زیارت اربعین؛ نشانه‌ انتظار واقعی برای فرج/ ۳ مقامی که رمز ظهور است

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه از نشانه‌های انتظار واقعی برای ظهور و فرج پیاده‌روی و زیارت اربعین است، گفت: زیارت اربعین مقامی را که باید زائر و شیعه حضرت سیدالشهداء(ع) به آن برسد، بیان می کند، مقاماتی که رسیدن به آنها زمینه ساز و رمز ظهور است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی و به منظور بررسی آموزه های مهدوی در زیارت اربعین سیدالشهداء(ع) با حجت الاسلام «مصطفی حسن‌زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه از خصائص امام حسین(ع) زیارت اربعین است، اظهار کرد: در بین انبیاء و اولیاء تنها امام حسین(ع) زیارت اربعین دارند و این زیارت مطلق است چه در کربلا چه در هر نقطه ای از عالم، که از طریق آن حضرت اباعبدالله(ع) زیارت می شوند. بهترین معارف در این زیارت از جانب امام صادق(ع) بیان شده که اگرچه کوتاه است اما بهترین معارف را ارائه می کند و هر یک از فرازهای آن بابی برای شناخت امام حسین(ع) است.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: اینکه بگوییم امام حسین(ع) برای نماز کشته شدند به نوعی تحریف حقیقت عاشورا است، امام صادق(ع) در زیارت اربعین علت شهادت امام حسین(ع) را بیان می کنند و می فرمایند: «بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ» این جهالت و ضلالت جهالت به امام زمان(ع) است. به عبارت دیگر، سیدالشهداء(ع) به شهادت رسیدند تا ما جاهل به امام زمان خود نباشیم، هدف زیارت اربعین و یک چله عزاداری همراه با زینب کبری(س) معرفت به این مهم است.

 

وی با بیان اینکه اصحاب امام زمان(عج) تربیت شده خیمه عزای سیدالشهداء(ع) هستند، گفت: امام حسن عسکری (ع) نشانه های مومن را پنج مولفه می شمارند که یکی از آنها زیارت اربعین است. باید توجه داشت که آخرین امام حاضر و حلقه اتصال بین دوران حضور ائمه(ع) و عصر غیبت، وجود مبارک امام حسن عسکری (ع) بودند.

 

نشانه واقعی برای انتظار فرج

 

حجت الاسلام حسن‌زاده ادامه داد: یکی از وظایف مهم امام عسکری(ع) تعریف جایگاه و ویژگی های فرهنگ انتظار برای شیعیان و تشریح وضعیت عصر غیبت بود که ایشان در این راستا یکی از نشانه های مومن را زیارت اربعین بیان می فرمایند لذا می توان نتیجه گرفت که یکی از نشانه های انتظار واقعی برای ظهور و فرج پیاده روی و زیارت اربعین است.

 

وی تاکید کرد: ائمه اطهار(ع) عاشورا را عامل هدایت شیعه می دانند و امام عسکری(ع) برای آن که شیعه در عاشورا متوقف نشده و به انتظار برای امام زمان (ارواحنافداه) نایل شود، از اربعین سخن گفته و آن را از نشانه های شیعه بودن معرفی کرده اند.

 

این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: زیارت اربعین زیارتی بسیار عظیم است که در آن  هدف از قیام امام حسین (ع) بیان شده که اگر به این معرفت از زیارت برسیم دیگر نمی گوییم امام حسین (ع) برای نماز کشته شدند؛ در این زیارت می خوانیم: «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ»  این بخش از زیارت اربعین نشان می دهد که امام حسین (ع) خون خود و عزیزانش را بذل کرد که ما با مرگ جاهلیت نمیریم و امام زمان‌مان را بشناسیم و این تمام ثمره اربعین است.

 

سه رمز ظهور

وی تاکید کرد: زیارت اربعین مقامی را که باید زائر و شیعه حضرت سیدالشهداء(ع) به آن برسد، بیان می کند، مقاماتی که رسیدن به آنها زمینه ساز و رمز ظهور حضرت حجت(عج) است؛ نخست قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ ؛ دوم قَلبِی لِقَلبِکُم سِلمٌ و سوم نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ، این سه مرحله باید در ما ایجاد شود تا اذن فرج امضاء شود.

 

حجت الاسلام حسن‌زاده با اشاره به وجوه شباهت پیاده روی اربعین با آنچه روایات درباره عصر ظهور وعده داده اند، تاکید کرد: ایام اربعین به نوعی تجلی‌ای از دوران ظهور با برهم ریختن همه قواعد دنیای امروز است. این حماسه با فرو ریختن مرزهای جغرافیایی و نژادی در روزگار تعصبات، رواج ایثار در زمانه بخل انسان ها، دوست داشتن بی دلیل دیگران در عصر کینه و اضطراب و با زدن به دریای سختی ها در عصر عافیت طلبی ها تمرینی برای زندگی در دوران حکومت امام زمان ارواحنافداه است. اگر قواعد عجیب این چند روز را نمی دیدیم، درک عالم مهدوی ناممکن بود.

 

وی درباره چرایی زمینه سازی اربعین برای ظهور امام زمان(عج) بیان کرد: امام رضا(ع) می فرمایند: شیعیان نسبت به هر یک از امامان معصوم خود، پیمان و تعهدی دارند که کمال وفای به عهد در زیارت مشتاقانه قبور آن ذوات نورانی است؛ امام زمان(عج) نیز در توقیعی شریف به اجتماع قلوب در وفای به عهد تاکید دارند: «اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه وفای به عهد که بر دوش دارند، همدل می شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می گشت...».

 

حجت الاسلام حسن‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: اینکه امام رضا(ع) کمال وفای به عهد شیعیان را در زیارت قبور اهل بیت علیهم السلام و امام زمان ارواحنافداه، شرط ظهور را اجتماع قلوب شیعیان در وفای به عهد بیان می کنند، نشان می دهد اجتماع عظیم شیعیان در زیارت قبر امام حسین(ع) زمینه ساز و همان اجتماع قلوب شیعیان در وفای به عهد برای ظهور است.

 

کد خبر 1216475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha