مستندی از زندگی استاد سعید کاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان در رادیو فرهنگ‌

«مستند فرهنگ» به تهیه‌کنندگی فاطمه محمدیان فر یکشنبه ۲۷شهریور ماه در گرامیداشت یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان از شبکه رادیویی فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، این مستند رادیویی به معرفی ‌گرامیداشت مفاخر فرهنگی ‌‌و هنری کشور اختصاص دارد واین  قسمت مستند زندگی سعید کاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان پخش میشود.

در مستند فرهنگ امروز که ساعت ۱۴:۳۰ به همت گروه تولید ‌‌تامین رادیو فرهنگ تولید ‌‌پخش می شود به زندگی سعید کاظمی آشتیانی پرداخته شده است.

سعید کاظمی آشتیانی رئیس سابق پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود و پس از تشکیل پژوهشکده رویان، در رشد طب تولید مثل، فناوری سلول‌های بنیادی و همانند سازی در ایران نقش بسزایی داشت.

سعید کاظمی آشتیانی (زاده ۱ فروردین ۱۳۴۰ - درگذشته ۱۴ دی ۱۳۸۴)، رئیس سابق پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. وی دارای درجه دکترای تخصصی جنین‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس بود که پس از تشکیل پژوهشکده رویان، در رشد طب تولید مثل، فناوری سلول‌های بنیادی و همانند سازی در ایران نقش بسزایی داشت. کاظمی در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره‌های ماندگار تقدیر شد.

کاظمی آشتیانی در سال ۱۳۵۸ در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیلات دانشگاهی را آغاز کرد و هم‌زمان از همان سال ۵۸ به تدریس ادبیات و بینش اسلامی در هنرستان فنی و نمونه دولتی آزادی فلسطین واقع در خیابان دماوند تهران پرداخت. تعطیلی دانشگاه‌ها هم‌زمان با انقلاب فرهنگی اندکی در تحصیل او وقفه ایجاد کرد. اما با حضور در جبهه‌های جنگ ایران و عراق این وقفه طولانی‌تر شد. وی سرانجام پس از ۱۱ سال به سال ۱۳۶۹ مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته فیزیوتراپی اخذ کرده و از دانشکده علوم توانبخشی فارغ‌التحصیل شد.

کاظمی آشتیانی هم‌زمان با مدیریت جهاد دانشگاهی و پژوهشکده رویان در مقطع دکترا در رشته علوم تشریح با گرایش جنین‌شناسی در دانشگاه تربیت مدرس به تحصیلش ادامه داد و به سال ۱۳۷۶ درجه دکترایش را اخذ کرد.

کاظمی آشتیانی علاوه بر ریاست پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، هم‌زمان حضوری پررنگ در فعالیت‌های علمی داشت. 

کاظمی آشتیانی علاوه بر ریاست پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، هم‌زمان حضوری پررنگ در فعالیت‌های علمی داشت. چاپ ده‌ها مقاله در مجلات علمی داخلی و بین‌المللی، انجام چندین طرح تحقیقاتی ملی، تدریس در دانشکده‌ها، نگارش کتاب، راه اندازی گروه‌های پژوهشی در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی، برگزاری چند دوره جشنواره بین‌المللی رویان، داوری جشنواره‌های علمی و سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته از این جمله‌است. از ویژگی‌های منحصر به فرد او توجه به امر کاربردی کردن دانش و فناوری در درمان بود.

وی سرانجام در ۱۴ دی ۱۳۸۴ در سن ۴۴ سالگی درگذشت.

چهار سال بعد از درگذشت وی جایزه بین‌المللی کاظمی موسوم به «کاظمی پرایز»شکل گرفت. این جایزه هر ساله به محققان برتر اهدا می‌شود.

کد خبر 1216844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha