دهه وقف فرصتی برای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف/ وقف برای اشتغال و ازدواج جوانان از نیازهای روز استان کهگیلویه و بویراحمد

حجت‌ الاسلام نصیرالاسلامی گفت: وقف برای اشتغال، ازدواج جوانان و محرومیت زدایی از نیازهای روز جامعه در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

حجت‌الاسلام «عباس نصیرالاسلامی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: از همه واقفین و خیرین خیراندیش استان دعوت می‌کنم با وقف به هر میزان که توانایی مالی دارند به ایجاد اشتغال و کمک برای ازدواج جوانان استان کمک کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مردم با آشنایی عواید وقف می توانند بهتر در این راه نیک گام بردارند، افزود: هر شخصی با هر توان مالی می تواند مالش را وقف کند، مثلا انسان می تواند با وقف کتاب و کتابخانه مساجد، تهیه لوازم مورد نیاز محرومان در ثواب این کار خیر سهیم شده و نام خود را به عنوان واقف در در لوح اعمال پروردگار عالم ثبت و ضبط کند و وقف یک امر خدا پسندانه و فراگیر است که با توجه به نیت واقف می تواند مطلق با دامنه وسیع در اجرای نیت باشد که مشمول همه مومنین و محبین اهلبیت(ع) باشد.

 

وی به تشریح فواید وقف های مشارکتی پرداخت و تصریح کرد: مردم می توانند به صورت مشارکتی با دوستان و اقوام خود مالی را وقف کنند، بنابراین اگر مردم آگاه باشند، راحت‌تر می‌توانند، وقف‌های جدید انجام دهند.

 

حجت الاسلام نصیرالاسلامی با تاکید بر اینکه مردم باید توسط رسانه‌ها با وقف‌های مشارکتی، گروهی و جمعی آشنا شوند، گفت: نقش رسانه ها در تبیین وقف های مشارکتی بسیار گسترده و مهم است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اگر مردم بدانند بسیاری از مشکلات جامعه توسط منابع مالی واقفان خیراندیش گذشته وقف شد و بعد از سالیان سال به نیت واقفان عمل می‌شود به انجام وقف‌های جدید تشویق خواهند شد.

 

وی افزود: مردم باید بدانند به هر شکلی و هر نیت و مبلغی می‌توان وقف کرد و این باعث می‌شود مردم آشنایی بیشتری با آن پیدا کنند و نیات خیر خود را در قالب وقف عملی کنند.

 

حجت الاسلام نصیرالاسلامی خواستار افزایش وقف های مشارکتی در استان شد و تصریح کرد: افرادی که قادر نیستند به تنهایی وقف داشته باشند، می توانند به وقف های مشارکتی اقدام کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد ترویج وقف های مشارکتی را عاملی مهم در رفع نیازها و مشکلات جامعه دانست و بر لزوم ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف مشارکتی در جامعه تاکید کرد.

 

وی با تشریح اهمیت وقف مشارکتی و نقش آن در جامعه، افزود: ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف مشارکتی در جامعه نیازمند همکاری و تعامل بیش از پیش دستگاه های اجرایی و مشارکت اقشار مختلف مردم است.

 

حجت الاسلام نصیرالاسلامی گفت: گسترش فرهنگ وقف یکی از عوامل مهم در انهدام تراکم ثروت در جامعه محسوب می‌شود و بستری مناسب برای رشد ارزش‌های معنوی، الهی و توزیع عادلانه ثروت است. در دین مبین اسلام، وقف و صدقه جاریه آنقدر مهم است که اهل ‌بیت عصمت و طهارت (ع) در این جهت اسوه دیگران بوده و هستند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: رهنمودهای اهل بیت(ع) در اهتمام به وقف آن است که این صدقه جاریه را همتای تألیف علمی و فرزند صالح قرار دادند و آن را میراثی ماندگار و فاخر می‌دانند. سنت حسنه وقف از ویژگی‌های برجسته مکتب اسلام و از اهرم‌های موثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه محسوب می‌شود.

 

وی یادآور شد: به دلیل اینکه معضل بیکاری یکی از اساسی‌ترین مشکلات جامعه است، وقف در علم و فناوری موجب ایجاد شغل و کارآفرینی خواهد شد.

 

حجت الاسلام نصیرالاسلامی گفت: برای ایجاد فرصت‌های شغلی نیازمند منابع و آموزش نیروی انسانی هستیم و وقف این ظرفیت را دارد که بتواند مشکلات جامعه دینی را در غالب موقوفات رفع کند.  

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقف علم و فناوری که ترکیبی از دو کلید واژه مهم وقف (با مفهوم حمایت پایدار مردمی) و علم و فناوری (با مفهوم اقتصاد دانش بنیان) به معنی بهره‌گیری از سرمایه‌های پایدار مردمی در حمایت از علم و فناوری است که منجر به افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان شده و به تبع آن، توسعه همه جانبه یک کشور (ریشه‌کنی فقر) را به دنبال خواهد داشت.

 

وی گفت: سامانه میز خدمات الکترونیکی سازمان اوقاف و امور خیریه به آدرس https://my.oghaf.ir  آماده ارائه خدمات به عموم مردم در زمینه‌های امور بقاع متبرکه، امور خیریه،  امور املاک موقوفه، امور تبلیغی، امور قرآنی و وقف جدید فعالیت می‌کنند.

 

حجت الاسلام نصیرالاسلامی افزود: افراد حقیقی و حقوقی طرف قرارداد با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد می توانند برای تمدید قرارداد و یا استعلام بدهی و پرداخت مبلغ اجاره از این سامانه الکترونیکی استفاده کنند.

 

گفتنی است، ۲۲۵ بقعه متبرکه در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده است.

کد خبر 1217459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha