نیازمند راویان پیشرفت در کشور هستیم

حسین زاده با بیان اینکه ما به راویان پیشرفت و افراد صاحب سخن و بلندگو نیاز داربم گفت: برای انتقال موفقیت ها به جامعه یک بخش بر عهده نخبگان رسانه ای و یک بخش بر عهده نخبگان هنری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، «محمد حسین زاده» امروز پنج شنبه (۲۴ شهریور) در بازدید از فعالیت های جهاد دانشگانی بیان کرد: در میان مسئولین هیج کسی به اندازه ای که رهبر معظم انقلاب در تربیت، پشتیبانی و امید آفرینی حوزه علم و در نوردیدن مرزهای علمی کشور تلاش و ایستادگی کردند را نداریم. اگر در موضوعاتی مانند سلول های بنیادین، هسته ای و موشکی پیشرفت کردیم با حمایت ایشان بوده است.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افرود: روندنگاری اخبار روسای جمهور تمام دوره ها با روند نگاری رهبر انقلاب نشان می دهد که ایستادگی ایشان و دادن امید و انگیزه به جوانان موجب شده تا مرزها در نوردیده و قله ها فتح شود.


وی با اشاره به رضایت رهبر معظم انقلاب از جهاد دانشگاهی؛ بیان کرد: جهاد با تلاش، در مقابل عزم دشمن که شکستن کشور و ایجاد جنگ تحریمی بلند مدت بود، در این مسیر سد تحریم ها را شکست و جهاد رخ دهد.


حسین زاده با بیان اینکه بسیاری از مردم مشهد از فتح قله ها توسط جهاد بی اطلاع هستند و اشکال ما است که نتوانسته ایم این موفقیت ها را به جامعه برسانیم؛ گفت: امید و ناامیدی از کجا می آید؟ اگر فقط خبر بد بشنوم ناامیدی اتفاق می افتد و اگر فقط خبر خوب بشنوم امید ایجاد می شود؛ اگر خبر بد و خوب کاذب باشد هر دو خطرناک است و اگر امید به معنای این باشد که دیگر تحرکی نداشته باشم خطرناک است اما بیم و امید با سنگین شدن وزنه امید که سبب حرکت شود و دچار رکود نشوم هنر بزرگی است که فرهنگ باید به کمک علم بیاید.


وی اظهار داشت: در چند ماه اخیر به شدت القای خروج متخصصان از کشور توسط دشمن صورت گرفته است، اگر متخصصی تصمیم به مهاجرت می گیرد یک دلیل آن شاید این است که ما موفق نشدیم امید را به معنای بیان موفقیت ها نشان دهیم در حالی که اگر این موفقیت ها به مردم رسانده شود امید زنده می شود.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: گاهی اوقات مجموعه رسانه ای ما در مقابل القاء ناامیدی دشمن با اعلام خبرهای ناخوشایند، کار هم افزایی انجام می دهند. ما می بینیم ترورهایی در امریکا رخ می دهد اما اصلا نشان داده نمی شود در حالی که رسانه های ما در کشور یک تصادف را با تمام جزئیات نشان می دهند که موجب القاء ترس به جامعه می شوند.


وی با بیان اینکه موفقیت های جهاد دانشگاهی باید دیده و شنیده شود؛ گفت: مردم باید قدرت جهاد دانشگاهی را به عنوان یکی از زیست بوم های علمی و فرهنگی استان ببینند.


حسین زاده بیان کرد: من مخالف مهاجرت نیستم، وجوهات اسلام در این 1400 به واسطه مهاجرت بزرگان بوده است اما مهاجرت به معنایی که امروز دشمن القا می کند نامطلوب و مهاجرت به معنای بردن فرهنگ مطلوب و گرفتن اتفاقات خوب و برگشت به وطن مطلوب است.


وی با طرح این پرسش که چطور این موفقیت ها به جامعه منتقل و امید در دلها زنده شود؟ در ادامه اظهار داشت: برای انتقال موفقیت ها به جامعه یک بخش بر عهده نخبگان رسانه ای و یک بخش بر عهده نخبگان هنری است؛ امروز تئاتر های ما بعضا سیاه است؛ هالیوود در فیلم های خود بیماری ناشناخته را تولید و برای آن پادزهر می سازد اما ما در حوزه تولیدات هنری به ویژه سینمایی و در حوزه ادبیات داستانی دچار ضعف هستیم.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تذکر رهبر معظم انقلاب به آموزش و پرورش مبنی بر اینکه چند در صد از دانش آموزان ایرانی شهید آشتیانی را می شناسند در حالی که شماره کفش فلان بازیکن ما را می شناسد؛ گفت: این تذکر نشان می دهد بین حوزه علم و فرهنگ فاصله ای وجود دارد که باید با ابزارهای هنری پر کنیم.


وی افزود: مشهد مهد حماسه کشور و قله ادبیات حماسه جهان است و اگر ما این حماسه را فقط در رزم، شمشیر و اساطیر خلاصه کنیم به فردوسی ظلم کردیم، اگر بخواهیم راه فردوسی را ادامه دهیم باید حاج قاسم و شهید آشتیانی را معرفی کنیم، قله حماسه علمی ما شهید آشتیانی است اگر این شهید را عزت کردیم، عزت در دانشندان علوم تجربی و مهندسین ما زنده می شود.


حسین زاده خطاب به جهاد دانشگاهی مبنی برای ایجاد سرفصل های جدید و حمایت ارشاد از این ارگان؛ گفت: حوزه تاریخ شفاهی را جدی بگیرید، برخی خاطرات و موفقیت ها باید مستند شوند چرا که موجب امید برای آیندگان، نوجوان و جوان می شود.


وی بیان کرد: مشهد به واسطه زیارتی بودن از یک شهر معمولی به شهری تبدیل شده که پذیرای بالغ بر 30 میلیون زائر داخلی و خارجی است و این موجب شده که این شهر از یک شهر محلی به شهر بین المللی تبدیل شود لذا ما باید متناسب با آن حرف داشته باشیم.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه سوغات فرهنگی یکی از ضعف های شهر مشهد است و زائران زعفران و گاها تسبیح، سجاده و مهر را سوغات مشهد می شناسند؛ افزود: این حوره نیازمند صنایع خلاق و نوآور است، باید سوغات های فرهنگی مختص مشهد ارائه شود و ارشاد و جهاد دانشگاهی در این خصوص بستر ساز شوند.


وی بیان کرد: مشکل ما در کشور در حوزه فرهنگ و تولیدات هنری، تعدد مراکز و عدم هماهنگی بین این مراکز است، ما در استان باید به فهم مشترک برسیم و ارشاد می تواند در حوزه هدایت گری، نظارت و هماهنگ کننده نقس داشته باشد.


حسین زاده با بیان اینکه رسانه های غربی در مقابل برخی از ناهنجاری ها طوری رفتار می کنند که کاملا محق است که این اتفاق بیفتد اما ما را محکوم به ادبیات های ناشایست می کنند؛ گفت: این به دلیل ضعف ما در علوم ارتباطات است، با توجه به توانمندی جهاد دانشگاهی می توان این سرفصل را باز کرد تا نظریه های جدید در حوزه علوم انسانی برای امید بخشی در جامعه با عنوان «فرهنگ و امید پیشرفت»  ایجاد شود.


وی اظهار داشت: ارشاد یک دستگاه سیاست گذار و بیشتر نظارت کننده است به این صورت که فعالان هنر، رسانه و قرآن مجوزهای لازم را برای فعالیت های خود دریافت می کنند و بعد از آن در فعالیت خود مورد ارزیابی، هدایت و حمایت قرار می گیرند که وظبفه حداقلی است و ما برای اینکه این وظیفه حداقلی را به حداکثری برسانیم نشست های دو جانیه را با دستگاهها شروع کردیم. برای این منظور کف همکاری را با عنوان «سبد فرهنگی خانواده» در نظر گرفتیم.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: همان طور که هر انسانی نیازمند غذا است، نیازمند خوراک فرهنگی نیز است اما چقدر از این سبد مصرف فرهنگی در اختیار مصرف سالم خانواده است؟ در این خصوص مصوبه ای در شورای فرهنگ عمومی گذرانده شده است. ما با کمک دستگاهها می خواهیم این کف را تبلیغ و ترویح دهیم از اینرو بسته فرهنگی برای شهریور و مهر ماه ایجاد و انیمشین پسر دلفینی در آن قرار گرفت؛ همچنین اکران تئاتر دلبسته با محوریت عاشورا در این بسته قرار گرفته است.


وی گفت: این کف ارتباط ما با دستگاهها است و سقف ندارد و این ارتباط می تواند ادامه دار باشد، ما خادم فضای فرهنگ و هنر هستیم و راهبری ارتباطات شما را با بهترین مستندسازان، نویسندگان و راویان برقرار می کنیم و شما نیز قله ها را در نوردید.

 

 

کد خبر 1216190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha