حل مشکل شیرابه‌های سمی گیلان و تبدیل آن به آب کشاورزی از طریق سامانه پرتو دهی گاما و الکترون

دلخوش اباتری گفت: با سازمان انرژی اتمی کشور صحبت‌هایی برای مدیریت پسماند استان گیلان از طریق سامانه پرتو دهی گاما و الکترون انجام گرفت تا از این طریق شیرابه‌های زباله به آب کشاورزی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « سیدکاظم دلخوش اباتری» شامگاه (پنج شنبه، ۳۱ شهریور) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: امسال در بودجه و تلفیق آن تغییراتی به وجود آمد و ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی جای خود را به ارز ۲۳ هزار تومانی داد.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه سود بازرگانی و عوارض کالاهای اصلی سبد خانوار از چهار درصد به یک درصد کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: در مورد طرح افشاگری فسادهای اقتصادی موسوم به سوت زنی هم اقدامات خوبی انجام شد و احتمالا ضمن برطرف کردن اشکالات، طرح مذکور تا ماه آینده نهایی شده ‌و به شکل قانون در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

دلخوش اباتری در مورد جزئیات بررسی طرح الزام به ثبت معاملات غیرمنقول توسط کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم ابراز داشت: نزدیک به پنجاه درصد پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی وجود دارد مربوط به همین بخش است به همین دلیل مجلس این موضوع را در دستور کار خود قرار داد. 

 

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس کاهش زمان دادرسی، رسیدن مردم به حقوق قانونی‌شان، و کاهش پرونده‌ها را از جمله فواید این طرح خواند و تصریح کرد: طرح الزام به ثبت معاملات غیرمنقول دارای حدود پنجاه ماده دیگر هم است که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی و نهایی شدن است.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مجمع نمایندگان گیلان برای حوزه محیط زیست استان تاکنون ۱۸ جلسه کشوری برگزار کرده است اذعان کرد: در جلسه با معاون اول رئیس جمهور پروژه‌های مدیریت پسماند گیلان و اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور توسط مجمع نمایندگان مطالبه شد.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رودخانه‌های آلوده رشت، لندفیل زباله سراوان و ساماندهی شیرابه‌های سمی آن را از دیگر موارد مورد تاکید نمایندگان در جلسه با معاون اول رییس‌جمهور ذکر کرد و گفت: در مورد پروژه راه‌آهن استان گیلان هم قرار شد از محل تهاتر نفت اقداماتی انجام شود زیرا اخیرا روسیه هم درصدد است تا با ایران قراردادهای کلان اقتصادی به ارزش ۱۵‌ میلیارد دلار منعقد کند. 

 

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان اضافه کرد: با سازمان انرژی اتمی کشور هم صحبت‌هایی برای مدیریت پسماند استان گیلان از طریق سامانه پرتو دهی گاما و الکترون انجام گرفت تا از این طریق شیرابه‌های زباله به آب کشاورزی تبدیل شود.

 

دلخوش اباتری در پاسخ به این پرسش که تلاشها برای تحقق راهبردهای نشست تیرماه مجمع نمایندگان گیلان با وزیر اقتصاد جهت رفع چالش‌های اقتصادی گیلان تاکنون چه نتایجی را در پی داشته است هم اذعان کرد: در این جلسات در مورد دستگاه‌های کارت خوان و نحوه دریافت مالیات، مالیات بر خانه‌های خالی و نحوه توزیع آرد و نان بحث و بررسی کارشناسانه انجام گرفت و مجمع همچنان پیگیر امورات آن است.

 

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس به موضوعات شهرستانی نظیر حل مشکل آب آشامیدنی هم اشاره داشت و گفت: برای حل این مشکل پروژه‌های احداث چاه را در دستور کار داریم و اخیرا ۱۰ میلیارد تومان برای شبکه گذاری خطوط انتصاب آب پروژه باغبانان اعتبار اختصاص دادیم.

 

وی با بیان اینکه در خلال اجرای پروژه هزار روستا بخش اعظمی از شهرستان صومعه‌سرا آبرسانی شد خاطرنشان کرد: بیشترین مشکل آب آشامیدنی شهرستان صومعه‌سرا بالا بودن میزان منگنز و آهن آن است وگرنه از حیث سلامت مشکلی ندارد.

 

کد خبر 1218133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha