اربعین یک نماد جهانی و فراتر از ملیت ها و کشور هاست

حجت الاسلام والمسلمین پاکبین جو با اشاره به نقش اربعین در تداوم حماسه عاشورا گفت: راهپیمایی اربعین یک نماد جهانی و فراتر از ملیت ها و کشور هاست و جایی است که می توان بوی تمدن نوین اسلامی را از آن استشمام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، اجتماع میلیونی در اربعین حسینی به عنوان یکی از آیین های دینی که به صورت جمعی و توأم با احساس و دارای هدف برگزار می شود، ظرفیت ها، مؤلفه ها و کارکردهای مختلفی دارد و آن را می توان از زوایای مختلفی بررسی کرد. یکی از این زوایا، بحث نقش ها و کارکردهای سیاسی و اجتماعی اربعین است. اقتدارآفرینی، وحدت و انسجام بخشی از کارکردهای سیاسی، و هویت بخشی و تقویت روح جمعی از مؤلفه ها و کارکردهای اجتماعی است. جریان اربعین، تمرینی جهت همسویی با منویات امام عالم و تمرینی در مسیر قرارگیری در نور ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است. افرادی که تجربه حضور در سفر زیارت اربعین را دارند، معترفند که در این سفر، سبک جدیدی از زندگی را تجربه می‌کنند که عناصر آن، متشکل از عالی‌ترین ارزش‌های انسانی است. پاک‌طینتان عالم در این همایش جهانی کنار یکدیگر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند که محبت و مودت پایه آن و ایثار و ازخودگذشتگی و برادری و برابری از جلوه‌های بی‌بدیل آن است به عبارتی اوج اخلاق مداری در این مسیر نمایان است.

 

همچنین اربعین به معنای چهلم است و ۲۰ صفر را که چهل روز بعد از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا است، اربعین حسینی یا روز اربعین می‌نامند.طبق نقل‌های تاریخی، جابر بن عبدالله انصاری،‌ صحابی پیامبر اسلام(ص)، به همراه عطیه عوفی در اولین چهلم شهادت امام حسین(ع) به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده و قبر امام حسین را زیارت کرده است. بنابه نقل کتاب «لهوف»، بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کرده‌اند. خبرنگار گروه قرآن ومعارف خبرگزاری شبستان گفتگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد پاکبین جو» کارشناس دینی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

 

نقش اربعین در تداوم حماسه پرشور عاشورا چه بوده است؟

عاشورا و فرهنگ عاشورا مختص به نقطه مکانی خاص و زمانی خاص نیست بلکه بنا بر روایت حضرت صاحب الزمان که فرمودند  هر صبح و شب برای جد غریبم گریه میکنم تا خون به جای اشک از چشمانم جاری بشود نشان از  جاری و ساری بودن فرهنگ عاشورا در تمام لحظات زندگی انسان دارد.
عاشورا و مفاهیم آن در سالیان گذشته در فرهنگ عامه مردم مختص به ایام دهه محرم بود اما با رونق گرفتن راهپیمایی اربعین و نمود جهانی آن ،اختصاص آن از دهه محرم عبور کرده و بیشتر  از قبل به مقوله عاشورا و دست آوردهای عاشورا اشاره می شود ومدت  چهل روزه تا اربعین ابا عبدالله الحسین (ع) و مدت بیست روزه راهپیمایی اربعین  زمانی است برای پالایش مباحث عمیق دینی و بستری است برای فرهنگ سازی و جاوید ماندن عاشورا.


پیاده روی اربعین چه نقشی در توسعه ارزش ها و آموزه های دینی دارد؟

در روایتی از امام عسگری(ع) زیارت اربعین جزء علامات مومن محسوب میشود، طبق  فرموده آن حضرت زیارت اربعین در کنار نماز های یومیه و نوافل قرار گرفته که حکایت از میزان  اثر گذاری آن در معاش معنوی انسان و عمق راهبردی این زیارت در تثبیت ایمان و هدایت به مسیر الهی دارد.
همانگونه که در بسیاری از آموزهای دین برای رسیدن به مرحله تعالی عبادت باید مجاهده و مبارزه با نفس کرد زیارت اربعین نیز با تحمل سختی ها و نا ملایمات انسان را به رشد و تعالی نزدیک می کند و  به عبارتی پلی است برای اینکه انسان ظرفیت معنوی خود را افزایش دهد.


 وجه تمدن ساز اربعین را تشریح بفرمایید.

در روایات ما اینگونه آمده است که  امام عصر (عج) هنگام ظهور خودشان را به  اوصافی که منسوب به ابی عبدالله الحسین است معرفی می کنند، حال این سوال پیش می آید که  حضرت بنابر قرائن ظاهری در بین  جهانیان شناخته شده نیستند و باید خود را به چیزی معرفی کنند که در بین مردم شناخته شده باشد، و حضرت خود را به امام حسین(ع) معرفی می کنند و این نشان از این است که باید فرهنگ حسینی  و عاشورادر بین جهانیان پر آوازه باشد تا این بیان حضرت اثر گذار باشد، و این میسر نمی شود مگر با حرکت جهانی در مورد واقعه عاشورا و کربلا، عزاداری هایی که غالبا در کشورها انجام می شود نماد ملی پیدا می کند و مختص هر کشور است و اما راهپیمایی اربعین یک نماد جهانی و فراتر از ملیت ها و کشور هاست و جایی است که بوی تمدن نوین اسلامی را از ان استشمام کرد و مقدمه ای باشد برای ظهور حضرت صاحب الزمان.

کد خبر 1217057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha