خدیوی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همیشه در سبک فعالیتی خود پیشرو بوده است گفت: امروز مسئله اقتصاد فرهنگ و خلاق مسئله جدی است که ما سعی کردیم با این تغییر رویکرد به گسترش فعالیت های فرهنگی کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی «سعید خدیوی» امروز پنج شنبه (۲۴ شهریور) در جلسه ای که با حضور محمد حسین زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به درخواست تهران مبنی بر انجام فعالیت های ملی برای  شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: ما علاوه بر آن یک سری فعالیت هایی را در مشهد برای فهم درست مسائل اجتماعی انجام دادیم.


معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به گزارشی که اخیرا این سازمان در مورد مسائل و دلائل فرهنگی اجتماعی فرزند آوری، جوانی جمعیت و ازدواج آماده کرده اشاره کرد و افزود: در این فاز وقتی مطالعات انجام و به شبکه درستی از مسائل فرهنگی دست پیدا می کردیم از چند بازوی دیگر در فاز بعدی برای اجرا و حل مسائل فرهنگی استفاده کردیم.


وی با بیان اینکه فرهنگسرا و انتشارات جهاد دانشگاهی در ارائه این گزارش کمک شایانی داشته اند بیان کرد: مجموعه فرهنگسرای ما در حوزه فعالیت های هنری و رویداها و مجموعه انتشارات ما نیز در بخش فروشگاه های کتاب در حوزه توزیع و موضوعاتی که از جنبه فرهنگی دارای اهمیت باشد، مخصوصا در رویکرد جدید که از حوزه دانشگاهی و نخبگانی به سمت ترویجی تغییر موضع دادیم، به ما کمک می کردند.


خدیوی با تاکید برحل مسائل فرهنگی توسط جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: بازوی سوم  که در بحث طراحی و اجرا به ما کمک می کند مرکز تولید محتوای فضای مجازی متمم است ؛ در این فاز سعی کردیم مسائل بررسی و شناسایی شده را با تولید محتواهایی به رفع آن کمک کنیم.


وی با بیان اینکه مرکز  تولید محتوا در مدت کوتاه فعالیت خود توانسته تاثیرات جدی داشته باشد به دلیل اینکه فضای مجازی نقش جدی در فرهنگسازی دارد افزود: خبرگزاری ابسنا و ایکنا وظیفه انتشار تبیین مسائل را در سطح جامعه دارد؛ همچنین مبنای ما بهره  گیری از نیروی جوان و دانشجو در فعالیت ها بوده است.


معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه این فرایند سه گانه شاید منحصر به فرد در بین مجموعه های فرهنگی استان و کشور باشد؛ گفت: در چند سال اخیر سرعت تحولات و فناوری در حوزه مسائل فرهنگی موجب شده که نتوانیم بر اساس نظام برنامه ریزی که در گذشته طراحی کرده بودیم خود را بروز رسانی کنیم و به مسائلی که دغدغه نظام فرهنگی و اجتماعی است، برسانیم.


وی با بیان اینکه نوآوری های جدید در بروز رسانی  این حوزه به ما کمک خواهد کرد؛ اظهار کرد: از اینرو به سمت تغییر رویکرد به صورت تدریجی حرکت کردیم اما آن نظام برنامه ریزی و نظام همکاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی ما به قوت خود باقی است و در همان فرایند به مدل جدید از فعالیت های فرهنگی فکر می کنیم. در این مدل جدید که به دلیل سرعت تحولات فرهنگی و اجتماعی رخ می دهد در  موضوعات فناوری می توانیم نقش کلیدی داشته باشیم.


خدیوی با اشاره به حمایت از صنایع خلاق؛ گفت: برای این موضوع با رویکرد فناوری مدلی طراحی کردیم که از ایده و تیم ها و فعالیت های فرهنگی حمایت کنیم همچنین سازمان دانشجویان ما با فعالیت های داوطلبانه در فاز اول که مربوط به برگزاری رویدادها است، علاقه مندان را جذب می کنیم، فاز دوم آموزش، تربیت و توانمندسازی فعالان فرهنگی  برای طراحی ایده و فاز سوم مربوط به مراکز نوآوری و صنایع خلاق و  مرکز رشد است که در فاز سوم و چهارم کم رنگ تر بودیم  اگر چه زیرساخت های آن در جهاد بوده است.


وی افزود: در رویکرد جدید تلاش کردیم این دو مورد را تقویت کنیم، از اینرو به واسطه راه اندازی شعبه پارک ملی صنایع خلاق و فرهنگی در مشهد و مذاکره با صندق امید، حمایت 6 ماهه از مراکز رشد انجام دهیم و ایده های به مرحله تجاری سازی رسیده را در زیست بوم خود ایجاد کنیم.


معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همیشه در مدلهای فعالیتی خود پیشرو بوده است افزود: رویکرد فرهنگی انقلاب اسلامی منجر به شکل گیری جهاد دانشگاهی بوده است، امروز مسئله اقتصاد فرهنگ و خلاق مسئله جدی است که ما سعی کردیم با این تغییر رویکرد به گسترش فعالیت های فرهنگی کمک کنیم؛ ما در فراگیری زیست بوم  سعی کردیم خلاء ها را پوشش دهیم و این منحصر به جهاد نبوده است.


وی ضمن استقبال از همراهی و همکاری و ارائه پیشنهادات دیگر دستگاه ها گفت: رویکرد اساسی ما پلت فرمی است یعنی ما فقط زیرساخت کلیدی را در این حوزه فراهم کردیم که بتوانیم زیستگاه بخش زنده را تعریف کنیم و از ورود نیروها و از آموزش توسط بقیه نهادها استقبال می کنیم.


خدیوی در پایان خاطرنشان: ما مستقیم نمی توانیم سرمایه گذار باشیم اما مذاکراتی با آستان قدس رضوی صورت گرفته که سرمایه گذار باشند چرا که با همکاری آنها جهش بیشتری می توانیم داشته باشیم.

 

کد خبر 1216200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha