حجاب دستور و حکمی برای تامین آرامش روانی زن و مرد در جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین گرجی با اشاره به شاخص های اصلی حجاب در اسلام گفت: حجاب دستور و حکمی برای تامین آرامش روانی زن و مرد در جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر گرجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم در خصوص شاخصه های حجاب برای بانوان در دین اسلام گفت: به طور کلی دو شاخصه مهم درباره حجاب اسلامی وجود دارد، اولین شاخصه اینکه فرمودند غیر از وجه و قرص صورت و کفین یعنی صورت و دو دست تا مچ سایر قسمت های بدن یک بانوی مسلمان باید پوشیده باشد.

 


دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم افزود: دومین شاخص این است که لباسی که خانم پوشیده اولا آنقدر تنگ و جذب که بدن نما شود نباشد، و دوم اینکه این لباس تحریک کننده و تهییج کننده نباشد.

 

وی تصریح کرد: این شاخص های اصلی حجاب در اسلام است، به طور کلی اگر با نگاه روانشناسی به این موضوع نگاه کنیم، حجاب دستور و حکمی برای تامین آرامش روانی زن و مرد در جامعه است؛ یعنی هم مردان دارای آرامش روانی باشند و نگاهشان به نامحرم نیفتد و هم بانوان در آرامش روانی باشند.

 

وی در خصوص حجاب چادر افزود: حجاب فقط چادر نیست و هر پوششی که این دو شاخصه را داشته باشد مناسب است یعنی هم پوشاننده باشد و از طرفی تحریک کننده نباشد، اما حجاب برتر چادر است، زیرا حجاب برتر یک سری شاخصه هایی دارد که آن را ویژه کرده اما چادر تنها پوشش نیست.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در پاسخ به این سوال که آیا در طول انقلاب اسلامی توانسته ایم حجاب را در جامعه نهادینه و فرهنگ سازی کنیم گفت: نباید مقوله حجاب را صفر و صد ببینیم، در بسیاری از موارد توانسته ایم ،ما بانوان با حجاب زیادی داریم و حتی دهه نودی ها و افراد سن پایین به زیبایی حجاب را رعایت می کنند.

 

وی افزود: در مورد رعایت حجاب باید داشته هایمان را ببینیم و فقط نیمه خالی لیوان را ملاک قرار ندهیم و به نیمه پر توجه داشته باشیم؛ رهبری بارها تاکید کردند ما در جهان قهرمانان و ورزشکارانی داریم که با حجاب در سکوهای جهانی می روند و مدال می گیرند.

 

حجت الاسلام والمسلمین گرجی عنوان کرد: به وسیله فرهنگ سازی این اتفاقات ارزشمند می افتد، ما دانشمندانی داریم که جز دانشمندان برتر هستند اما روی حجابشان اصرار دارند، در همه زمینه ها این گونه است، هنرمندانی داریم روی حجابشان و چادر مقید هستند و چهره های شاخص دینی و ورزشی و دینی و صنعتی چنین رویه ای دارند، حتی بانوان کارآفرینی داریم که حاضر نیستند چادر را زمین بگذارند.

 

وی در مورد رعایت حجاب در سطح جامعه تصریح کرد: در بخشی توانسته و در بخشی نتوانسته ایم به فرهنگ سازی بپردازیم، زیرا باید بپذیریم شیاطین بیکار نیستند همان ابلیسی که پدر و مادر ما یعنی آدم و حوا را فریب داد و باعث شد از بهشت خدا رانده شوند همان شیطان قسم خورده در کمین ما هست و او نمی گذارد چنین فرهنگی را نهادینه کنیم.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم بیان کرد: از طرفی انسان تفاوتش با فرشته ها این است که انسان نفس سرکش دارد، این نفس سرکش دائم سرکشی و طغیان می کند، نفس اماره، انسان را به امر سو دعوت می کند، همه ما نفس اماره داریم .

 

وی عنوان کرد: دشمن در حال برنامه ریزی است و از سلاح های نظامی ما و توان هسته ای و سپاه و ارتش و موشک های ما می ترسد، اما از هیچ کدام به اندازه حجاب بانوان نمی ترسد، همان میزان که تلاش می کند ما به انواع و اقسام فناوری ها دست پیدا نکنیم و هزینه می کند، نقشه می کشد و نیرنگ می کند برای اینکه حجاب در جامعه ما نهادینه نشود.

 

حجت الاسلام والمسلمین گرجی در باره شاخصه های امر به معروف و نهی از منکر در اسلام نیز خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروع دین ماست، از جمله فروع دین نماز و روزه و حج و زکات و امر به مروف ونهی از منکر است.

 

وی اظهار داشت: به همان دلیلی که باید بهداشت را رعایت کنیم به همان دلیل باید امر به معرف و نهی از منکر نماییم، نهی از منکر برای بیماری زدایی است، در جامعه نباید بیماری رواج پیدا کند و راه مبارزه با بیماری های اجتماعی نهی از منکر است.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم گفت: امر به معروف یعنی علاوه بر مقابله با بیماری های اجتماعی، جامعه را به نیکی ها نیز دعوت و آن را معطر کنیم، نهی از منکر به معنای آسیب زدایی و مقاله با بیماری در اجتماع و امر به معروف در واقع داشتن جامعه زیبا و آراسته و جامعه لذت بخش است.

 

وی بیان کرد:شاخصه های امر به معروف و نهی از منکر این است که هر جا زشتی و الودگی دیدیم و عاملی وجود داشت که آرامش روانی و اجتماعی را به هم می ریزد، تذکر دهیم و مانع شویم و جامعه را به زیبایی ها و آرامش و عوامل لذت بخش آذین ببندیم تا زندگی زیبایی داشته باشیم.

کد خبر 1217689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha