اجرای آیین های سنّتی عاشورایی آران و بیدگل در محور چهارباغ اصفهان

مسئول دبیرخانه دائمی آیین ها و همایش های مذهبی آران و بیدگل از اجرای برنامه های آیینی سنّتی «العطش» و «سنج زنی» این شهرستان در همایش «عاشورا آئین» در محور چهارباغ اصفهان خبر داد.

حسن نبوی زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: همزمان با اربعین حسینی، برنامه آیینی سنتی «العطش» کودکان ۴ تا ۸ سال و آیین «سنج زنی» نوجوانان و جوانان شهرستان آران و بیدگل در همایش «عاشور آئین» اصفهان به روی صحنه رفت.

 

مسئول دبیرخانه دائمی آیین ها و همایش های مذهبی آران و بیدگل افزود: همایش «عاشور آئین» به همت مرکز تخصصی هنر‌های ملی و آئینی اصفهان در محور چهارباغ اصفهان اجرا شد و شهرستان‌های آران‌وبیدگل، نائین، هرند، شاهین‌شهر و کاشان آئین‌های خود را به شکل زنده اجرا کردند.

نبوی زاده ادامه داد: دو برنامه آیینی سنتی شهرستان آران و بیدگل در دو شب با همکاری مشترک دبیرخانه دائمی آیین ها و همایش های مذهبی، اداره تبلیغات اسلامی و هیئات مذهبی آران و بیدگل برگزار شد و افزون بر ۹۷ کودک، نوجوان و جوان برای اجرای این دو برنامه از شهرستان آران و بیدگل به اصفهان اعزام شدند و در اجرای این برنامه نقش داشتند.

 

همایش «عاشور آئین» از روز اربعین تا بیست‌وهشتم ماه صفر، هم‌زمان با سالروز رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام جعفر صادق (ع) و امام رضا (ع) در اصفهان اجرا می‌شود.

 

شهرستان آران و بیدگل با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت در شمالی ترین نقطه استان اصفهان واقع شده است و با توجه به تنوع در آیین های عزاداری محرم، به شهر آیین های عاشورایی شهرت یافته است.

 

تاکنون تعدادی از آیین های سنتی شهرستان آران و بیدگل از جمله خیل عرب، سنج زنی، نان عباسعلی، حلوای سنتی، نخل گردانی ابوزیدآباد، کتل کودکان و سلامت خواهی برای کودکان در روز عاشورا و سقاخوانی در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گرفته است.

 

 

کد خبر 1216816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha