در حوزه وقفیات قرآنی دچار فقر هستیم/ ثبت وقف جدید در هر ۹ روز در یزد

حجت الاسلام زارع زاده با اشاره به وقفیات در استان گفت: متاسفانه در زمینه وقفیات قرآنی ضعیف عمل کرده ایم و دچار فقریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، حجت الاسلام حسین زارع زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد امروز در نشست خبری به مناسبت هفته وقف در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: اصحاب رسانه در ترویج فرهنگ وقف نقش اساسی و مهمی را دارند.

 

وی افزود: وقف در رفع مشکلات اجتماع و به ویژه مباحث اجتماعی نقش اساسی دارد و فضای تاثیرگذار در نیازمندی های اجتماع دارد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد بیان کرد: استان یزد 14 هزار و 473 موقوفه و 45 هزار و 434 رقبه وقفی داراست و از حیث موقوفه رتبه پنجم و از حیث رقبات نیز رتبه پنجم را داریم.

 

زارع زاده ادامه داد: 87 درصد موقوفات استان توسط اداره اوقاف مدیریت می شود و 13 درصد توسط متولیان اداره می شود.

 

وی گفت: وقف متصرفی منفعتی حدود 8582 مورد است که از این تعداد 74 درصد در حوزه کشاورزی است  و 30 هزارو 542 مورد رقبه متصرفی و منفعتی داریم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد بیان کرد: یکی از ویژگی های موقوفات استان کشاورزی بودن آن است و ویژگی دوم آن نیز خرد بودن آن است.

 

زارع زاده ادامه داد: 34 درصد موقوفات استان زیر 200 متر است و با توجه به سندهای تک برگ به صورت دقیق ثبت شده است.

 

وی افزود: از 7 هزار و 111 سند تک برگ حدود 2 هزار و 400 مورد ان زیر 200 متر است و 97 درصد رقبات استان زیر 5 هزار متر است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد خاطرنشان کرد: ویژگی سوم موقوفات استان نیز متصل شدن موقوفات استان به یک و سه دهم رقبات استان است.

 

زارع زاده تصریح کرد: در یک سال گذشته 633 جلد سند اولیه برای موقوفات گرفتیم و 517 جلد سند دفترچه ای را به سند تک برگ تبدیل کرده ایم.

 

وی افزود: ما در سال های اخیر سالانه 650 جلد سند رفتیم و امسال پیشبینی 1700 جلد می شود و تعامل خوبی با اداره ثبت اسناد داریم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد بیان کرد: جمع آوری اسناد وقفی یکی از تاکیدات ما است زیرا یک سری وقف نامه ها در منازل نگهداری می شود و در حال از بین رفتن هستند در حالی که می توانیم به خوبی از آنها نگهداری کرد و ارزش تاریخی آنها را نگهداری کرد.

 

زارع زاده ادامه داد: در بخش حقوقی تعداد پرونده های ما 360 مورد است که بیش از 15 درصد پرونده ها در خصوص اثبات وقفیات است.

 

وی گفت: ما معتقدیم که به همان اندازه که وقفیات ثبت شده به همان میزان نیز موقوفات ثبت نشده داریم .

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد بیان کرد: در یک ساله 67 مورد انتفاعی و 74 مورد منفعتی ثبت شده است.

 

زارع زاده ادامه داد: در یک سال گذشته 616 سند اجاره جدید تنظیم شده است و 4 هزار و 329 سند اجاره نیز تجدید شده است .

 

وی افزود: الان 22 طرح در دست اقدام در استان داریم که 3 میلیارد و 700 میلیون تومان در بازسازی و تعمیرات در 80 موقوفه استان داشتیم و در حوزه سرمایه گذاری 9 پروژه فعال داریم که 4 مورد آن در هفته وقف به بهره برداری می رسد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد خاطرنشان کرد: سندگذاری و سرمایه گذاری در حوزه وقف به عنوان اولویت های کاری ما در استان بوده است.

 

زارع زاده تصریح کرد: در زمینه فرهنگی و اجتماعی نیز بخش عمده ای از فعالیت ها را در بخش بقاع و اماکن متبرکه داریم.

 

وی افزود: در این حوزه ما هر 9 روز یک وقف جدید داریم و در 5 سال گذشته 197 وقف جدید ثبت شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: اجرای نیات واقفین در مذهبی 18 میلیارد، خیریه 13 میلیارد تومان، مساجد 7 میلیارد تومان، امامزادگان و موقوفات مربوط به آن 2 میلیارد تومان هزینه شده است.

 

زارع زاده گفت: طرح مودت به عنوان یکی از طرح ها در زمینه کمک های خیرین است که از 22 میلیارد و 700 میلیون تومان بیش از 20 میلیارد تومان تومان توسط خیرین هزینه شده است.

 

وی افزود: در مسابقات قرآنی اوقاف نیز 16 نفر به مرحله کشوری اعزام شدند و در آستانه سالگرد شهادت شهید دانش نیز برنامه خوبی داریم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: متاسفانه در زمینه موقوفات قرآنی ضعیف عمل کرده ایم و مجموعه های قرآنی استان در پرداخت هزینه های اولیه خود دچار مشکل هستند.

کد خبر 1218386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha