در ۸۰ کیلومتری شمال شیروان و در مرز میان ایران و ترکمنستان واقع است و سد خاکی گلیل واقع در این منطقه سرسبز با هسته رسی، توان ذخیره سه میلیون مترمکعب و تنظیم سالانه دو میلیون و ۷۶۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

 

این سد در ۹۰ کیلومتری شمال شیروان واقع است که آب مورد نیاز ۲۵۰ هکتار از کشتزارهای روستاهای میلانلو و تخت چرمه را تامین می کند.

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

 

 

 

کد خبر 1216129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha