کربلا یک نگاه تمدنی ایجاد می کند/ یک جهاد رسانه ای در معرفی اربعین نیاز داریم

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی گفت: اربعین صلح آمیز ترین اجتماع جهانی است. همه دنیا بداند امروز که همه درد خشونت دارند و در پی یافتن صلح هستند؛ این صلح و همزیستی، برادری و کنار هم بودن در پیاده روی اربعین اتفاق می افتد.

حجت الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری سهروردی؛ استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ بین المللی در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ یکی از بحث هایی که در بحث اربعین باید مورد ملاحظه قرار بگیرد این است که چه بگوییم اهل بیت(ع) به کربلا در اربعین در سال اول بازگشته اند یا در سال دوم ولی چیزی که هست این می باشد که تمام مبلغان بر اصل بحث بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا اتفاق نظر دارند.

 

این مبلغ بین المللی در خصوص دلیل و فلسفه بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا همزمان با اربعین گفت: این فلسفه ای دارد و آن این است که اربعین به ما یاد می دهد که چه در کربلا بودی مانند حضرت زینب(س) باید دوباره به بازگردی و این طور نیست که کسی که به کربلا رفته بگوید تمام است. زیارت کربلا؛ یک زیارت یک رویدادی نیست زیارت کربلا؛ یک زیارت روندیست. یعنی این گونه نیست که یک بار بروی و برگردی و بگویی زیارت انجام دادم و تمام شد. زیارت کربلا یک روند باید باشد و باید مثل خون در رگ های بدن جاری شود.

 

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی اظهار داشت: گفته شده است آنها که به کربلا رفتند باید باز گردند. این سفر رفتنی است چه آنها که رفته اند چه آنها که نرفته اند. در اربعین حتی آنهایی که از قافله کربلا جا مانده اند بازمی گردند. یعنی اینکه کربلا رویداد نیست بلکه یک روند است و  اربعین فرصتی است برای آنها که از قافله عاشورا جا مانده اند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اربعین فرصتی برای تجدید عهد دوباره است. به همین خاطر است که در روایات داریم که هر زیارتی ممکن است یک بار هم کفایت کند اما زیارت اربعین این طور نیست چرا که کربلا رویداد است و باید مثل خون تزریق شود. حج را یک بار انجام دهی کفایت می کند ولی زیارت کربلا این نیامده است چون کربلا یک نگاه تمدنی ایجاد میکند تا شما بتوانید این جریان را امتداد ببخشید اربعین امتداد عاشوراست.

 

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی با انتقاد از اینکه متاسفانه تولید محتوا در حوزه اربعین بسیار ناچیز است گفت: ما این همه عِده و عُده جمع کرده ایم و نتوانسته ایم آن طور که شایسته است در حوزه رسانه ای کردن اربعین در جهان موثر باشیم. 

 

وی افزود: در حوزه معرفی اربعین ما کم کاری جدی داشته ایم. واقعیت این است که اربعین خود رسانه‌ است. در دنیایی که جریان هایی می خواهند اسلام هراسی و شیعه هراسی را رقم بزند و خود اربعین به عنوان یک رویداد این هراس ها را می شکند اما چیزی که هست هنوز آن چهره ای که باید برای دنیا از اربعین و حقیقت معارف حسینی به دنیا معرفی شود اتفاق نیفنتاده است.

 

 

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی خاطر نشان کرد: یک جهاد رسانه ای در معرفی اربعین نیاز داریم این به معنای این نیست که اربعین خودش رسانه نیست. اربعین توانست اسلام  هراسی و شیعه هراسی که علیه ما رقم خورده بود در جهان را بشکند اما هنوز در معرفی خود اربعین و چه اتفاقی در دنیا رقم می خورد به واسه اربعین ما نتوانسته ایم موفق باشیم.

 

این استاد و مبلغ بین المللی با اشاره به فرهنگ هایی که اربعین با خود به همراه می آورد گفت: ببینید یکی از اتفاقات مهمی که در اربعین رقم میخورد، فرهنگ بخشش است. موکب داران عراقی ممکن است چیزی نداشته باشد و در زندگی با سختی های زیادی روبروست ولی در پیاده روی اربعین هر آنچه دارد را می بخشند؛ با افتخار هم می بخشند. در دنیای کاپیتالیسم و سرمایه داری که همه برای منافع شخصی خود نبرد می کنند ما بیاییم فرهنگ بخشش را ترویج کنیم.
 

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی خاطر نشان کرد: مردم عراق در اربعین نمونه بارز این مسئله هستند؛‌آنها برای زائران پیاده روی اربعین همه چیز خود را می دهند؛ بیرون می خوابند ولی مهمانان اربعین را در خانه خود پذیرایی می کنند. اینها مفاهیمی است که در دنیای قرن ۲۱ اتفاق می افتد و همه اینها با امام حسین علیه السلام  است. این مفاهیم را باید به دنیا معرفی کرد. در همین منطقه عراق جنگ می شود، کشتار می شود،‌ ناامنی می شود ولی همین که اسم اربعین بیاد یک اجتماع بزرگ اتفاق می‌افتد.

 

وی گفت: اربعین اجتماعی بزرگ و صلح آمیز ترین اجتماع جهانی است. همه دنیا بداند امروز که همه درد خشونت دارند و در پی یافتن صلح هستند؛ این صلح و همزیستی، برادری و کنار هم بودن در پیاده روی اربعین اتفاق می افتد.

کد خبر 1216606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha